מה קורה עם הפרויקט של שרון גל וקרן בן-דוד בחולון?

שנה לאחר זכייתם במכרז על קרקע בחולון להקמת שני מגדלים בני 222 דירות, שלב ההתנגדויות לפרויקט מגדלי קראוזה רק מתחיל

שרון גל וקרן בן דוד / צילום: יוסי כהן
שרון גל וקרן בן דוד / צילום: יוסי כהן

בחודש מארס 2014, כמעט לפני שנה, הודיע איש התקשורת לשעבר שרון גל, כי הוא וזוגתו קרן בן דוד, יו"ר קבוצת דוידסון, הם הזוכים במכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל לרכישת הקרקע בפינת הרחובות סרלין וקראוזה בחולון, המיועדת להקמת שני מגדלים בני 222 דירות.

בחודשים שלפני סגירת המכרז ארגנו השנייםקבוצת רכישה מתוקשרת מאוד, שרכבה בין היתר על הפרסום הרב ממנו נהנה גל, שעבר מהתקשורת לנדל"ן. בסרטון מיוחד שהפיץ אז גל ברשת הוא אמר, בין היתר, "זוכרים שב'לילה כלכלי' הייתי אומר לכם לפעמים 'זה שווה כסף'? אז עכשיו אני בכובע של יזם, אבל הפרויקט הזה באמת יוצא דופן".

השניים התגאו בסופו של דבר כי גברו על 17 מציעים אחרים, ביניהם חברות נדל"ן גדולות כמו אפריקה ישראל, שיכון ובינוי ואלקטרה שהגישו הצעות נמוכות יותר מקבוצת הרכישה, שקנתה את הקרקע תמורת 131 מיליון שקל לא כולל הוצאות פיתוח - סכום המשקף 590 אלף שקל בממוצע עבור מרכיב הקרקע לדירה אחת.

כעת, כמעט שנה לאחר הזכייה, מתברר כי לפרויקט טרם הונפק היתר בנייה. הקבוצה גם הגישה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחולון בקשה להקלות, שאליהן כבר הוגשו מספר התנגדויות.

מפנייה אל שרון גל, שכבר הודיע על הסבה מקצועית נוספת - הפעם לפוליטיקה והצטרפות לסיעת "ישראל ביתנו", התברר כצפוי שכובע היזם שהוא חבש לכמה רגעים (די מהר הוא חזר לעולם התקשורת, והנחה תוכנית בערוץ 20) כבר נעלם. גל הסביר ל"גלובס" כי אינו מעורב יותר בפרויקט. "המעורבות שלי היתה מאוד אינטנסיבית רק בשלב שיווק הקרקע וההכנה למכרז של רשות מקרקעי ישראל", אמר.

מ-333 ל-428 מקומות חניה

הבקשה להקלות שהגישה הקבוצה כוללת בקשה להקמת שני מגדלים בני 30 קומות במקום 28 המותרות בתב"ע; תוספת שתי דירות גן בקומת הקרקע בשני המגדלים; הגבהת גובה חלק מהדירות מ-3 מטרים ל-6 מטרים; תוספת חניות; הגבהת הפנטהאוזים והגבהת תקרות המרתף; וכן שינוי הקומה הטכנית מקומה 8 לקומה 30.

בוועדה המקומית חולון ציינו כי לבקשה להקלות כבר הוגשו כמה התנגדויות.

בין המתנגדים לפרויקטים תושבים המתגוררים בסמוך לפרויקט העתידי, הטוענים כי בעוד התב"ע קובעת תקן חניה ל-1.5 חניות לכל דירה, מה שמשקף 333 חניות, הקבוצה ביקשה הקלה ל-428 חניות, כלומר תוספת של 106 חניות. לטענת המתנגדים, על הוועדה המקומית לדחות את הבקשה ולמנוע כניסת מאות כלי רכב לרחובות הצרים של השכונה.

בין אם הבקשה להקלה תתקבל או תידחה, המהלך לבקשת הקלות חושף את הקבוצה להליך התנגדויות שמועד סיומו אינו ידוע. בפני המתנגדים ניצבת האפשרות לפנות לערכאות נוספות כמו בית משפט, גם אם הוועדה המקומית תדחה את ההתנגדויות. עיכוב הפרויקט עלול כמובן גם לייקר את העלויות שייאלצו לשאת בהן חברי הקבוצה, זאת בנוסף להיטלי השבחה שייאלצו לשלם לעיריית חולון אם ההקלות תאושרנה.

עו"ד קרן בן דוד, יו"ר דוידסון, מי שאמרה בפברואר אשתקד (רגע לפני זכייתם במכרז) כי קיבלה התחייבות בלתי חוזרת מאשטרום לביצוע הפרויקט בתוך 30 חודשים, מסרה בתגובה כי "תכנון הפרויקט והבקשה להיתר בוצעו בתיאום מלא ובהתאם להסכמות עם כל הגורמים הרלוונטיים בעירייה, לרבות רישוי ומהנדסת העיר. ההקלות אשר פורסמו הינן הקלות טכניות אשר תואמו מראש עם הגורמים הרלוונטיים בעיריית חולון, אשר חלקן ממילא מיטיבות עם תושבי השכונה ביחס למצב התכנוני המותר על פי התב"ע".

אשטרום, אגב, כבר לא בתמונה.

באשר לעובדה כי שנה לאחר הזכייה הוגשה הבקשה להקלות, ביקשה בן דוד להדגיש כי לאחרונה נתקבל אישור העירייה להיתר חפירה ודיפון המאפשר עלייה מיידית על הקרקע לצורך התחלת הבנייה, "וברור כי האישור ניתן לאחר שפעלנו במרץ, ביעילות ובמהירות יוצאת דופן מגדר הזמנים המקובלים בהליכים תכנוניים".

בנוגע להגדלת מספר הקומות במגדלים, נמסר כי "לא נתבקשה הגדלה למספר הקומות הנתונות במסגרת התב"ע החלה על המגרש. פרשנות העירייה הינה כי בנוסף ל-28 קומות מגורים יש לספור גם קומת גג טכנית וקומת לובי, אשר יחדיו מהוות 30 קומות שיאושרו במסלול של הקלה".

בנוגע להגבהת הפנטהאוזים והמרתפים, אמרה בן דוד כי "הגבהת הפנטהאוזים משפרת את איכות חווית המגורים ביחידות אלו. חשוב לציין כי ממילא הגובה המבוקש למגדל בבקשה להיתר הינו נמוך מהגובה האפשרי על פי התב"ע. הגבהת המרתפים הינה דרישה תכנונית הנדרשת על פי הנחיות יועצי הפרויקט וממילא מדובר בכמה סנטימטרים בודדים".

בהתייחס לתוספת החניות, מסרה בן דוד כי "תוספת החניות הינה פועל יוצא של תכנון יעיל ומקסום 2 קומות המרתף שתוכננו כבר בתכנון הראשוני שהוגש לעירייה. תוספת החניות לא רק שמשפרת את רווחת דיירי הפרויקט, אלא גם מקלה על העומס לתושבים בסביבה".

עם זאת, יש לציין כי לשאלות האם מארגני הקבוצה כבר שיווקו את שתי דירות הגן טרם אישורן, והאם לדעתה תעמוד במחירים שבהם שווקו הדירות, לא השיבה בן דוד.