דוח סודי חושף מדוע תעריפי החשמל יירדו רק ב-10%

חברת ייעוץ אמריקאית ששכרה רשות החשמל קובעת שבמשך 12 שנה לא עודכנו תעריפי ההולכה, החלוקה והאספקה של חברת החשמל ■ רשות החשמל: "במשך שנים הנתונים שנמסרו על ידי חברת החשמל סבלו מחוסר אמינות"

חברת חשמל / צילום: איל יצהר
חברת חשמל / צילום: איל יצהר

דוח סודי שנחשף כאן לראשונה מגלה מדוע הצרכנים ייאלצו להסתפק בירידה של 10% בלבד במחירי החשמל: לאורך שנים שילמנו פחות מכפי שהיינו צריכים, כך לפחות טוענת חברת הייעוץ האמריקאית נביגנט (Navigant), שרשות החשמל שכרה את שירותיה.

בחודשים האחרונים פיזרו בכירים בממשלה הבטחות שתעריף החשמל יירד ב-12% עד 15%, אך בשבוע שעבר הודיעה רשות החשמל שהמחיר יירד בכ-10% בתחילת פברואר, ככל הנראה בעקבות דוח שהגישה לה חברת הייעוץ נביגנט, ובו נטען שבמשך 12 שנה לא עודכן תעריף מרכיב ההולכה והחלוקה של חברת החשמל וכעת הגיע הזמן לעשות זאת. לפי הדוח, מדובר בתקופת זמן חריגה ובעולם מקובל לעדכן את התעריף בכל חמש שנים.

תעריף החשמל בנוי מארבעה מרכיבים: ייצור, הולכה, חלוקה ואספקה. כל מרכיב כזה משפיע בסופו של דבר על התעריף שמשלם הצרכן. כך, כאשר חברת החשמל נאלצה להכפיל ויותר את הוצאותיה על דלקים יקרים לאור משבר הגז במצרים (21 מיליארד שקל בשנה במקום 9 מיליארד שקל), תעריף החשמל לצרכנים הביתיים עלה ב-30%. כעת, לאחר שהסתיים משבר הגז והוצאות חברת החשמל על דלקים ירדה ל-6.1 מיליארד שקל ב-2014, עלות ייצור החשמל ירדה אף היא ומאפשרת להוריד את המחירים גם לצרכנים. השאלה הייתה רק באיזה שיעור הם יירדו.

בנובמבר 2013 שכרה רשות החשמל את שירותיה של חברת הייעוץ הבינלאומית נביגנט במטרה לבחון אם וכיצד יש לעדכן את תעריפי החשמל של מקטעי ההולכה, החלוקה והאספקה של חברת החשמל. לפי הערכות, רשות החשמל שילמה על עבודה זו 300 אלף דולר.

חברת הייעוץ אספה את עלויות חברת החשמל הקשורות בהפעלת רשת ההולכה, החלוקה והאספקה של החשמל, וחישבה כמה עולה לחברה להפעיל את הרשת. על פי ממצאי הדוח הנחשפים כאן, העלויות שרשות החשמל מכירה כעת לחברה אינן מכסות את כל הוצאותיה ולכן יש להעלות את תעריף ההולכה והחלוקה ב-300 מיליון שקל בשנה.

בכירים במשק החשמל טוענים ש-12 השנים שבהן רשות החשמל לא הכירה בהוצאות הנכונות הצטברו לכדי חוב של כ-10 מיליארד שקל לחברה.

עם קבלת הדוח, רשות החשמל שקללה את העלויות הנוספות שכעת עליה להכיר לחברת החשמל, ואלה קוזזו מהורדת התעריף המתוכננת.

כמה עולה יחידת ניהול המערכת?

הדוח של חברת הייעוץ מתייחס גם לסוגיית העלות של יחידת ניהול המערכת בחברת החשמל וקובע שעלותה השנתית היא 150-200 מיליון שקל בשנה. מדובר ביחידה שתפקידה לבצע בקרה על תהליכי הייצור, המסירה, ההולכה וההשנאה של החשמל המיוצר במשק.

לקביעה הזאת יש חשיבות מיוחדת לאור האפשרות שהיחידה הזאת תצא מאחריותה של חברת החשמל וההתחשבנויות העתידיות בעקבות זאת. עם כניסת יצרני החשמל הפרטיים והתחזיות להגדלת נתח השוק של המגזר הפרטי בייצור חשמל, נוצר צורך לנתק את ניהול המערכת מחברת החשמל כדי ליצור סביבה תחרותית ושקופה, ואכן כיום אין מחלוקת על כך שבמסגרת הרפורמה בחברת החשמל יש להפוך את היחידה הזאת לחברה ממשלתית נפרדת.

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "הרשות יצאה במכרז למציאת חברת ייעוץ בינלאומית לקביעת תעריפי רשת, לאחר שנים שבהם הנתונים שנמסרו על ידי חברת החשמל סבלו מחוסר אמינות וחוסר סבירות. בהתאם לכך, הוחלט על שכירת חברת ייעוץ בעלת ניסיון בינלאומי בקביעת תעריפי הולכה, חלוקה ואספקה. אף חברת הייעוץ מתחה ביקורת קשה על טיב הנתונים שהועברו על ידי חברת החשמל הישראלית.

"בתוך כך, רשות החשמל החליטה על מקדמות לתעריף בסך של יותר מ-1.3 מיליארד שקל. מעבר לכך, הרשות לא מתייחסת להערכות מופרכות של גורמים עלומי שם המתעלמות מהתוספות שקיבלה החברה, מהגידול בתוספת בגידול אנרגיה ומכך שהחברה לא עמדה במתווה ההתייעלות שנקבע לה, מחוסר היעילות בחברה והעברת מיליארדי שקלים לקופת הפנסיה של עובדיה. הרשות תמשיך לפעול באופן ענייני ומקצועי ולטובת האינטרס הציבורי כפי שמוטל עליה בשליחותה הציבורית החשובה".

מחברת החשמל נמסר: "מאז 2002 לא עודכן תעריף החלוקה וההולכה. חברת החשמל נמצאת בשיח רציף עם רשות החשמל כדי להכיר בעלויות הנדרשות להמשך פיתוח משק החשמל בראייה לטווח ארוך".