הפקק השתחרר: זינוק של 16% ברכישת דירות בדצמבר

נתוני האוצר מעידים על גידול של 44% ברכישת דירות חדשות בקרב רוכשי דירה ראשונה בממוצע הכלל ארצי וזינוק של קרוב ל-150% ברכישת דירות מצד רוכשי דירה ראשונה בעיר באר שבע

יריד דירות / צילום: רוני שיצר
יריד דירות / צילום: רוני שיצר

ביטולה הרשמי של תוכנית מע"מ אפס בתחילת חודש דצמבר האחרון הוביל את רוכשי הדירה הראשונה חזרה לשוק, כך עולה מסקירת משרד האוצר על ענף הנדל"ן למגורים בחודש דצמבר 2014 שפורסמה היום (א').

עוד עולה מהסקירה כי רכישת הדירות החדשות עמדה בחודש הנסקר על כ-3,500 דירות, נתון שלא נרשם כמותו מאז החלו במשרד האוצר לעקוב אחר הנתונים בשנת 2002. במקביל, העלייה ברכישת דירות על ידי רוכשי דירה ראשונה גרמה גם לכך שהיקף הדירות שנרכשו להשקעה בחודש דצמבר 2014 ירד לכ-21%, הנתון הנמוך ביותר בשנים האחרונות.

על פי הסקירה, בחודש דצמבר בוצעו כ-11.3 אלף עסקאות לרכישת דירות בישראל, מדובר בעלייה של כ-16% בהשוואה לנתון שנרשם בחודש הקודם (נובמבר 2014), אז בוצעו כ-9,752 עסקאות בסך הכל. על פי נתוני האוצר, היקף העסקאות שבוצע בדצמבר 2014 הוא הגבוה ביותר מאז דצמבר 2013.

לצד העלייה במספר העסקאות הכולל שבוצעו בחודש הנסקר, מעידים הנתונים גם על המשך העלייה ברכישת דירות על ידי רוכשי דירה ראשונה, בהם נכללים גם הזוגות הצעירים. כך, היקף הרכישות על ידי קהל זה זינק בכ-44% בדצמבר 2014 לעומת החודש הקודם לו ברמה הארצית.

באוצר מציינים עוד כי את הגידול בהיקף רכישת הדירות על ידי רוכשי דירה ראשונה הובילה העיר באר שבע עם עלייה של לא פחות מ-150%. עוד מציינים באוצר כי עיקר הרכישות על ידי רוכשי דירה ראשונה התמקדה בדירות חדשות שהכפיל עצמו לעומת החודש הקודם בעוד היקף הרכישות של קהל זה בשוק היד שנייה עלה בשיעור מתון יותר של כ-18%.

לא מן הנמנע, שאחד הגורמים לעלייה בהיקף העסקאות מצד רוכשי דירה ראשונה והתמקדותם בדירות חדשות הוא ביטולה הסופי של תוכנית מע"מ אפס בתחילת החודש וייתכן גם שאובדן אמון בתוכניות אחרות של הממשלה כמו מחיר מטרה. בעוד מע"מ אפס הייתה אמורה לאפשר לרוכשים הטבה ברכישת דירות חדשות בטווח המיידי, תוכנית מחיר מטרה תוכל לעשות זאת רק בטווח של שנה וחצי במקרה הטוב.

עוד עולה מנתוני אגף הכלכלן הראשי באוצר כי העלייה הניכרת במשקלם של רוכשי דירה ראשונה בה גם על חשבון משקלם של רוכשי הדירות להשקעה. כך, לאחר חודשים ארוכים בהם עמד משקל רוכשי הדירות להשקעה על כ-24% בממוצע, צנח נתון זה לרמת שפל של 20.7% בדצמבר. באוצר מציינים כי מדובר בשיעור הנמוך ביותר של רוכשי דירות להשקעה מתוך כלל רוכשי הדירות בשנים האחרונות.

עוד על פי הנתונים, עיקר הירידה ברכישות המשקיעים נרשמה בבאר שבע. נציין כי לצד הגידול ברכישת דירות על ידי רוכשי דירה ראשונה שהוביל לירידה בהיקף המשקיעים, גורם נוסף שעשוי היה להשפיע על היקף רוכשי הדירות להשקעה מכלל הרוכשים הוא הציפייה בשוק לירידה במס הרכישה על דירה שנייה שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה בתחילת השנה הנוחכית אך בסופו של דבר נדחתה בשל הבחירות.