הנפט מתקרב לתחתית? האסטרטגיה של סעודיה עובדת

ההודעה הדרמטית של BHP היום על חיסול 40% מהפעילות שלה בפצלי השמן בארה"ב מצטרפת לנחשולי פיטורים של חברות כגון Baker Hughes ו-Schlumberger

אסדת קידוח אסדה נפט גז אנרגיה / צלם: טינקסטוק
אסדת קידוח אסדה נפט גז אנרגיה / צלם: טינקסטוק

מתגברים הסימנים לכך שהאסטרטגיה של סעודיה בשוק הנפט (שמירה על מחירים נמוכים לזמן מוגבל מתוך מטרה לפגוע בתעשיית פצלי השמן בארה"ב) עובדת. חברת BHP האוסטרלית תחסל 40% מהבארות שלה שמפיקות נפט מפצלי שמן בארה"ב.

מנכ"ל BHP אנדרו מקנזי אמר לפנות בוקר כי הצמצום הדרמטי של הפעילות האמורה יתבצע עד סוף השנה: "אנחנו מגיבים במהירות לצניחה במחירי הנפט ונפחית את מספר מתקני הקידוח וההפקה בארה"ב ב-40% עד סוף השנה. התוכנית תגביר את היעילות שלנו. עם זאת, נמשיך לעקוב אחר פעילות זו ונשנה אותה בהתאם לכדאיות הכלכלית".

קרטל הנפט אופ"ק בהובלת סעודיה מנהל קרב מול המפיקות מפצלי שמן בארה"ב, כאשר המטרה של אופ"ק היא לא לחתוך את תפוקת הנפט ולהשאיר את השוק במצב של עודף היצע ומחירים נמוכים, כך שהכדאיות הכלכלית של המפיקות האמריקאיות תחוסל. כך מתכנן אופ"ק להנחית מכה ניצחת על תעשיית פצלי השמן בארה"ב, שקראה תיגר על שליטתו של אופ"ק בשוק הנפט העולמי.

ההכרזה של BHP היא לא הסימן הראשון לכך שהאסטרטגיה של סעודיה עובדת. לאחרונה דווח בסוכנות בלומברג על ביטול של 4 חוזים גדולים של חכירת אסדות לקידוח נפט, וכמו כן פורסמה הערכה לפיה השנה יבוטלו 40%-50% מהחוזים הללו. הדבר מעיד על צמצום דרמטי בהשקעות.

ההערכות הן כי עלות הפקת חבית נפט בתעשיית פצלי השמן עומדת על כ-40 דולר, כך שמחיר נפט ברמות הנוכחיות מוציא פרויקטים רבים מכדאיות כלכלית.

ענקית השירותים בתחום הנפט Baker Hughes הודיעה לאחרונה כי תפטר 7,000 עובדים והעריכה גם כן שמספר החוזים לחכירת אסדות יצנח משמעותית בעתיד הנראה לעין. חברת האליברטון, שהודיעה בנובמבר על מיזוג עם Baker Hughes, מסרה כי גל הפיטורים יהיה "דומה" לגלי פיטורים שהמתחרות בתעשייה יודיעו עליהם עד סוף הרבעון.

ביום חמישי הודיעה גם חברת Schlumberger על גל פיטורים ענק של כ-9,000 עובדים בגלל הצניחה במחירי הנפט.