דאעש: אמריקאית שהוחזקה בשבי נהרגה בתקיפה ירדנית

בהודעה רשמית שפרסם הארגון, נמסר כי החטופה קיילה ג'ין מולר, האמריקאית היחידה בשבי הארגון, נהרגה בהפצצה של חיל האוויר הירדני בעיר א-רקה ■ לא נמסר כל אישור רשמי לטענות דאעש, ועפ"י דיווחים מסוימים היא הוצאה להורג

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

החטופה האמריקאית קיילה ג'ין מולר נהרגה היום (ו') בהפצצה של חיל האוויר הירדני בעיר א-רקה שבסוריה - כך הכריז ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). בהודעה רשמית שפרסם הארגון, נמסר כי "מטוסי הקואליציה הצלבנית הפציצו עמדות בשעות הצהריים, אחרי תפילת יום השישי. ההפצצה נמשכה ברציפות במשך יותר משעה והתמקדה באותו מקום". כמו כן, פורסמו על-ידי הארגון תמונות של האתר שלכאורה הופצץ על-ידי חיל האוויר הירדני.

לטענתם, אף אחד מלוחמי הארגון לא נהרג בתקיפה. עם זאת, לא התקבל כל אישור רשמי בירדן או בארצות-הברית למותה של מולר, ודיווחים מסוימים טוענים כי היא הוצאה להורג על-ידי אנשי דאעש. ככל הידוע, מולר, תושבת אריזונה, היא האישה האמריקאית היחידה שנפלה בשבי הארגון האיסלאמיסטי, ואחרונת האזרחים האמריקאים המוחזקים על-ידיו.

היא נחטפה בחודש אוגוסט 2013 בסוריה, כששהתה במדינה כעובדת של ארגון סיוע הומניטרי. חטיפתה אירעה ככל הנראה כשנסעה עם בן זוגה לעיר חאלב. כמה חודשים לאחר מכן, קיבלו עמיתיה סרטון, בו נראית לכאורה מולר כשהיא עוטה חיג'אב ומתחננת על חייה. בעבר דווח כי "המדינה האיסלאמית" דרשה 6.6 מיליון דולר תמורת שחרורה, וכן את שחרורה של ד"ר עאפיה סידיקי, מדענית שרכשה את השכלה באוניברסיטת MIT היוקרתית והורשעה בארצות-הברית ב-2010 בניסיון רצח של אמריקאים שנתיים קודם לכן.

השבוע, העריכו גורמי מודיעין בארצות-הברית כי הארגון מחזיק בשבי "פחות מ-20 אזרחים זרים". לדברי רוקמיני קלימצ'י, כתבת "ניו-יורק טיימס" שסיקרה בהרחבה את שבויי הארגון ואת המגעים לשחרורם, קיילה ג'ין מולר הייתה אזרחית ארצות-הברית האחרונה שהוחזקה בידי "המדינה האיסלאמית".

דוברת מחלקת המדינה של ארצות-הברית, מארי הארף, אמרה כי היא איננה יכולה לאשר את הדיווחים שלפיהם מולר נהרגה בתקיפה בסוריה. לדבריה, וושינגטון מודעת לכך שכמה מאזרחיה מוחזקים על-ידי דאעש, אך לא מסרה פרטים נוספים.

בתוך כך, אלפי ירדנים הפגינו היום ברחובות הבירה עמאן וקראו למלך עבדאללה להגביר את המתקפות נגד "המדינה האיסלאמית", בעקבות הוצאתו להורג בשריפה של הטייס מועאז אל-כסאסבה. ההמונים התאספו ליד מסגד חוסייני הגדול וצעקו "מוות לדאעש". בין המשתתפים הייתה גם המלכה ראניה, שהחזיקה תמונה של הטייס שנשרף למוות.

ביום שלישי האחרון פרסם דאעש סרטון ובו נראה אל-כסאסבה נשרף למוות. זאת לאחר שהמגעים שהתקיימו לשחרורו בין ממשלת ירדן לבין נציגי הארגון האיסלאמיסטי קרסו משום שדרישתם של הירדנים לקבל הוכחה לכך שאל-כסאסבה עודנו בחיים לא נענתה. הממשלה הירדנית מסרה כי הוא הוצא להורג כבר בתחילת ינואר, קביעה שככל הנראה מסתמכת על בחינת הסרטון.

בתגובה על הריגתו של אל-כסאסבה, הוציאה ירדן להורג מחבלת של דאעש שהייתה כלואה במדינה מ-2006. המחבלת, סאג'ידה א-רישאווי העיראקית, נכלאה בשל מעורבותה בסדרת פיגועים בעמאן ב-2006, שבה הרגה עם בעלה עשרות בני אדם, ונידונה למוות כבר עם כליאתה לפני קרוב לעשור. עם זאת, הוחלט לזרז את התהליך לאחר פרסום הסרטון של דאעש.

בעקבות הוצאתו להורג של אל-כסאסבה החל צבא ירדן לתקוף מטרות של דאעש בסוריה, והיום לראשונה תקף חיל האוויר הירדני גם בעיראק. על-פי דיווח ב"סקיי ניוז" בשפה הערבית, יותר מ-35 פעילי דאעש נהרגו בהפצצות במרכז העיר מוסול שבצפון עיראק. אתמול דווח כי 50 לוחמי דאעש, ובהם בכיר, נהרגו בתקיפות חיל האוויר הירדני בסוריה.