S&P: "החלטת הממונה מציבה סיכוני אשראי למדינת ישראל"

סוכנות הדירוג פרסמה סקירה בעקבות ההתפתחויות בשוק הגז: "אם נובל תצא, יהיה קשה למצוא מפעיל באותו שיעור קומה" ■ "תועלות עתידיות מייצוא גז מלוויתן, כמו התמלוגים הניכרים ומינוף גיאו-פוליטי אזורי נראים כעת תחת ספק רב"

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

ההחלטה של הממונה על ההגבלים העסקיים בכל הנוגע לשוק הגז מציבה סיכוני אשראי למדינת ישראל, כך קובעת סוכנות הדירוג S&P בסקירה שפרסמה היום (ג'). לדברי S&P, "תחת הנסיבות, לא סביר שבעלי המאגר ומשקיעים בינ"ל יסכימו להשקיע סכומים כ"כ גבוהים בלוויתן".

בהודעה שהוציאה מעלות, השלוחה המקומית של S&P, נמסר כי "הקשיים הגוברים בפיתוחו תעשיית הגז הישראלית מציבים סיכוני דירוג אשראי למדינת ישראל ולשוק המקומי", ולא רק "סיכוני אשראי".

"אם נובל תצא, יהיה קשה למצוא מפעיל באותו שיעור קומה. חברות אחרות לא ירצו להחליף את מקומה של נובל בשל חוסר הוודאות הרגולטורי - משטר המס, הדעות המשתנות של הממונה, והתהליך הארוך והלא ברור לאישור נקודות חיבור לחוף הישראלי. כל אלו משקפים מסגרת משליות בעייתית בישראל", כך כותב בסקירה איתי רפל, ראש צוות פרויקטים ותשתיות ב-S&P מעלות.

"ההחלטה שקיבלה לאחרונה חברת הנפט והגז האוסטרלית Woodside שלא לרכוש נתח בעלות במאגר לווייתן, והיעדר שותפים פוטנציאליים אחרים, ממחישים את השפעתה של אי-ודאות זאת".

כמו כן מציינים בסוכנות כי "תועלות עתידיות אפשריות מייצוא גז מלוויתן, כמו התמלוגים הניכרים ומינוף גיאו-פוליטי אזורי נראים כעת תחת ספק רב. ההחלטה הפתאומית לא מחמיאה לאפקטיביות של המשילות הישראלית".

כזכור, לפני כחודש הודיעה דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, כי הוא שוקל הוצאת צו הקובע כי השותפות ב"לוויתן" - דלק קידוחים, אבנר ונובל אנרג'י - מהוות קרטל בתחום אספקת הגז הטבעי בישראל.