באירופה מאשרים: ארה"ב ממדרת את ישראל ממידע על איראן

דיווח ב"ניו-יורק טיימס": ג'ון קרי "רתח מזעם" על הדלפות ישראליות ■ פקידים אמריקאיים: "החשש שלנו הוא שהישראלים יבחרו מהמידע על המו"מ רק פרט או שניים שיפליל אותנו"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

למרות הכחשות נמרצות של דוברים אמריקאיים, מאשרים גורמים ממדינות אירופיות, שותפות קרובות של ארה"ב במו"מ עם איראן, שוושינגטון הזהירה אותם לא להיות גלויי לב מדי עם הישראלים "מפני שמה שלא נאמר להם (לישראלים) הם ינצלו זאת באופן סלקטיבי". כך מוסר היום (ד') "ניו-יורק טיימס".

אליסטייר בסקי, דובר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, הכחיש השבוע דיווח בערוץ 2 על מידורה של ישראל ממידע על איראן ותיארו כ"כוזב בעליל". הוא ציין כי היועצת לביטחון לאומי, סוזאן רייס, "מקיימת מגעים סדירים עם עמיתה הישראלי", יוסי כהן, ראש המטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ.

אך פקידי רשות אירופיים אומרים כי טענות ישראל על ניתוקה מתדרוכים לגבי המו"מ עם איראן אולי מופרזות, אך אינן מצוצות מהאצבע. אחד מהפקידים סיפר כי וונדי שרמן, מספר 3 במידרג הסטייט דיפרטמנט, שעומדת בראש המשלחת האמריקאית לשיחות עם טהרן, אמרה לו, בשיחת טלפון, כי היא מזהירה לא לספר יותר מדי לישראלים (על המו"מ) מפני שהם יהיו עלולים לעוות את הפרטים במאמץ לחתור תחת עסקה פוטנציאלית עם האיראנים.

דובר בסטייט דיפרטמנט אמר כי שרמן מעודדת את האירופים לדבר עם ישראל, כל עוד הם מודעים לכך "שהמו"מ עצמו חייב להתנהל מאחורי דלתיים סגורות בחדר ישיבות". מארי הארף, סגנית דוברת הסטייט דיפרטמנט, אמרה ששרמן תיפגש השבוע עם יוסי כהן.

פקיד אירופי אחר סיפר, כי שוחח באחרונה עם שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, וזה "רתח מזעם" על הדלפות ישראליות. בתגובה אמר פקיד בסטייט דיפרטמנט, כי קרי זעם על הדלפות באופן כללי וטען, כי האינטרס של כולם הוא, שהמו"מ יתנהל מאחורי דלתיים סגורות, לא בפומבי.

ה"טיימס" מציין, כי מבחינת ישראל יש הבדל בין קבלת דיווחים סדירים על המו"מ עם איראן לבין קבלת מידע על השורה התחתונה של אובמה במו"מ. "אנחנו מקבלים דיווחים, אבל הם ריקים", אמר לעיתון פקיד ישראלי. אולי כך, אומר ה"טיימס", אך כאשר פקידים ישראליים דנים על הפרטים של השלבים הנוכחיים במו"מ - למשל, למשך כמה שנים יהיה ההסכם תקף לפני שאיראן תהיה רשאית להעשיר אוראניום כאוות נפשה - נראה שהם מעודכנים היטב במה שמתרחש.

לדברי פקיד אמריקאי, החשש של ארה"ב הוא, שפקידים ישראליים, שמודעים היטב לכך שהם מדברים לקהל בישראל, אך גם לציבור בארה"ב ובמיוחד לקונגרס, ידעו כיצד לבחור פריט מידע או שניים שייראו כאילו הם "מפלילים במיוחד" את ממשל אובמה, כלומר מציגים אותו באור שלילי.

"הישראלים מספרים חלק מהסיפור, למשל כמה צנטריפוגות יורשו האיראנים להפעיל על פי הסכם פוטנציאלי", אמר גורם בסטייט דיפרטמנט שהתעקש לא לחשוף את זהותו. "מה שהישראלים לא מספרים הוא, שהאיראנים יורשו להחזיק בצנטריפוגות רק אם הם יוציאו את רוב האוראניום המועשר אל מחוץ לגבולות איראן".

הישראלים, מצידם, טוענים כי יחסי האמן בין שתי המדינות נותצו. כך, למשל, אמר אתמול (ג') יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ, כי ערוץ השיחות הסודי בין ארה"ב לממשלתו של חסן רוחאני, שסלל את הדרך לחידוש המו"מ עם טהראן, גרם לישראלים לשאול את האמריקאים: "האם אתם גלויי לב עימנו או שאתם מנסים להסתיר משהו מפנינו"?

בלב הקובלנות הישראליות נמצאת הטענה, שארה"ב ויתרה כליל על השאיפה לפרק את כל יכולותיה הגרעיניות של איראן ועתה היא מוכנה להשאיר בידי האיראנים מספר בלתי ידוע של צנטריפוגות. למעשה, אומר ה"טיימס", כבר הממשל הקודם, בראשות ג'ורג' וו. בוש, ויתר על הרעיון לעקור מידי האיראנים את כל יכולותיהם הגרעיניות והודה שאין כל דרך להגיע להסכם עם האיראנים בלי להותיר בידיהם יכולת העשרת אוראניום, כסמל למשירה על הכבוד הלאומי.

לפני כמה שנים, היתה ארה"ב מוכנה להותיר בידי האיראנים כמה מאות צנטריפוגות. אחר כך, בסתיו שחלף, עלה המספר לכ-4,500 צנטריפוגות, אך רק בתנאי שאיראן תייצא את כל הדלק הגרעיני שלה לרוסיה, כדי למנוע ממנה "התפרצות פתאומית" לעבר ייצור נשק גרעיני. עכשיו מדברים על 6,500 צנטריפוגות, אך רק בתנאי שהן יתוכנתו מחדש באופן שיקטין משמעותית את יכולות הייצור שלהן. לפי חישובי המעבדות הגרעיניות הלאומיות של משרד החוץ האמריקאי, תידרש לאיראן לפחות שנה כדי לייצר פצצה גרעינית עם הצנטריפוגות המוגבלות.

סף של שנה מקובל על ארה"ב. אך הבעיה היא, שמומחים אינם מסכימים מה יהיה שילוב המגבלות האופטימלי שיבטיח שאיראן לא תוכל לייצר פצצה גרעינית בתוך פחות משנה.
"עלולה להיווצר בעיה אם נצליח להגיע לעסקה עם האיראנים", אחד אחד ממנהלי המו"מ ל"טיימס". "לכל אחד תהיה מערכת העובדות שיגדירו מה תוכל איראן לעשות או לא לעשות, ובה בעת תהיה לכל אחד הערכה שונה כמה זמן יחלוף עד שאיראן תוכל לייצר את הפצה".