מדוע הופסק אירוע החתימה על פינוי מחנות צה"ל?

החשכ"לית עומדת על כך שמדובר באירוע מהותי שיש לו השפעה מהותית על התקציב, ועל כן לפני חתימה על ההסכם יש להקפיד על כל צדדיו, ובעיקר בהצגת כלי בקרה וחשבונאות אפקטיביים בליווי הפרויקט

הופסק אירוע החתימה על הסכם פינוי מחנות צה"ל ממרכז הארץ לצורך בניית כ-66 אלף יח"ד, שהיה אמור להיערך היום אחר הצהריים (ב') במשרד ראש הממשלה, לאור התנגדותה של החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, שבה תומך גם מנכ"ל משרד השיכון שלמה בן אליהו.

במשרד ראש הממשלה התכנסו לאירוע החתימה שלושת המנכ"לים - הראל לוקר מנכ"ל משרד רוה"מ, דן הראל מנכ"ל משרד הבטחון, ועדיאל שמרון, מנהל החטיבה העסקית ברשות מקרקעי ישראל, שמילא את מקומו של מנכ"ל רמ"י בנצי ליברמן החשוד בהפרת אמונים.

החשכ"לית עומדת על כך, שמדובר באירוע מהותי שיש לו השפעה מהותית על התקציב, ועל כן לפני חתימה על ההסכם יש להקפיד על כל צדדיו, ובעיקר בהצגת כלי בקרה וחשבונאות אפקטיביים בליווי הפרויקט. חלק מהנוכחים התחבטו בשאלה מה יקרה אם מבקר המדינה יערוך ביקורת על תהליך קבלת ההחלטות במסגרת הפרויקט. האירוע הופסק, ונציגי אגף התקציבים, הרפרנט לבטחון נח הקר ורפרנט הנדל"ן ערן ניצן, עזבו את הישיבה לסידרה של התייעצויות עם גורמים משפטיים, ונוצרה מבוכה באירוע.

עמדתה של החשכ"לית היא, שאין לבצע את הפרויקט, בהיקף של כ-20 מיליארד שקל, בשיטה של מימון מאוחר מהתקבולים בגין הקרקעות שיתפנו, אלא לבצעו במימון ישיר במסגרת התקציב. עמדתה מנומקת בכך, שמדובר באירוע בעל השפעה מהותית על התקציב, אבל למרות החלטת הממשלה המחייבת את הפרויקט עדיין לא הוסדרו במסגרתו סוגיות עיקריות של הגיבוי התקציבי והמימוני לפרויקט, דרכי רישומו בספרי רמ"י ובספרי משרד הבטחון, ואופן הבקרה על מהלכי הפרויקט.

בויאנג'ו מקורבת לראש הממשלה בנימין נתניהו, ומשתתפי הפגישה לא ידעו לומר אם עמדתה נתמכת על ידי נתניהו. התומכים בחתימה על ההסכם טענו, שעיכוב משמעותי בהסכם עלול לגרום לביקורת נוספת על הטיפול בתחום מחירי הדיור דווקא בתקופת בחירות.

לקראת השעה 9 בערב חודש הדיון בלשכתו של לוקר, מתוך מטרה להגיע להסכמות על כל פרטיו ולאור הערות החשכ"לית, אולם משתתפים באירוע אישרו, כי ההסכם לא ייחתם היום כמתוכנן.