ערב הסעודית: המלך עבדאללה מת בגיל 90

עבדאללה בן עבד אל-עזיז שלט בפועל במדינה מ-1996, וב-2005 הוכתר רשמית ■ הוא אושפז בחודש שעבר בשל דלקת ריאות ■ אחיו למחצה, סלמאן בן ה-79, הוכתר כמלך החדש ■ עפ"י דיווחים, סלמאן סובל בשנים האחרונות מאלצהיימר

מלך סעודיה - עבדאללה / צילום: רויטרס
מלך סעודיה - עבדאללה / צילום: רויטרס

עבדאללה בן עבד אל-עזיז, מלך ערב הסעודית, מת הלילה (ו') בבית חולים במדינה בגיל 90, ככל הנראה בשל דלקת ריאות שבגינה אושפז בסוף החודש שעבר. אחיו למחצה, יורש העצר סלמאן בן עבד אל-עזיז בן ה-79, הוכתר כמלך, ואחיהם למחצה מוקרין בן ה-69, ליורש העצר החדש. עבדאללה ייקבר היום בבירה ריאד, ואחיו סלמאן, המכהן בשנים האחרונות כראש הממשלה וכשר ההגנה של המדינה, יושבע רשמית.

עם זאת, בכך לא צפויות להיפתר בעיותיה של המדינה. על פי דיווחים, סלמאן עצמו גם אינו בקו הבריאות, וסובל בשנים האחרונות ממחלת האלצהיימר, הגורמת לו לשיטיון (דמנציה). דיווחים אלה מעולם לא אושרו על ידי ערב הסעודית. נוסף על כך, בשנת 2011 סבל המלך סלמאן מהתקף לב, שהשפיע מאז על יכולתו להשתמש בזרועו השמאלית.

המלך עבדאללה שלט בפועל בערב הסעודית משנת 1996, לאחר שאחיו למחצה פהד לקה בשבץ מוחי. כשזה מת ב-2005, הוכתר עבדאללה רשמית. עבדאללה, המלך השישי של ערב הסעודית, הוא אחד מ-37 בניו של אבן סעוד, מייסדה של הממלכה הסעודית ומלכה הראשון.

עבדאללה נחשב לידיד המערב ולרפורמטר, אך גם למלך הקשוב לקולות מבית של אחת המדינות השמרניות ביותר בעולם. כך למשל, לא אחת הוא הביע תמיכה באפשרות לתת לנשים במדינה לעבוד, אך בעיקר ברמז ולא באופן ישיר.

אובמה שלח תנחומים: "מנהיג אמיץ"

תחום נוסף שבזכותו ייזכר המלך עבדאללה הוא הגדלת שיתוף הפעולה הביטחוני עם ארצות הברית והידוק משמעותי של היחסים בין המדינות. הדבר ניכר בהודעת נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שהיה הראשון ממנהיגי העולם ששלח תנחומים עקב מות המלך הסעודי. ההודעה נפתחה במילים: "בכבוד עמוק אני מעוניין להביע את תנחומיי שלי ושל העם האמריקני למשפחתו המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז ולתושבי ערב הסעודית".

ההודעה על מותו של מלך סעודיה בטלוויזיה הסעודית:

"כשמדינותינו עבדו יחדיו כדי להתמודד עם אתגרים רבים, תמיד הערכתי את נקודת המבט של המלך עבדאללה ואת חברותנו האמתית", הוסיף אובמה. "כמנהיג, הוא היה תמיד כן ואמיץ בנוגע לאמונותיו. אחת האמונות הללו הייתה בחשיבות היחסים בין ערב הסעודית לבין ארצות הברית ככוח התורם ליציבות ולביטחון המזרח התיכון. הקרבה והחוזק של השותפות בין שתי מדינותנו היא חלק ממורשתו של המלך עבדאללה".

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי שלח גם הוא תנחומים. "המלך עבדאללה היה איש של חוכמה וחזון", כתב קרי בחשבון הטוויטר שלו. "ארצות הברית איבדה חבר, וממלכת סעודיה, המזרח התיכון והעולם איבדו מנהיג נערץ".

עבדאללה אושפז בתחילת החודש בבית חולים בבירה ריאד בשל דלקת ריאות, וממנה לא התאושש. ככל הנראה, במהלך האשפוז עבדאללה אף התקשה לנשום בכוחות עצמו, ולשם כך הוכנס צינור לפיו כדי לסייע לו.

בריאותו של המלך הסעודי הידרדרה בהדרגה בשנים האחרונות. הוא עבר שני ניתוחים בארצות הברית ב-2010 כדי לתקן פריצות דיסק בגבו, ונזקק לתקופות החלמה ממושכות שבמהלכן נעדר מארצו. ב-2011 וב-2012 הוא עבר שני ניתוחים נוספו בגבו, הפעם בארצו.

בחודשים האחרונים צולם המלך ישוב על כיסא גלגלים. במרץ פרסם הארמון הסעודי תצלומים שבהם הוא נראה נעזר בצינור חמצן בפגישה עם הנשיא אובמה. ביוני בא המלך למרוקו לטיפול רפואי, ובדרכו חזרה עצר בקהיר לפגישה עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי. הפגישה נערכה בתוך המטוס, ככל הנראה משום שהמלך לא הצליח לרדת.

אמש נפוצו שלל דיווחים על מותו של עבדאללה, אולם אלה הוכחשו על ידי כלי התקשורת במדינה. הלילה בסביבות השעה 1:00 (שעון ישראל) הודיעה הטלוויזיה הסעודית על מותו, תחילה באופן עקיף, על ידי הקראת פסוקים מהקוראן, המסמלים את מותו של בן מלוכה. עבדאללה ככל הנראה מת כשעה קודם לכן.

מותו של עבדאללה הוא טלטלה לא רק עבור סעודיה אלא עבור המזרח התיכון כולו. ערב הסעודית, מיצואניות הנפט הגדולות בעולם המחזיקה ב-16% מעתודות הנפט, היא מונרכיה מוחלטת ללא פרלמנט, ולמלך יש שליטה בלעדית על החקיקה ועל מינוי הממשלה. כתוצאה מהאי-ודאות, מחיר הנפט הגולמי בעולם זינק מיד לאחר ההודעה על מותו ב-2%.