ביהמ"ש העליון בארה"ב נותן לטבע עוד זמן: בחינה מחודשת של הדיון על פטנט הקופקסון

בינתיים, תוסיף ליהנות מהבלעדיות בשיווקו *מומחית לקניין רוחני: "ביהמ"ש לערעורים יצטרך לתת משקל לממצאי המחוזי הפדרלי, שצידדו בטבע"

חדשות טובות לטבע בתחום המשפטי: ביהמ"ש העליון בארה"ב, שדן בערעור החברה על מועד פקיעת הפטנט שמגן על תרופת הקופקסון, החזיר את התיק לדיון מחודש בביהמ"ש פדרלי לערעורים. טבע ערערה על קביעת ביהמ"ש לערעורים מיולי 2013, לפיה פטנט הקופקסון פג במאי 2014 ולא במועד המקורי - ספטמבר 2015. משמעות קביעת בית המשפט העליון היא התארכות ההליך המשפטי - סיטואציה חיובית לטבע, שנהנית בינתיים מהמשך הבלעדיות בשיווק התרופה ללא תחרות גנרית.

מכירות הקופקסון, תרופה לטיפול בטרשת נפוצה, הגיעו ל-3.1 מיליארד דולר בינואר-ספטמבר 2014. תחזית טבע ל-2015 היא למכירות שנתיות של 3.5-3.7 מיליארד דולר, עם רווח גולמי של 89%-90%. טבע העריכה שיושקו שתי גרסאות גנריות לקופקסון בספטמבר, וכל הקדמה של תחרות גנרית תפחית 30-50 מיליון דולר מהרווח התפעולי שלה. מעבר להשפעה הפיננסית המיידית, העיכוב בגנריקה מספק לטבע זמן נוסף להעביר עוד מטופלים מהקופקסון במינון 20 מ"ג למינון הכפול, שאושר לשיווק לפני שנה ומוגן בפטנט.

עו"ד סאלי גיליס, מנהלת מחלקת קניין רוחני במשרד איתן מהולל ושדות, מסבירה כי "ביהמ"ש העליון קבע כי אסור לביהמ"ש לערעורים להטיל ספק בממצאים עובדתיים שהוחלטו בביהמ"ש המחוזי הפדרלי, וזאת גם בענייני פטנטים. עתה ביהמ"ש לערעורים צריך לדון מחדש בשאלה האם פטנט הקופקסון של טבע ברור, והפעם לתת משקל לממצאים של ביהמ"ש המחוזי הפדרלי, שצידדו בעמדת טבע".

החברות שמפתחות גרסאות גנריות לקופקסון הן מיילאן ו-Natco, מומנטה וסנדוז, וכן סינתון. מניית טבע עלתה אתמול בניו יורק ב-1.2% למחיר המשקף לטבע שווי של כמעט 50 מיליארד דולר. מנגד, מניות החברות המתחרות (אלו שנסחרות בבורסות) ירדו בין 1.6% ל-5.6%.

"אנו מעודדים מהחלטת ביהמ"ש העליון של ארה"ב ומצפים לבחינת ביהמ"ש לערעורים", אמר ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל טבע. "נמשיך לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להגן על הקניין הרוחני של קופקסון במינון 20 מ"ג/מ"ל. קופקסון יישאר מוצר קנייני מוביל בשוק הגלובלי, להפחתת תדירות התקפים בחולים הסובלים מסוגים שונים של טרשת נפוצה התקפית במהלך מחזור החיים של המוצר".