אנליסטים: היכונו למלחמת עולם במט"ח; הנפט יצלול ל-30 ד'

מחירי הנפט מתאוששים ועולים היום בכ-3% ■ האנליסט ג'ון קילדוף טוען כי עליית המחירים היא רק תיקון טכני והם ימשיכו לצנוח ■ בנק אוף אמריקה: התנודתיות בשוק המט"ח בשיא של 20 שנה; מלחמת המטבעות תימשך

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

"מחירי הנפט ימשיכו לצלול לרמה של כ-30 דולר לחבית", כך סבור האנליסט ג'ון קילדוף. הוא מעריך כי למרות העליות במחירי הזהב השחור בתקופה האחרונה, בטווח הרחוק יותר המחירים ימשיכו לצלול.

"אני עדיין חושב שמחירי הנפט ינועו לכיוון 30-33 דולר לחבית, רמת שפל שנרשמה במשבר הפיננסי ב-2008 ו-2009", ציין קילדוף, מייסד שותף בחברת Again Capital. הוא הדגיש כי התיקון שנרשם בימים האחרונים במחירי הנפט היה טכני במהותו ומאפיין את כיסוי פוזיות השורט (שורט סקוויז).

מחירי הנפט עולים כעת בכ-3% וע"פ הערכות בשוק הסיבה המרכזית לכך היא נתונים שפורסמו בארה"ב ולפיהם חברות קידוחי הנפט והאקספלורציה סגרו 90 מתקנים להפקת נפט בשבוע החולף בשל חוסר כדאיות כלכלית ובכך סיפקו דלק לראלי במחירי הזהב השחור. קילדוף טוען כי הנתונים הללו כלל לא השפיעו על היצע הנפט בארה"ב והוא נותר ברמה של 9.1 מיליון חביות ביום.

אנליסטים אחרים בשוק מציינים כי התנודתיות החדה בשוק המט"ח לצד המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים, הזינו גם הם את התנודתיות בשוק האנרגיה. כלומר התחזקות הדולר האמריקאי תרמה לירידה מחירי הנפט.

"בתקופה הזו התנודתיות בשוק המט"ח הפכה להיות המניע המרכזי בשווקים הפיננסיים. לא ניתן לבצע השקעות מבלי להבין לאיזה כיוון צועד הדולר", מציין דיוויד וו (Woo), מנהל מחלקת מחקר המט"ח במריל לינץ'-בנק אוף אמריקה.

התנודתיות בשוק המט"ח היא הגבוהה ביותר ב-20 השנים האחרונות, כך לפי מחקר שפרסם השבוע בנק אוף אמריקה. התנודתיות הזו עלולה להימשך כל עוד מדינות סביב העולם עסוקות במלחמת עולם בתחום המט"ח, מציין וו. הוא מסביר כי מדינות רבות ניצבות לפני מגבלות ומשברים פיסקליים כך שהכלי היחיד שנותר בידי הבנקים המרכזיים שלהן הוא החלשת המטבע המקומי במטרה לעודד את הצמיחה.

"אם כולם משחקים במשחק הזה אין לך ברירה אלא לשחק בו, אחרת אתה תישאר מאחור", טוען וו. "אנחנו קוראים לזה מלחמה משום שזה משחק סכום אפס. הניצחון של מישהו אחד הוא ההפסד של האחר".