למה למכור חבילת שידורים אם אפשר למכור חצי חבילה?

רשת CBS רכשה 8 ממשחקי יום חמישי ב-NFL עבור סכום דמיוני של יותר מ-300 מיליון דולר

משחק NFL / צילום: רויטרס
משחק NFL / צילום: רויטרס

כל הליגות המקצועניות בעולם מנהלות מזה שנים את מכירת זכויות השידור דרך שיטה של פירוק החבילות. הרעיון ברור: יותר גורמי שידור נכנסים למאבק על רכישת חלקים מחבילת השידורים, והסך הכל שמשיגות הליגות הולך ועולה בהתמדה.

מי שמשכלל את השיטה בשנים האחרונות לאמנות של ממש היא ליגת ה-NFL, שהחלה לפצל את החבילות למיני-חבילות. הדוגמה האחרונה היא העסקה שסגרה בסוף השבוע ליגת הפוטבול לשידור המשחקים של העונה הסדירה שמתקיימים בימי חמישי (Thursday Night Football) שפוצלו לשתי חבילות - כל גורם שידור לקוח על עצמו שמונה משחקים בלבד מתוך ה-16 שמתקיימים בימי חמישי. רשת CBS, שרכשה את החבילה המוקטנת, תשלם עבור שמונה משחקים בלבד סכום של יותר מ-300 מיליון דולר (עלייה קלה בהשוואה להסכם הקודם עליו שילמה 275 מיליון דולר).

למרות שלא מדובר ב"ימי פוטבול קלאסיים" - אלו מתקיימים בימים ראשון ושני - עדיין תשלם CBS סכום של כ-40 מיליון דולר למשחק בודד.

יש לציין כי CBS אפילו לא תקבל בלעדיות על המשחקים, ואלו ימשיכו להיות משודרים במקביל בערוץ הטלוויזיה הייעודי של ליגת הפוטבול (NFL TV).

בסך הכל מכניסה ליגת הפוטבול סכום של 5 מיליארד דולר לעונה מזכויות שידור, המחולקות בין ארבעה גופי שידור - ESPN, FOX, CBS ו-NBC. רשת ESPN מחזיקה ברצועה היוקרתית ביותר, "מאנדיי נייט פוטבול" עבורה היא משלמת 1.9 מיליארד דולר לעונה. הסופרבול משודר ברוטציה בין שלוש רשתות (NBC ,CBS ו-FOX), כאשר את הסופרבול של 2015 שיערך בחודש הבא תשדר NBC.