כתב אישום: "עזרו" לנבחנים לקבל רישיון נהיגה במירמה

אלי אביטן, יעקב עזרן ואיציק הרוש מואשמים בכך ש"עזרו" לנבחנים לקבל רישיון נהיגה במירמה, בכך שגילו לנבחנים ב"זמן אמת" את התשובות למבחני התיאוריה לקבלת רישיון נהיגה לרכב או לכלי שייט

מורה נהיגה לימוד נהיגה / צלם: גלובס טי. וי
מורה נהיגה לימוד נהיגה / צלם: גלובס טי. וי

היום (ה') הוגש כתב אישום לבית משפט השלום באשקלון על-ידי פרקליטות מחוז דרום (פלילי) נגד 3 נאשמים, אלי אביטן ויעקב עזרן מאשדוד ואיציק הרוש מתל-אביב, המואשמים בכך ש"עזרו" לנבחנים לקבל רישיון נהיגה במירמה, בכך שגילו לנבחנים ב"זמן אמת" את התשובות למבחני התיאוריה (העיוניים) לקבלת רישיון נהיגה לרכב או לכלי שייט.

במקביל לכתב האישום שהגישה הפרקליטות באמצעות עו"ד מירי ויינשטיין, הגישה האחרונה בקשה לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים כנגדם.

בבקשת המעצר נכתב כי הנאשמים נהגו "בזילות בוטה כלפי חיי אדם ולא חסכו במאמצים בכדי לאפשר לנהגים פוטנציאליים ולשייטים פוטנציאליים לקבל את רישיונותיהם מבלי להכיר את חוקי התנועה, התמרורים, תפעול הרכב וכללי התנהגות נכונה ובטוחה בדרך, מבלי שיש להם הידע והמיומנות לנהוג בבטחה ברכב או בכלי שייט מבלי לסכן אחרים, והכול בשל בצע-כסף".

השופט אמיר דהאן מבית משפט השלום קיבל את הבקשה ועצר את השלושה "עד החלטה אחרת".

כתב האישום מגולל את התנהלותם העבריינית לכאורה של השלושה. במספר רב של הזדמנויות, נטען בכתב האישום, נהגו הנאשמים לרמות את משרד התחבורה בכך שהתקינו מכשירי קשר על גופם לפני המבחנים והקריאו את התשובות הנכונות בעת הבחינה. בתמורה, כך נטען, קיבלו הנאשמים מהנבחנים עשרות אלפי שקלים, ובכך אפשרו לאנשים בלי ידע בסיסי בחוקי תנועה ובהתנהגות נכונה ובטוחה בדרך לצאת לכבישים ולסכן את האחרים.

כתב האישום מייחס לנאשמים ביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה וזיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות והתחזות לאדם אחר.

על-פי כתב האישום, במהלך שנת 2014 או בסמוך לכך קשרו השלושה קשר לרמות את משרד התחבורה באופן שיאפשר לנבחנים לעבור את מבחן התיאוריה תוך שימוש באמצעי מירמה.

"במסגרת הקשר ולשם קידומו, דאגו הנאשמים לצייד כ-20 נבחנים במבחני תאוריה או אדם אחר שנשלח על-ידם להתחזות לנבחן, באמצעים טכנולוגיים שהוסתרו על גופו וכללו, בין היתר, אוזנייה זעירה ומכשיר סלולרי, שאיפשרו לנבחן לשדר בזמן אמת לנאשמים את השאלות המופיעות במבחן התיאוריה ולקבל מהם בזמן אמת את התשובות הנכונות".

לפי האישום, בתמורה, קיבלו הנאשמים מהנבחנים גמול כספי בסך עשרות אלפי שקלים, בין 3,000-5,000 שקל מכל נבחן.

מדובר, לרוב, בנבחנים שנכשלו פעם אחר פעם במבחני תאוריה ורצו לקבל את הרישיון המיוחל בכל דרך אפשרית. השלושה נפגשו עם הנבחנים לפני המבחן והתקינו להם אוזנייה ומכשיר סלולרי, כאמור, המוצמד ליד באמצעות גומייה, והעניקו להם הסבר קצר כיצד להשתמש בציוד במהלך הבחינה.

"בכדי להסתיר את הציוד, נתן הנאשם 2 (יעקב עזרן ס' כ') לניקו (אחד הנבחנים) את הג'קט שלו, בכדי שניקו ילבש אותו במהלך ביצוע הבחינה", נטען בכתב האישום. "במהלך הבחינה אמר ניקו למכשיר את המילים הראשונות של שאלות המבחן, נאשם 1 (אלי אביטן ס' כ') מסר לניקו את התשובות הנכונות באוזנייה, והוא סימן במחשב את התשובות בהתאמה".

לפי כתב האישום, "בסיום המבחן יצא ניקו ממרכז הבחינות לאחר שעבר את מבחן התיאוריה בהצלחה. בתמורה לכך שילם ניקו 3,000 שקל נוספים במזומן".

בנוסף לעזרה הרבה שהעניקו השלושה לנבחנים מתוסכלים בבחינות לרישיון הנהיגה, השלושה מואשמים שהציעו לסייע גם לנבחנים בבחינות לקבלת רישיון שייט. בדומה לרישיון הנהיגה, גם קבלת רישיון שייט מתבצע באמצעות משרד התחבורה, מנהל הספנות והנמלים. לפי כתב האישום, השלושה הנחו את הנבחנים להתלבש בבגדים ארוכים כדי שתהיה אפשרות להסתיר את הציוד הטכנולוגי.

"בשעת בוקר נכנס יעקב (אחד הנבחנים) למקום ביצוע המבחנים בתל-אביב ('מרכז השייט'), לאחר שנאשם 2 (עזרן ס' כ') התקין אוזנייה באוזנו והצמיד מכשיר סלולרי לידו, בכדי שנאשם 1 (אביטן ס' כ') יוכל למסור ליעקב באמצעותם את התשובות למבחן, והדריך אותו כיצד להשתמש בהם". הנבחן במקרה הזה, לא הצליח במבחנים בשל "קשיי תקשורת" עם השלושה, לכן אלה הציעו לו פתרון יצירתי.

"בעקבות כישלונו של יעקב במבחנים, שוחח הנאשם 1 (אביטן ס' כ') עם יעקב והנחה אותו לשלם שנית את האגרות לשם ביצוע המבחנים, כשסוכם ביניהם שבפעם הבאה אדם אחר יכנס ויבצע את המבחנים במקום יעקב".

כאמור, העבירות המיוחסות לאביטן עזרן והרוש בוצעו, לפי כתב האישום, בדרך עקבית. השלושה הקריאו הנבחנים למכשיר הסלולרי את המילים הראשונות בכל שאלה וקיבלו מהנאשמים את התשובות הנכונות דרך האוזנייה. לאחר מכן סימנו הנבחנים את התשובות הנכונות, כפי שהוקראו להם על-ידי הנאשמים, ובכך עברו את מבחני התאוריה בהצלחה וניגשו לטסט.