הוקפא פרויקט נורות הלד של נתיבי ישראל ב-300 מיליון שקל

מהנדס חשמל המתמחה בתכנון תאורת כבישים: "שמענו על נתוני חיסכון שנראים מנופחים כדי להצדיק את הפרויקט. הציבור זכאי לשקיפות מוחלטת ולהצגה פומבית של התחשיבים המדויקים"

החשבת הכללית באוצר הורתה לחברת נתיבי ישראל להקפיא פרויקט בעלות 300 מיליון שקל שבמסגרתו תכננה החברה להחליף את כל הנורות בכבישים הבינעירוניים במדינה - כך נודע ל"גלובס". זאת, עד שתיבדק הכדאיות הכלכלית של הפרויקט.

מדובר בפרויקט שבמסגרתו תכננה חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) להחליף 75 אלף נורות בכל הכבישים הבינעירוניים במדינה, שאורכם 8,000 ק"מ, מנורות נתרן מסורתיות לנורות לד (LED) חדשות.

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, נתן אור ירוק לפרויקט וכבר נערך פיילוט של 8 חודשים ב-5 צמתים. ואולם, מהנדסי חשמל המתמחים בתכנון תאורת כבישים טענו כי קיים ספק לגבי הכדאיות הכלכלית של הפרויקט.

"שמענו על נתוני חיסכון שנראים מנופחים כדי להצדיק את הפרויקט. הציבור זכאי לשקיפות מוחלטת ולהצגה פומבית של התחשיבים המדויקים", אמר מהנדס חשמל המתמחה בתכנון תאורת כבישים.

מנכ"ל נתיבי ישראל היוצא, שי ברס, אמר בעבר כי ההוצאה הכספית של תאורת הכבישים ברשת הבינעירונית מסתכמת בעלות שנתית של 120 מיליון שקל, וכי יש צורך בהתייעלות אנרגטית. המשנה למנכ"ל, מיכה קופילובסקי (מ"מ המנכ"ל עד בחירת המחליף), הוסיף כי נורות LED מאפשרות חיסכון ישיר בעלויות חשמל בהיקף של עשרות אחוזים בגלל אורך החיים של נורות אלה, וכי החלפת כל גופי התאורה בכבישים הבינעירוניים צפויה לחסוך עד 50 מיליון שקל בשנה בהוצאות חשמל ישירות ועקיפות.

ואולם, לדברי מהנדסי תאורה לא הובהרו משתנים עיקריים המשפיעים על כדאיות הפרויקט, כמו למשל, העובדה שבכל 10 שנים יש צורך בהשקעה נוספת של כ-300 מיליון שקל משום שצריך להחליף את הנורה. עלויות נוספות שלא נלקחו בחשבון הן עלויות התחזוקה והתפעול של הנורות הנחשבות יקרות מאוד, לטענת המהנדסים. עוד טוענים המהנדסים, כי אם לוקחים את כל הנתונים האלה בחשבון, החזר ההשקעה האמיתי הוא 15 שנים ולא 4-5 שנים, כמו שטוענים בכירים בחברה.

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה כי "הפיילוט לבדיקת השימוש בתאורת לד חסכונית בכבישים הבינעירוניים - נמשך בהצלחה. השימוש בטכנולוגיית לד צפוי להביא לחיסכון שנתי של מיליוני שקלים, חיסכון באנרגיה, תרומה לבטיחות הנוסעים ואיכות הסביבה - כפי שכבר הוכח במדינות המפותחות בעולם.

"החברה מתקשה לראות כיצד גורמים מטעם המדינה האחראים על חיסכון משקי, יעילות ושלום הציבור, לא ייתמכו בפרויקט חשוב כל כך, בין היתר בשל לחץ שמפעילים אינטרסנטים שעלולים להיפגע מהמעבר לנורות לד. יחד עם זאת, חברת נתיבי ישראל היא חברה ממשלתית הכפופה להחלטות הרגולציה ותכבד כל החלטה".