סקר CNN: רוב האמריקאים מתנגדים להזמנת נתניהו לנאום

63% מהאמריקאים אומרים כי החלטת ביינר להזמין את רה"מ היתה צעד גרוע; רק 33% תומכים ■ הפתעה: רוב האמריקאים תומכים ב"נייטרליות" של ארה"ב בסכסוך הישראלי-פלסטיני

רוב האמריקאים מתנגדים להזמנת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנאום לפני מליאות שני בתי הקונגרס בתחילת מארס. כך קובע סקר של CNN שמתפרסם הערב (ג').

נתון מפתיע בסקר הוא ששני שלישים מהאמריקאים תומכים ב"נייטרליות" של ארה"ב בסכסוך הישראלי-פלסטיני. 29% הביעו תמיכה בישראל ורק 2% תומכים בפלסטינים.

על פי הסקר, 63% מהאמריקאים אומרים כי החלטת היו"ר הרפובליקני של בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, להזמין את נתניהו לנאום בקונגרס, בלי לתאם זאת עם הבית הלבן היתה צעד גרוע. רק 33% סבורים שזה היה צעד טוב.

ההזמנה לנתניהו מוסיפה להיות מקור של מחלוקת קשה בוושינגטון. מספר הולך וגדל של מחוקקים דמוקרטים, ובכללם מחוקקים יהודיים, הודיעו שיחרימו את הנאום במחאה על מה שהם מכנים התערבות ישראלית בפוליטיקה האמריקאית ומאמץ של נתניהו לנצל את הנאום המתוכנן כתעמולת בחירות לליכוד.

גם סגן נשיא ארה"ב, ג'ון ביידן, לא יהיה נוכח בנאום "בגלל נסיעה לחו"ל" (שיעדה לא נמסר). הנשיא ברק אובמה הודיע שלא ייפגש עם רה"מ כדי למנוע מראית עין של התערבות אמריקאית בבחירות בישראל.

בניגוד לצפוי, אפילו רפובליקנים חלוקים על התבונה בהזמנת נתניהו לקונגרס בלי להיוועץ עם אובמה, כמקובל. רק רוב קטן בקרב הרפובליקנים, 52%, הביע תמיכה בהזמנה. שליש מהנשאלים שמזהים עצמם כלא מפלגתיים ("עצמאיים") תומך בהזמנת רה"מ. בקרב הנשאלים הדמוקרטים - 14% בלבד תומכים בהזמנה.

אך מעבר למחלוקת המיידית על ההזמנה, מצביע הסקר על סחף מדהים בתמיכת הציבור האמריקאי בישראל. 66% מהנשאלים אמרו, כי ארה"ב צריכה לשמור על נייטרליות בסכסוך הישראלי-פלסטיני. פחות משליש, 29%, הביעו תמיכה בצד הישראלי ו-2% בלבד - בצד הפלסטיני. אפילו רפובליקנים, שמאז ומתמיד היו ליבת התמיכה בישראל בארה"ב מפולגים בסוגיה זו: 49% תומכים בישראל, בעוד ש-47% מעדיפים לשמור על נייטרליות בסכסוך.

הסקר מצביע על שחיקת התמיכה בישראל בקרב צעירים: 56% מהנשאלים בני 50 ומעלה מאמינים שארה"ב צריכה לשמור על נייטרליות בסכסוך, אך בקרב בני פחות מ-50 מגיע שיעור התומכים בנייטרליות ל-75%. הסקר אינו קושר את פרשת ההזמנה של נתניהו לקונגרס, או עייפות אפשרית של הציבור בארה"ב מהקיפאון המתמיד בין ישראל לפלסטינים למגמת ההתרחקות מישראל.

הסקר נערך במדגם של 1027 אמריקאים בגירים בין 12 ל-15 בפברואר. מרווח הטעות הוא 3%.

לשם להשוואה, בסקר של CBS מאוגוסט אשתקד הוצגה השאלה: בסכסוך הישראלי - פלסטיני, איזה צד אתה אוהד? 54% מהנשאלים השיבו ישראל, 16% השיבו הפלסטינים, 14% אמרו שאינם תומכים באף צד, ו-14% אמרו שאינם יודעים.

בסקר של CNN מנובמבר 2012, לאחר תחילתו של מבצע "עמוד ענן", 59% מהנשאלים הביעו תמיכה בישראל, ו-13% בפלסטינים.