הכללית: רמ"י מתנערת מתשלום 170 מ' ש' לפינוי הרצפלד

הכללית טוענת כי לפי ההסכם בינה לבין רמ"י ומשרדי האוצר והבריאות, על הרשות לשאת בעלות זו כנגד החזרת שטח הרצפלד לידיה, אולם רמ"י אינה עומדת בהתחייבותה

ביה"ח הרצפלד בגדרה / צילום: תמר מצפי
ביה"ח הרצפלד בגדרה / צילום: תמר מצפי

האם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מתנערת מההסכם שהושג בינה לבין שירותי בריאות כללית ומשרדי האוצר והבריאות? בעתירה שהגישה לאחרונה הכללית, נטען כי רמ"י התחייבה לשאת בעלויות העברת בית החולים הגריאטרי הרצפלד מגדרה לרחובות, המסתכמות לטענת הכללית ב-170 מיליון שקל, ואולם הרשות מתחמקת ממילוי התחייבותה. בפנייתה לביהמ"ש המחוזי מרכז באמצעות עו"ד שאול ברגרזון, מציינת הכללית כי לפי ההסכם בינה לבין רמ"י ומשרדי האוצר והבריאות, על הרשות לשאת בעלות זו כנגד החזרת שטח הרצפלד לידיה, אולם רמ"י אינה עומדת בהתחייבותה, למרות שהקופה כבר השקיעה עשרות מיליוני שקלים במעבר האמור להתבצע עד דצמבר השנה.

הרצפלד בגדרה, המעסיק 400 עובדים, משתרע על פני מתחם של 46 דונם שעליו בנוי ביה"ח, ומתחם נוסף בן 20 דונם לא בנוי הכולל חורשה. מהעתירה עולה כי ב-2009 הושגה הסכמה בין הכללית למשרדי הבריאות והאוצר לפעול להעתקת הרצפלד מגדרה לבית החולים קפלן ברחובות, שנמצא בחכירה לדורות ובחזקה בלעדית של הכללית, ולמכור את הקרקע בגדרה, כדי שהתמורה תהווה חלק ממקור המימון הדרוש להקמת בי"ח החדש.

ואולם, כך נטען בעתירה, למרות ההסכמות שאליהן הגיעו הצדדים, ולמרות שמאז כבר הוציאה הכללית עשרות מיליוני שקלים בהכנות להעתקת בית החולים, טוענת הכללית כי רמ"י "גוררת רגליה ונמנעת באופן תמוה ובלתי מוסבר מהשלמת התחייבויותיה ופיצוי למבקשת. התמהמהות זו יצרה קושי ניכר למבקשת, נוכח דרישות משרדי הבריאות והאוצר מהמבקשת, בכל הקשור להעברת בית החולים הרצפלד ולתקציבים הדרושים לצורך כך, ועלולה לפגוע במתן השירותים למבוטחי הכללית".

הכללית מבקשת מבית המשפט להצהיר כי ההסכמות שהוגשו מחייבות את רמ"י, וכי עליה להשלים את התחייבויותיה לאלתר, ולחלופין לאפשר לכללית, ללא כל דיחוי נוסף, לממש את הקרקע בעצמה על מנת שיהיה בידיה מקור תקציבי למימון עלויות הפינוי והבינוי.

מרמ"י נמסר בתגובה: "קופת חולים כללית הגישה כנגד הרשות תביעה לסעדים הצהרתיים ולא תביעה כספית. התביעה הומצאה לרשות והיא תגיש את תגובתה לבית המשפט".