תביעת דיבה: יוסי לנגוצקי כינה אותי בשידור "מזכירה בדרג ג'"

ג'ינה כהן, מומחית בתחום ענף הגז והנפט בישראל, תובעת 250 אלף שקל מהגיאולוג יוסי לנגוצקי, בטענה כי אמר עליה דברים "מבזים ומשפילים, שוביניסטיים וסקסיסטיים" בתוכנית הרדיו "סדר יום" של קרן נויבך

יוסי לנגוצקי / צלם: איל יצהר
יוסי לנגוצקי / צלם: איל יצהר

ג'ינה כהן, מומחית בתחום ענף הגז והנפט בישראל, הגישה הבוקר (ד') לבית משפט השלום בתל-אביב תביעת לשון הרע נגד הגיאולוג יוסי לנגוצקי על סך 250 אלף שקל.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין דרור ארד-אילון וגיא זאבי, טוענת כהן, שכיהנה בעבר כמנהלת המשרד הישראלי של ענקית האנרגיה בריטיש גז (BG), כי לנגוצקי התבטא כלפיה בריאיון רדיו באמירות ודברים "מבזים ומשפילים, שוביניסטיים וסקסיסטיים", כפי שנטען בתביעה.

התביעה עוסקת באירוע שהתרחש ב-4 בינואר השנה, עת התראיין לנגוצקי לתוכנית הרדיו "סדר יום" בהנחייתה של העיתונאית קרן נויבך, המשודרת ברשת ב' של קול ישראל. התוכנית עסקה, בין היתר, בנושא הגז בישראל, עקב החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, לבטל את ההסדר עם בעליהם של מאגרי הגז "לוויתן" ו"תמר".

"לקראת סיום הריאיון", נטען בכתב התביעה, "הקריאה המראיינת (נויבך ס' כ') את תגובתה של חברת דלק קידוחים לטענות הקשות שהעלה כנגדה הנתבע במהלך הריאיון, ובכלל זה לסירובו לכך שהתובעת, שהתבקשה על-ידי חברת רציו חיפושי נפט ועל-ידי דלק קידוחים להתראיין בתוכנית, תעלה לשידור ותציג עמדה המתנגדת להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים".

על-פי כתב התביעה, נויבך ביקשה את התייחסותו של לנגוצקי לעובדה כי הוא מסרב לעלות לשידור מול כהן, ששימשה בעבר כמנהלת מטה בריטיש גז בישראל, "שמלווה את תעשיית הגז הישראלית מימיה הראשונים", כפי שכינתה אותה נויבך.

"הנתבע השיב לכך, ותשובתו כללה לשון הרע חריפה, כוזבת ובלתי עניינית בעליל נגד התובעת; היא הייתה פקידה שעבדה עבורי, והיא בחורה שאיננה ראויה בכלל שיתייחסו אליה... זה העליב אותי שבכלל נותנים לי לנהל איתה שיחה".

עוד הוסיף לנגוצקי כי "היא הייתה מזכירה בדרגה ג', היא מכירה את הכול? נו באמת, זה בושה", כפי שעולה מכתב התביעה.

למשמע הדברים אלה, ביקשה נויבך להעיר ללנגוצקי על דבריו, כפי שמתואר בכתב התביעה, אולם הוא לא חזר בו מדבריו, וגיוון את הדיון באמירות נוספות.

נויבך אמרה: "הדבר היחידי שאני מבקשת להעיר, בכל זאת, המונח מזכירה סוג ג' הוא לא נאות, נסתפק בכך". לנגוצקי הזדרז והשיב: "סליחה, סוג ב'".

כהן טוענת בכתב התביעה כי נויבך ניסתה להסיט את הדיון לכיוונים אחרים, אך לנגוצקי רק השיב: "אין בעיה בכלל, בכל מקרה היא לא הייתה בעלת מקצוע, והיא לא שימשה בשום תפקיד רציני במערכת".

עוד מתארת כהן בתביעתה כי נויבך בחרה להתנצל על האמירות, כאשר יום למחרת הקריאה בשידור הודעה שלפיה "אתמול ראיינו כאן את יוסי לנגוצקי. במהלך הריאיון לנגוצקי התבטא באופן לא ראוי, לא מכבד ומיותר לחלוטין בעניינה של הגברת ג'ינה כהן. צר לנו על ההתבטאות הזו. צר לנו שהיא נאמרה דווקא אצלנו. חשוב לי ולכל הצוות לבטא שוב את הסלידה שלנו מהתבטאויות שוביניסטיות מן הסוג הזה, שמבקשות לגמד נשים באשר הן נשים... אנחנו מבקשים להתנצל בפניה של הגברת ג'ינה כהן על כך שהדברים נאמרו ודווקא כאן אצלנו".

אלא שלטענת כהן, בעוד שרשת ב' ונויבך הואילו להתנצל - לנגוצקי סירב לכך.

לטענת כהן בתביעתה, מדובר בפרסום לשון הרע חמור, המבטא זלזול כלפיה ומציג אותה באור פוגעני. "בפרסום זה אין בדל של אמת, וכל מטרתו להשפיל את התובעת, לשים אותה כמטרה ללעג ולבוז בעיני הבריות ולפגוע במשלח ידה ובתחום מומחיותה", טוענת כהן, ומציינת עוד כי "הביטויים שהשתמש לנגוצקי הם ביטויים מבזים ומשפילים, שוביניסטיים וסקסיסטיים, אשר מציגים אותה בסגנון לעגני וגס כאדם לא אמין, ומייחסים לה חוסר כשרון, חוסר מקצועיות, ובורות בתחום עיסוקה ומומחיותה".

לטענת כהן, לנגוצקי פרסם את הדברים בכוונה לפגוע בה בשל המוניטין שנצבר לה בתחום הגז. "בפרסום נכללו מספר פריטי לשון הרע אשר בהם דיבה חמורה כלפי התובעת. התובעת הינה בעלת ניסיון ומוניטין רב שנים בענף הגז הטבעי בארץ ובעולם, והפרסום - אשר עוסק בלב לבה של עיסוקה המקצועי - עלול לפגוע בתדמיתה, בפרנסתה, במעמדה ובשמה הטוב", נטען בתביעה.

עוד תיארה כהן בתביעה את ההשפעה השלילית שיש לדברים שנאמרו עליה. "הנתבע פרסם את לשון הרע בתוכנית רדיו יומית בעלת שיעור האזנה גבוה, ואנשים רבים נחשפו לדבריו הפוגעים".

לינגוצקי טרם הגיב לכתב התביעה. עורך דינו, ד"ר יוסף שגב, מסר בשמו: "טרם קיבלנו את כתב התביעה, וכשנקבל אותה, נוכל להתייחס בהתאם".