המועצה הארצית החליטה: להאריך ולהרחיב את תמ"א 38

על פי נוסח התוכנית, היא תקפה לחמש שנים שלאחריהן צריכה המועצה הארצית לדון בקידומה ולהחליט האם להאריכה ב-5 שנים נוספות

תמ"א 38  / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות מנכ"ל משרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני, החליטה היום על הארכת תוקפה של תמ"א 38 לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה בחמש שנים נוספות ועל מתן הוראה להכנת עדכון נוסף לתמ"א 38. ההחלטה התקבלה בהתאם להנחיית שר הפנים, גלעד ארדן.

כידוע, תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית שאושרה על ידי הממשלה והמועצה הארצית לתכנון ובנייה בשנת 2005. על פי נוסח התוכנית, היא תקפה לחמש שנים שלאחריהן צריכה המועצה הארצית לדון בקידומה ולהחליט האם להאריכה ב-5 שנים נוספות. באוקטובר 2009 הוארכה התוכנית ב-5 שנים ובמאי 2015 הייתה אמורה להגיע לסיומה התקופה הנוכחית.

ממשרד הפנים נמסר היום כי מנתוני הדיווח של הועדות המקומיות בדבר יישום תמ"א 38 עולה כי חלה עלייה משמעותית ביישום התמ"א בעקבות תיקון 3 לתכנית, אולם הצורך בחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, כמו גם הצורך לשדרוג האזורים האורבנים התגבר.

עוד נמסר כי במטרה לעודד חיזוק מבנים החליטה המועצה הארצית על מתן הוראה לעריכת תיקון מספר 4 לתמ"א 38, תחת הכותרת "חיזוק מיגון והתחדשות", שיכלול הרחבת התמ"א לתחומים נוספים, ביניהם עידוד חיזוק מבנים שאינם למגורים, תוספת שימושים ציבוריים ומסחריים במבני מגורים המיועדים לחיזוק, עידוד תוספת ממ"ד במבנים קיימים בין השנים 1980 - 1992 , עידוד שימוש בתת הקרקע ועידוד בנייה למגורים בהישג יד להשכרה.

את הכנת התיקון לתמ"א תנחה ועדת העורכים של תמ"א 38 ותמ"א 40, כאשר הולנת"ע (הועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) תשמש כוועדת היגוי. המועצה הארצית הסמיכה את ועדת העורכים להציע שינויים נוספים בהוראות התמ"א. התכנית תוגש לאישור המועצה תוך שישה חודשים מיום מתן ההוראה.

"אישור התכנית יעודד התחדשות עירונית מאסיבית כך שיתווספו אלפי יחידות דיור במרכזי הערים, תוך צמצום הפגיעה בסביבה", כך אמר היום שר הפנים גלעד ארדן.

כפי שפורסם ב"גלובס" לאחרונה, העבודה על התיקון הרביעי לתמ"א 38 נמשכת כבר תקופה ארוכה והתוספות האמורות לתוכנית המתאר לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה הוצעו כבר במהלך השנים. עם זאת, גורמים שונים בענף הנדל"ן מותחים ביקורת על כך שהתוכנית החדשה איננה כוללת התייחסות לחוסר הכדאיות של התוכנית בפריפריה. במקביל, גם לגבי השינויים המוצעים טרם הובהר כיצד הם ייושמו ומה הרציונל הכלכלי שעומד מאחוריהם.