"שת"פ בין מתחרים בהתנהלות מול רשויות יכול להוות הסדר כובל"

גילה: "בימים אלה שוקלת רשות ההגבלים העסקיים לתקן את גילוי הדעת שלה לגבי שיתוף-פעולה בין מתחרים מול רשויות ומשרדי ממשלה"

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

"שיתוף-פעולה בין מתחרים בהתנהלות מול רשויות ומשרדי ממשלה יכול להוות הסדר כובל והפרה פלילית של החוק" - כך אמר הבוקר (א') הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, ביום עיון שיזמו ארגון היועצים המשפטיים בחברות (ACC) וד"ר חגית בולמש, מנהלת מחלקת הגבלים עסקיים במשרד עורכי הדין פרל-כהן-צדק-לצר-ברץ.

גילה ציין כי בימים אלה שוקלת רשות ההגבלים העסקיים לתקן את גילוי הדעת שלה לגבי שיתוף-פעולה בין מתחרים מול רשויות ומשרדי ממשלה.

מדובר בפעם ראשונה שהממונה מצהיר בגלוי כי מבחינתו כל שיתוף-פעולה בין מתחרים שמבקשים להביע דעתם במשותף לגבי שינויים בחוק או ברגולציה, יכול להוות הסדר כובל והפרה פלילית של החוק.

הממונה גילה הבהיר כי עצם הישיבה המשותפת והחלפת הרעיונות כפופות לחוק ההגבלים העסקיים ושיתוף-פעולה בין מתחרים, גם אם הן נעשות למטרות לגיטימיות ולפעולות בנוגע לשינויי חקיקה, עדיין הן תהיינה חשופות לבדיקה של דיני ההגבלים העסקיים.

לדברי גילה, "גילוי הדעת הקודם משנת 2000 נחשב לבעייתי מבחינת ניסוחו, ואנחנו לא רוצים להחריג ולתת הכשר כללי ומראש לכל שיתוף-פעולה, אלא אם כן הוא אינו פוגע בתחרות. העברת מסרים בעייתית יכולה להתרחש במסגרת מגעים אלה - וזה החשש שלנו מעצם הישיבה המשותפת ושיתוף-הפעולה".

צמצום הפטורים לחברות תעופה זרות

בנוסף, גילה הצהיר כי "הרשות פועלת בימים אלה לצמצם את הפטורים בחוק ההגבלים לגבי חברות תעופה זרות. מטרת הרשות היא לתקן את הפטור, ולא לאפשר לחברות תעופה זרות להיות פטורות בצורה גורפת. אנו פועלים לקדם את השינוי בחוק לאחר הבחירות", אמר גילה. נושא זה חדש יחסית ומצטרף למגמה לצמצם את הפטורים האוטומטיים שקיימים בחוק.

ד"ר חגית בולמש התייחסה לכלי העיצומים הכספיים של רשות ההגבלים ואמרה כי "גובה הקנסות והעיצומים הכספיים שניתנו על-ידי רשות ההגבלים ילכו ויעלו. העיצום שניתן לא מזמן לתנובה נחשב לאחד הדברים המשמעותיים שקרו השנה. במקרה זה לא הייתה פגיעה בתחרות, ובסך-הכול שכחו בתנובה לחדש פטור מהממונה, ובכל זאת החברה קיבלה קנס של מיליון שקל. הממונה אף התחשב בנסיבות ואמר שהקנס נמוך יחסית, מה שאומר שבפעם הבאה זה הולך לכיוון של קנסות גבוהים בהרבה".

בולמש התייחסה לדברים של גילה ואמרה כי הוא הדגיש את הציפייה ההולכת וגוברת מיועצים משפטיים וחברות להכיר היטב את דיני ההגבלים העסקיים ולהדריך את החברות והאנשים העובדים להכיר את החוק ולהימנע מהפרה.