פסימיות בכל הנוגע להסכם עם יוון: "לא יהיה היום הסכם"

(עדכון) - שרי האוצר של גוש האירו נפגשו הערב עם נציגי הממשלה היוונית בניסיון נוסף למצוא פשרה שתוביל להסדר חוב חדש ותמנע את פרישתה של יוון מגוש האירו

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

לאחר שבשבוע החולף יוון לא הצליחה להגיע להסכמות עם מנהיגי גוש האירו לגבי הסדר חוב חדש, הערב (ב') הצדדים נפגשים שוב בניסיון למצוא פשרה שתשאיר את יוון בגוש האירו ותמנע טלטלה בשווקים.

עם זאת, אופטימיות לא נרשמת כרגע. בכיר ממשלתי ביוון אמר היום כי לא סביר שהצדדים יגיעו היום להסכם. "ההתעקשות של כמה גורמים שהממשלה החדשה תאמץ את התוכנית היא מגוחכת ובלתי מתקבלת על הדעת", מסר. "יישום התוכנית הקיימת ירדה מהשולחן בפסגה הקודמת. מי שמחזיר אותה מבזבזים את הזמן. בהינתן הדברים הללו, לא יהיה היום הסכם".

"נעשה כל שביכולתנו כדי להגיע להסכם ביום שני", אמר בסוף השבוע דובר הממשלה היוונית, גבריאל סקלרידיס, בראיון לטלוויזיה היוונית. "אם לא נגיע להסכם ביום שני, אנחנו מאמינים שתמיד יש עוד זמן, כך שלא תהיה בעיה". דבריו של סקלרידיס, נאמרו לאחר שיום קודם הצדדים סיימו פגישה בת 6 שעות אך ללא תוצאות.

כמה יוון צריכה לשלם ומתי
 כמה יוון צריכה לשלם ומתי

כל פשרה הנוגעת להיקף החובות של יוון (כ-273 מיליארד דולר) או מועד הפירעון שלהן, חייבת להתקבל עד יום שישי, וזאת במטרה להעניק לפרלמנט של הולנד, גרמניה ופינלנד, מספיק זמן כדי לאשר את ההסכם לפני תום החודש. ללא פשרה, המזומנים של יוון ייגמרו בתחילת חודש מארס ומדינות גוש האירו ביחד עם קרן המטבע יעצרו את חבילת הסיוע שהעניקו לה ב-5 השנים האחרונות. ללא נזילות, יוון למעשה תיאלץ לפרוש מגוש האירו.

שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שוובלה, שם היום קץ לתקוות הקלושות שנותרו כי ניתן יהיה לגבש הסדר מקדמי בין יוון לבין נושיה בגוש האירו. בפגישה שנערכה היום בבריסל אמר שוובלה כי הוא "ספקן מאוד" לגבי הסיכויים להסכם. הבוקר אמר שוובלה לרדיו הגרמני כי הוא חש "צער רב מאוד עבור היוונים".

המו"מ ביומיים האחרונים חשף פער גדול מהמצופה בין שני הצדדים, ובפגישה שתיערך הלילה צפויים הצדדים להתבצר בעמדותיהם ללא נכונות לפשרה: מהצד האחד שר האוצר היווני יאניס ורופאקיס ומהצד השני עמיתיו בגוש האירו.

"הם בחרו ממשלה שמתנהגת כרגע בחוסר אחריות", אמר שוובלה על היוונים.

מקורות המעורבים בדיוני ההכנה, שנועדו להגדיר ולהשוות את עמדותיהם של הצדדים, אמרו כי השגותיה של אתונה על תנאי חבילת ההצלה הקיימים רבות באופן משמעותי מ-30% שציין ורופאקיס בדברים שאמר עד כה בפומבי.

בשל הבדלים עמוקים אלה פחתו עוד יותר הסיכויים להשיג הסדר להארכת חבילת ההצלה הנוכחית בת 172 מיליארד האירו של יוון. המעורבים בדיונים מספרים שהם מתכוננים לשבוע קשה.

חבילת הסיוע של יוון מהאיחוד האירופי פגה ב-28 בפברואר, והיא עדיין מתעקשת על 6 דרישות עיקריות שעיקרן סיום הצנע, וסירוב לחבילת חילוץ נוספת תחת תנאים של האיחוד האירופי וקרן המטבע.