דוח האנטישמיות: המדינה הכי מסוכנת ליהודים - צרפת

בזמן מבצע "צוק איתן" עלה מספר מקרי האנטישמיות ב-400% ■ עוד חושף הדוח כי מכל מדינות אירופה, צרפת היא המסוכנת ביותר כיום ליהודים

עצרת זיכרון בעקבות הפיגועים בפריז / צילום:רויטרס
עצרת זיכרון בעקבות הפיגועים בפריז / צילום:רויטרס

לרגל יום השואה הבינלאומי שיחול החודש, יוצג היום (א') בישיבת הממשלה השבועית דוח האנטישמיות לשנת 2014. הדוח מכיל סקירה של האירועים על רקע אנטישמי בעולם בשנת 2014 ומציג את המגמות המרכזיות בתופעת האנטישמיות איתן מתמודדות הקהילות היהודיות בתפוצות.

הדוח חושף כי בהשוואה לשנים קודמות, בשנת 2014 חלה עלייה משמעותית באירועים אנטישמיים בעולם, כולל עלייה חדה בתקיפת יהודים. בחודשים יולי אוגוסט נרשם זינוק של כ-400% במספר האירועים האנטישמיים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ככל הנראה בהשפעת מבצע "צוק איתן".

"המלחמה בעזה הייתה טריגר להבעת השנאה לישראל ולשחרור הרסן מעל האנטישמיות", אמר נשיא המועצה המייצגת של הארגונים היהודיים בצרפת וסגן יו"ר הקונגרס היהודי העולמי רוג'ר קוקירמן. "כמעט באופן מיידי, ביקורת על ישראל או התנגדות למלחמה, הפכו לקריאות גורפות נגד יהודים".

שנת 2014 התאפיינה בעליית מדרגה במעשי הטרור ובניסיונות פיגוע נגד מטרות יהודיות, בעיקר על ידי גורמים המזוהים עם תנועות אסלאם קיצוני או ימין רדיקלי, כך עולה מנתוני הדוח. האנטישמיות האסלאמית תופסת את מקומה כאנטישמיות המובילה במדינות המערב. מרביתם של האירועים האנטישמיים המדווחים בוצעו על ידי מוסלמים, בעיקר במדינות בעלות קהילות מוסלמיות גדולות.

הדוח מצביע על החרפת המגמה של ביטויי שנאה מקוונת ואנטישמיות ברחבי הרשת, במדיה החברתית, ובאפליקציות לטלפונים החכמים. השימוש כיום ברשתות חברתיות לפרסום דברי שנאה, אנטישמיות והכחשת שואה הוא נרחב, ומעורר בעיות רבות. אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות רבות משמשות קרקע פורייה לפרסום דברי שטנה ברשת.

קמפיין הדה־לגיטימציה והדמוניזציה של ישראל ברחבי העולם, מהווה איום מרכזי כנגד קהילות יהודיות ומדינת ישראל. הדוח מציג ממצאי סקר עולמי של הליגה נגד השמצה בו נתונים על כך שאחד מכל ארבעה אנשים נגוע באנטישמיות. הדעות הקדומות הנפוצות ביותר על פי ממצאי הסקר הן ש"יהודים נאמנים יותר לישראל מאשר למדינות בהן הם מתגוררים" וכי "ליהודים יש יותר מדי כוח בעולם העסקים". בדוח נטען כי המאמץ ההולך וגובר לבצע דה־לגיטימציה למדינת ישראל, באמצעות חרמות וקמפיינים של נישול עתיד להוביל באופן בלתי נמנע להתדרדרות במצבם של היהודים במדינות רבות, כשמטרתם של גורמים אלו היא בידודה של ישראל במרחב הבינלאומי ולבסוף הפיכתה למדינה מצורעת.

ממצא מדאיג העולה מדוח הוא כי צרפת היא כיום המדינה המסוכנת ביותר ליהודים. בשנת 2014 עלה מספר האירועים האנטישמיים ב-100% וכמחצית האירועים המסווגים בתור אירועים "גזעניים" הופנו נגד יהודים, זאת למרות שהיהודים מהווים פחות מאחוז אחד מכלל האוכלוסייה. הדוח מדגיש כי מרביתן המכרעת של התקיפות האנטישמיות בצרפת, מתבצעות על ידי אזרחים מוסלמיים. גם במדינות נוספות באירופה כמו בריטניה והולנד נרשמה עליה מדאיגה במספר מקרי האלימות על רקע אנטישמי. בגרמניה לדוגמא, הוכפל מספר מקרי האנטישמיות בשנת 2014 ובלגיה 30% המאזרחים מחזיקים בדעות אנטישמיות.