6 יגאל דמרי

מנכ"ל ומבעלי י.ח דמרי גיל: 58 מצב משפחתי: נשוי 3 ילדים 2 נכדים מגורים: נתיבות השכלה: תיכונית

מסתער על הדרום

יגאל דמרי הגיע לפני שנים מדרום הארץ והתפשט בהצלחה לכל אזור המרכז; בשנה האחרונה הוא שב להאמין בגדול בדרום הארץ - בבאר שבע ובקרית גת / אורי חודי

זם הנדל"ן יגאל דמרי, בעל השליטה בחברת י.ח. דמרי, המשיך גם בשנה האחרונה לטפס במעלה ההר - אולם סדרה של הישגים ועסקאות יוצאי דופן הכניסו אותו לדירוג. החברה, הנסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב, רשמה בשנה החולפת קפיצה של יותר מ-40% בערכה, לשווי של כ-670 מיליון שקל. נתון זה מעמיד אותה לפני חברות נדל"ן אחרות שבעבר היו גדולות וממותגות בהרבה, וכאחת מחברות הייזום והביצוע הגדולות בענף. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2014 זינקו רווחי החברה כמעט פי 7, לרמה של 129 מיליון שקל, והכנסותיה הוכפלו לכ-687 מיליון שקל. למרות שההכרה בהכנסות וברווחים של יזמיות הנדל"ן מגיעה באיחור (רק במסירת הדירות), עדיין חשוב לזכור שמדובר בתקופה בה ענף הנדל"ן חווה טלטלה משמעותית, בשל אי הבהירות בכל הנוגע לתוכנית אפס אחוז מע"מ עליה הכריז שר האוצר לשעבר יאיר לפיד.

החברה גפ זכתה השנה במכרז ענק בבאר שבע, יחד עם חברת אזורים, במסגרתו יוכלו החברות לבנות יחד לא פחות מ-2,000 דירות חדשות על שטח איצטדיון הכדורגל הותיק וסרמיל שיפונה. מדובר בפרויקט ענק, מהגדולים שנראו בדרום הארץ בשנים האחרונות, והיקף ההשקעה הצפוי של שתי החברות בפרויקט עומד על כ-2.2 מיליארד שקל. עבור הקרקע, 67 דונם במרכז העיר, שילמו החברות 385 מיליון שקל (מרכיב הקרקע בתוספת דמי הפיתוח). בנוסף, זכתה החברה גם במכרז נוסף בדרום הארץ - להקמת 238 דירות בשכונת "כרמי גת" החדשה בקרית גת.

את דרכה החלה י.ח דמרי באזור הדרום, ועד היום מתגורר יגאל דמרי בעצמו ביישוב נתיבות. לחברה יש היום מעל לעשרת אלפים יחידות דיור בשלבים שונים, מהן 2,400 דירות הנמצאות בשלבי ביצוע. דמרי צוטט בעבר מספר רב של פעמים בכל הקשור לעלות הגבוהה של מחירי הפיתוח שקובעת המדינה והשקעת החסר של המדינה בערי הפריפריה. בחודשים האחרונים יצא דמרי נגד תוכנית מחיר מטרה של משרד הבינוי, כאשר טען שהתוכנית אולי תייצר יחידות דיור זולות אבל שתגרום נזק בלתי מבוטל לפריפריה. דמרי הסביר כי התוכנית החדשה תאפשר בניית דירות זולות באזורי המרכז, היכן שערך הקרקע גבוה מספיק כדי לוותר על נתח הכנסות למדינה, והתוצאה תהיה שזוגות צעירים ירכשו דירות במודיעין ובראש העין (היכן שיצאו המכרזים הראשונים עד כה) במחיר מופחת, ולא בערים בדרום ובצפון שם לא ניתנת כל הנחה.

בעקבות הביקורת שהשמיע דמרי, אכן שינה משרד הבינוי את רף מחיר הקרקע ליישום תוכנית מחיר המטרה ואף הצהיר כי תישקל אפשרות למתן הטבות אחרות ביישובי הפריפריה. לצד הצמיחה של החברה, חשוב להדגיש כי המשך פעילותה באזורי פריפריה, בעיקר בדרום הארץ, מותיר אותה חשופה לשינויים שעלולים לקרות בהמשך. בעוד שבמרכז הארץ המחסור בקרקע אינו מאפשר בעתיד הנראה לעין שיווק מאסיבי של יחידות דיור על ידי המדינה, דווקא בדרום המצב הפוך. אם לאחר הבחירות תתקבל החלטה להציף את הפריפריה בקרקע, ייתכן שהפרויקטים הגדולים שנמצאים היום על הפרק יצטרכו להתאים עצמם למציאות של היצע גדול, לא פעם על חשבון רווח מתוכנן.

השאלון

מי הוא נדל"ניסט השנה בעיניך?

"יאיר לפיד וממשלת ישראל. הממשלה 'הקפיאה' את שוק הנדל"ן למעלה מחצי שנה עם ההבטחות למע"מ 0% וההכרזות בטרם עת על מחיר מטרה. נוסף על אלו, במהלך השנה שמענו הצהרות רבות של שרי האוצר והבינוי, בנוגע לטיפול במחירי הדירות. עד כה, הכל נשאר ברמת סיסמאות, בעוד שפעולות אמיתיות, לא ראינו. אנחנו נמצאים כמה ימים לפני בחירות וחשוב שנדל"ניסט השנה של 2016, יהיה מישהו שמאחוריו מעשים".

מה היה האירוע הנדל"ני החשוב ביותר השנה?

"עלייתו ונפילתו של חוק מע"מ 0%, מאחר שהעיסוק בנושא הכניס את הענף לקיפאון וגרם להאטה משמעותית בקצב מכירת הדירות. הציפייה למע"מ 0% בקרב רוכשי הדירות בכלל ורוכשי דירה ראשונה בפרט, היתה כה גדולה, עד שרבים מהם המתינו עם קניית הדירה עד שיעבור החוק. בפועל, אותם זוגות למודי אכזבה מתהליכי קבלת ההחלטות של הממשלה, כשהבינו שככל הנראה חוק מעמ 0% לא יצא לפועל, מה שגם קרה במציאות. לאחר תקופה ארוכה של 'ישיבה על הגדר', רוכשי הדירות התנפלו על הדירות וגרמו לעליית מחירים".

מה יקרה השנה למחירי הדיור?

"השנה נראה יציבות מחירים, עם עליית מחירים קלה של דירות בעיקר ביישובי הפריפריה שעדיין בחלקם מתומחרים בחסר".

מה הפתרון למצוקת הדיור?

"הפתרון למצוקת הדיור הוא פתרון מורכב וארוך טווח ועל מנת שייצא לפועל צריכים להיות מעורבים בו כמה משרדי ממשלה שיפעלו בסינרגיה ביניהם. יש לטפל בכמה רבדים, בהם הגדלת היצע הקרקעות המתוכננות וטיפול בתכנון מהיר ויעיל של קרקעות בבעלות המדינה. בנוסף, יש לפעול לקיצור תהליכי הרישוי במדינת ישראל ובתהליכים ביורוקרטיים מסורבלים, שכן הזמן הדרוש להוצאת היתרי בנייה בישראל הוא ארוך לכל הדעות. יש לפעול לתקצוב עלויות הפיתוח, וכן לתגבור בעובדים זרים בענף הבנייה".