מגעים בניסיון למנוע שביתה כללית במפעלי ים המלח

ועד העובדים הציב אולטימטום להנהלה: ביטול פיטורי העובדים - או שביתה כללית ■ גורמים בכיל: לא נקבל אולטימטומים

מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי

יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, וראשי ועדי העובדים בתרכובות ברום ומפעלי ים המלח מקבוצת כיל דנו היום (ד') בהסלמת המאבק בתוכנית ההתייעלות של הקבוצה, ועל האפשרות לפתוח בשביתה כללית במפעלי ים המלח (מי"ה). זאת על רקע מגעים שהם מקיימים גם עם בכירים בכיל ועם ראשי החברה לישראל, שמנסים מצדם למנוע את הסלמת המאבק.

עד לשעות הצהריים ועד עובדי מפעלי ים המלח בראשות ארמונד לנקרי טרם החליט אם להצטרף הערב לשביתת עובדי תרכובות ברום שבנאות חובב, שהחלה לפני כשבועיים וחצי. הוועד הציב להנהלת כיל אולטימטום, ולפיו אם עד הערב ב-21:00 היא לא תחזור בה מכוונתה לפטר 140 עובדים בחברת הברום ויותר מ-130 עובדים במפעלי ים המלח - הוא ישבית לחלוטין את המפעל שבסדום.

בעקבות תוכנית ההתייעלות, עובדי מי"ה פתחו בעיצומים ובמסגרתם שובשו פעילויות באתר החברה. מוקדם יותר השבוע הצהיר ניסנקורן כי מי"ה יושבתו החל מהיום, לצד שביתות ברשויות מקומיות בנגב, בקריאה לממשלה להתערב במשבר ולדרוש מבעל השליטה בחברה לישראל, עידן עופר, לסגת מתוכנית ההתייעלות שכוללת פיטורים.

יו"ר הוועד במי"ה, לנקרי, אמר ל"גלובס", כי התנאי שהציב להנהלת כיל, כדי להימנע מהשבתה מלאה, הוא ביטול הפיטורים שמתוכננים בחברת הברום ובמי"ה: "יש כל מיני מהלכים שנעשים מאחורי הקלעים בניסיון לפתור את הפלונטר שנוצר בחברה ויש הידברות בין הצדדים, שנעשית בדרגים הגבוהים ביותר. אם מעמידים פיטורי עובדים מול איום השבתה, הרי שאין לנו ברירה אחרת. חרף ההידברות שמתקיימת, אין תוכנית קונקרטית שדנים עליה", אמר. לנקרי ציין כי אם המגעים בין הצדדים יימשכו, הוא ישהה את החרפת המאבק והשבתה במי"ה בניסיון למצות הזדמנויות שיאפשרו את יישוב המשבר.

אלא שגורמים בכיל הבהירו, כי לא יעתרו לדרישות ועד העובדים במי"ה, שמתנה כניסה למו"מ רק באם יתמלאו דרישותיו מראש: "למפעלי ים המלח אין סיבה להצטרף לשביתה או לפתוח בעיצומים. אנחנו משוכנעים שאפשר להגיע להסכמה עם הוועד, בתנאי שהוא יחזור לשולחן המו"מ מתוך כוונה להגיע להשיג הסכם על תוכנית ההתייעלות. אנחנו לא מוכנים לקבל אולטימטומים, שכן חובה עלינו לייעל את הפעילות בתרכובות ברום, שהפסיד ב-2014 160 מיליון שקל ובעשור האחרון הפסיד כמיליארד וחצי שקל. זו החובה שלנו והאחריות שלנו כלפי רוב העובדים ולמען המשך ההצדקה הכלכלית של המפעל. אף אחד לא מצפה מאיתנו להתנער מהאחריות הניהולית שחלה עלינו, והיא להבריא את המפעל".