1000 גנים של אבוג'ן נמצאים בצנרת של ענקית הזרעים מונסנטו

עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן: "מוצרי אבוג'ן מהווים חלק משמעותי מצנרת המוצרים בפיתוח של מונסנטו"

עופר חביב / צילום: תמר מצפי
עופר חביב / צילום: תמר מצפי

חברת אבוג'ן פרסמה היום עדכון לשוק ההון בנוגע להסכם שלה עם חברת הזרעים הענקית מונסנטו. "כאלף גנים שלנו נמצאים בצנרת המחקר והפיתוח של מונסנטו", מסרה החברה.

מנכ"ל אבוג'ן עופר חביב אמר כי מוצרי אבוג'ן מהווים היום חלק נכבד מצנרת הפיתוח של מונסנטו, שהינה אחת מחברות הזרעים הגדולות בעולם, וכי מוצרים משותפים אמורים להגיע לשוק ב-2019, על פי התוכנית המעודכנת שפרסמה החברה בעת הנפקתה בבורסת ה-NYSE ב-2013. אבוג'ן נסחרת בעליות של 9.3% בעקבות ההודעה ושווי החברה הוא 234 מיליון דולר.

במסגרת ההסכם בין שתי החברות, שנחתם ב-2008 והורחב מאז, אבוג'ן מספקת למונסנטו מידע על גנים שגילתה ומצאה אותם מתאימים לשיפור מוצריה של מונסנטו, ואילו מונסנטו בודקת האם הגנים אכן משפרים צמחים בשדה. חביב מסביר כי לניסויים הללו שני שלבים - שלב בדיקת הגן בצמח מטרה בשדה (שלב I), ושלב בדיקתו בזנים רבים של אותו צמח, בשדות שונים ברחבי העולם (שלב II). לאחר מכן ישנם שלבי הרגולציה והמסחור. לדבריו, כל הגנים של אבוג'ן נמצאים היום בשלב I של הניסויים, אם כי בתתי-שלבים שונים בתוכו. "ברגע שיכנס לנו מוצר לשלב II, נכריז על כך. ניסוי שלב II הוא יקר ולכן מונסנטו לא תיכנס אליו אלא אם כן היא קיבלה תחושה חזקה מאוד שהמוצר יכול באמת לעבוד ברמה המסחרית, שזה רוב אומר שיפור של יבול בכ-8%-10%".

עניין נוסף עליו דיווחה אבוג'ן היום הוא שהיא תטמיע בפעילות של מונסנטו מערכת שתפקידה לשפר את בחירת הגנים מבין אלה שהציעה אבוג'ן למונסנטו, כדי לקדם באופן מדוייק יותר ובמהירות רבה יותר את הגנים של אבוג'ן בתהליך אצל הענקית. כך למשל, המערכת החדשה שמטמיעה אבוג'ן אצל מונסנטו אמורה לזהות איזה גנים הם בעלי הסיכויים הגבוהים יותר להתבטא באופן זהה בזנים שונים, כשפירוש הדבר הוא שאם גן כזה עבר את ניסוי שלב I, בזן אחד, יש לו יותר סיכוי להצליח גם בניסוי שלב II, הנערך בזנים רבים.

חביב מדגיש כי: "השת"פ עם מונסנטו הוא הגדול ביותר שלנו אך בתחום ההתמודדות עם עקות סביבה, יש לנו עוד שיתופי פעולה חשובים. כמו כן אנחנו פועלים בעוד שלושה תחומים - שיפור עמידות לחרקים, אג-כימיה (חומרי הדברה ודשנים) ודלק ביולוגי.

מה הסיכוי לצלוח את שלבי הרגולציה והמסחור?

"אחרי שעובדים בהצלחה שלב II של הניסויים, הסיכויים לקבלת אישור רגולטורי הם די גבוהים, והמסחור כמעט בטוח כי הדבר היחיד שמעניין אתה חקלאי הוא שיפור היבול".

ההסכם עם מונסנטו נחתם ב-2008. האם התקדמתם לאט מכפי שציפיתם, לשלב I של הניסויים בו אתם נמצאים היום?

"לא. אמרנו למשקיעים שתוך שנתיים שלוש מההנפקה (במחצית השניה של 2013) המוצרים שלנו יתקדמו בצנרת של מונסנטו, וזה קורה. מבחינתנו התקדמות לשלב II ובוודאי לרגולציה, אמורה להעלות משמעותית את ערך החברה".