לפני הקנייה, שאל את האישה

בית משפט בירושלים דן בסוגיה של רכישת דירת בני זוג גרושים ונאלץ לבטל עסקת רכישה של הדירה על ידי זוג קונים

רכישת דירה של בני זוג נשואים כרוכה בקבלת הסכמה וחתימה של בני הוזג על ההסכם. העניין נכון גם כשרק אחד מבני הזוג רשום כבעלים של דירה.גם במקרים אלו ומטעמי זהירות יש לקבל הסכמת בן הזוג שאינו רשום כבעלים בכדי למנוע טענות מצד אותו בן הזוג שהמכירה אינה על דעתו וכי לא חלה על מחצית השייכת לבן זוג הלא רשום. העניין מקבל יתר תוקף כשבני הזוג הרשומים על הדירה נמצאים בהליכי גירושין .כידוע הליכי גירושין בין בני זוג כוללים בין היתר טיפול בדירת המגורים שלהם.

לכשרוכשים דירה של בני זוג כאלו בהליכי גירושין יש לנקוט במשנה זהירות ולהיות מודעים באיזה שלב של גירושין בני הזוג נמצאים ועד שאין פסק דין חלוט בעניין הגירושין והדירה לא להיכנס למחויבות חוזית עם מי מבני הזוג.

לאחרונה בית משפט המחוזי בירושלים דן בסוגיה של רכישת דירת בני זוג גרושים ונאלץ לבטל עסקת רכישה של הדירה על ידי זוג קונים אחר. העניין היה בפני כב' השופט בן-ציון גרינברגר כשהתובעים שהינם זוג נשוי תבעו את הנתבעים שהם בני זוג שהתגרשו ורשומים כבעלים של דירה במשותף ובחלקים שווים כי העסקה שלהם גוברת על עסקת הרכישה של הנתבעת (הגרושה) שביקשה לרכוש את מחצית הדירה שהייתה שייכת לנתבעת (הגרוש).

הנתבעים במהלך הליכי הגירושין הגיעו לידי מחלוקת בינהם לגבי גורל הדירה. הגרושה ביקשה לרכוש את הדירה בכך שתרכוש את מחצית הזכויות שרשומות על שם הגרוש.העניינים הגיעו לידי הליכי בוררות ממושכים ומסורבלים .בתחילה ניתן פסק בורר שהגרושה יכולה לרכוש את הזכויות של הגרוש. אך ביצוע העסקה נתלקה בבעיה בגלל עיקול שרבץ על זכויות הגרוש.בשלב כלשהו ובאופן תמוה הגרושה התבשרה כי ניתן פסק בורר ולפיו על הדירה להימכר כולה לקונים אחרים.בו ביום הדירה נמכרה לתובעים כשהגרושה לא חתומה על החוזה אלא רק הגרוש ועל סמך פסק הבורר.

בין לבין הגרושה הגישה בקשה לביטול פסק הבורר ובית משפט לענייני משפחה ביטל את פסק הבורר וקבע שיש לקיים את ההסכם הראשון בין שני בני הזוג הגרושים קרי האישה תרכוש את זכויות הגרוש שלה.

בינתיים התובעים התקדמו עם החוזה שלהם ושלמו עשרות אלפי שקלים לידי הנתבע אך בשל פסק הדין של בית משפט לענייני משפחה נוצר מצב של עסקאות נוגדות כי העסקה הראשונה שלפיה האישה רוכשת את זכויות בעלה לשעבר קמה לתחייה.

התובעים מצדם הגישו תביעה זו ובקשו לקבוע כי ההסכם שלהם גובר על ההסכם בין שני בני זוג הגרושים וכי במסגרת עסקאות נוגדות יש להעדיף את העסקה שלהם.

הקונים שהגישו את התביעה הזו טענו כי הסתמכו בתום לב על פסק בורר בעת החתימה וגם אם זה בוטל לאחר מכן אין בכך כדי לפגוע בזכויותיהם (ראה גם רע"א 8630/07 לייב הירש בייגל ואח' נ' יעקב צפריר (2008)). כמו כן טענו הקונים כי הגרושה פעלה בחוסר תום לב, בזה שלא רשמה לטובתה הערת אזהרה על חלקו של הגרוש בגין הסכם המכר אגב גירושין; ובזה שלא הגישה בקשה לעיכוב ביצוע של פסקי הבורר, כאשר בכך גרמה לקונים לשנות מצבם לרעה בהסתמך על פסקי הבוררות.

במסגרת העדויות התברר כי הקונים מבססים את טענתם אודות הסכמת הגרושה למכר, על כך שהגרושה הראתה להם את הדירה, ועל כך שהבורר, , אמר לקונים באמצעות הטלפון כי הגרושה הסכימה לחתום על הסכם מכר עמהם .

כבוד השופט גרינברגר דחה את התביעה של הקונים בהטילו ספק בתום הלב של הקונים.בית המשפט קבע כי עצם העובדה שבעלים של נכס מסכים להראות אותו לקונים פוטנציאליים ללא התנגדות, אינה יכולה לבדה לבסס כל מסקנה באשר להסכמתו או התנגדותו לעסקה ספציפית המתגבשת עם קונים ספציפיים, ואפשר להסכים להראות את הנכס ולהתנגד לעסקה.

עוד קובע בית המשפט כי הקונים ידעו גם ידעו על הסכם המכר אגב גירושין שבין שני בני זוג הגרושים , בו הוסכם כי האישה תקנה את חלקו של בעל לשעבר. גם אם לטענתם נודע להם כי התעוררה בעיה ביכולתה הכלכלית לבצע את הרכישה האמורה כמוסכם, עובדות אלו היו צריכות להדליק נורות אזהרה רבות, והצריכו בירור באופן ישיר עם הנתבעת, את השתתפותה או השתתפות מי מטעמה בקביעת תנאי העסקה, וחתימה שלה על הסכם המכר יחד עם חתימת שאר הצדדים.

פסק שין זה יש בו כדי לכוון כל מי שנגש לעסקת רכישת דירה הרשומה על שם שני בני זוג ובמיוחד כשהם בהליכי גירושין או שהתגרשו.

ת"א 56036-01-11 קורלנסקי ואח' נ' פרידמן ואח'

האמור בחיבור זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בנושא.

הכותב הינו עו"ד, מומחה לדיני מקרקעין ותכנון ובניה ממשרד זיסמן אהרוני גייר ושות'.