איסטווד שוב שולף

סרטו של קלינט איסטווד, "צלף אמריקני", ניצב זה השבוע השני בראש טבלת שוברי הקופות בארה"ב, עם הכנסות של יותר מ-200 מיליון דולר

בערב חג המולד האחרון - מועד שבו אולפני הסרטים משחררים את מיטב להיטיהם להפצה רחבה ככל האפשר - הוקרן הסרט "צלף אמריקני", סרטו החדש של קלינט איסטווד, במספר מצומצם של בתי קולנוע ברחבי ארצות-הברית. צעד לא אופייני זה, נבע, ככל הנראה, מהרצון למנוע מבוכה מהאיש שהפך לאגדה עוד בחייו - בטח אחרי הכישלון של סרטו הקודם - "ג'רזי בויס", שהפסיד כסף רב ואף לא הופץ במדינות רבות בעולם, כולל ישראל.

במידה שהיה למפיצי "צלף אמריקני" תסריט אופטימי באשר לתגובת הקהל לסרט, שתקציבו עומד על כ-60 מיליון דולר, הרי שאותו תסריט התממש: הביקורות שבו לשבח את עבודת הבימוי של איסטווד, בקרב הקהל נוצר ביקוש רב וכותבי טורים בארה"ב נדרשו לסוגיה הפוליטית שמעלה הסרט, בהקשר העיסוק החוזר של איסטווד, הידוע כבעל השקפת עולם פוליטית שמרנית, ומי שבמרוצת השנים הצטייר בקרב חלק מהציבור כמיליטנט.

התסריט של "צלף אמריקני", המבוסס על סיפור אמיתי, הוא עיבוד קולנועי לספרו האוטוביוגרפי של כריס קייל, חייל מארינס עשוי ללא חת ואמיץ מדי. קייל מתאר בספר את חוויותיו בשירותו הצבאי במדינות ערב, שכלל מבצעים מסמרי שיער. הספר הפך לרב מכר ב-2012, שנה לפני שקייל נרצח על-ידי מתנקש. לסרט - שש מועמדויות לאוסקר (ביניהן מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר, התסריט המעובד הטוב ביותר, העריכה הטובה ביותר והשחקן הראשי - בראדלי קופר - הטוב ביותר), ועוד כהנה וכהנה פרסים מטעם איגודי תעשיית הקולנוע האמריקנית, והרי לכם להיט היסטרי שניצב בראש טבלת שוברי הקופות בארה"ב זה השבוע השני.

נכון לכתיבת שורות אלו, הכניס הסרט בארצות הברית לבדה יותר מ-200 מיליון דולר. כל זאת בתוך 10 ימים מהיום שבו הורחבה הפצתו. בקריירה הארוכה של איסטווד כבמאי, עד שיצא "צלף אמריקני" רק שני סרטים חצו את רף ה-200 מיליון דולר: "גראן טורינו" מ-2008, שהכניס בקופות 270 מיליון דולר, ו-"מיליון דולר בייבי" זוכה האוסקר ב-2004, עם הכנסות כלל עולמיות של 216 מיליון דולר. נתון מעניין הוא ש"צלף אמריקני", שצפוי לחלוף על פני נתון ההכנסות של "גראן טורינו", הוא הסרט היחיד של איסטווד שהכניס יותר מ-200 מיליון דולר בלי שאיסטווד ישתתף בו כשחקן.