שגרירים ערביים הוזמנו לנאום נתניהו בקונגרס - וסירבו

יוסי כהן, ראש המטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ: הלוואי ולא היה נאום ■ שגרירות ישראל בוושינגטון: כהן מכחיש ■ "נתניהו מבין שהוא שורף את הגשרים לבית הלבן" ■ סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן: נאום נתניהו – "הרסני" ליחסי ארה"ב-ישראל

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסרב להיפגש עם קבוצת סנטורים פרו-ישראלית, במהלך ביקורו בוושינגטון בשבוע הבא, אך הוא הזמין שגרירים ערביים בבירת ארה"ב לנאומו המתוכנן בקונגרס ב-3 במארס. כל המוזמנים השיבו פניו ריקם - כך מדווח היום (ד') העיתונאי ג'פרי גולדברג באתר של המגזין "אטלנטיק".

גולדברג אף מוסר, כי יוסי כהן, ראש המטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ, הביע התנגדות לנאום. שגרירות ישראל בוושינגטון אומרת שכהן מכחיש זאת. היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, סוזן רייס, אמרה שנאום נתניהו בקונגרס הוא "הרסני" ליחסים בין ארה"ב לישראל.

שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, הוא שניסה לגייס את השגרירים הערביים לבוא לשמוע את נאום נתניהו בקונגרס. הוא שלח להם אישית דוא"לים בבקשה שיגיעו לנאום, אך לשווא; כולם סרבו, נאמר בידיעה של גולדברג ב"אטלנטיק". גולדברג מזכיר, כי דרמר, ש"אינו דיפלומט בהכשרתו", הוא האדם שסייע לארגן את הזמנת נתניהו לקונגרס, בצעד שכוון נגד ההסכם הפוטנציאלי של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, עם איראן.

כותב גולדברג: "מקורות ישראליים אמרו לי, שדרמר שלח דוא"לים לפחות לשני שגרירים ערביים, מכוויית ומהאמירויות הערביות המאוחדות. השגריר הישראלי ציין בדוא"לים שלו, כי למדינות ערביות שבהן יש רוב סוני ולישראל יש אינטרס משותף בסיכול הסכם גרעיני עם איראן השיעית. הוא טען, שהצגת חזית אחידה ופומבית על גבעת הקפיטול, בעת נאומו, תסייע לשכנע את הקונגרס לבלום את העסקה עם איראן לפני שיהיה מאוחר מדי".

"אכן נכון שישראל ומדינות כסעודיה, באחריין האמירויות הערביות המאוחדות וכוויית רואות את איראן כאויב, ומאמינות שממשל אובמה מכשיר בעצם את הקרקע להפיכתה של איראן למדינה גרעינית, במתכוון או שלא במתכוון", נאמר בדיווח. "בה בעת, גם נכון ששום שגריר ערבי לא ירשה לעצמו לשמש כאביזר תפאורה בנאום שנוי במחלוקת של נתניהו, וכאמור, איש מהמוזמנים לא נענה בחיוב. (ושאלה שנגזרת מהנושא: איזה שגריר, מחבר השגרירים הזרים בוושינגטון, יבוא לשמוע את הנאום? האם בכלל יהיה איזה שגריר שיגיע?)".

מדינות ערב אינן מוכנות להכריז בפומבי על מה שנציגיהן אומרים בשיחות פרטיות, כלומר שהן מסכימות עם האופן שבו מפרש נתניהו את כוונות איראן ואת המלכודות שטמונות בהסכם האפשרי עם טהראן, ושהן חולקות על אובמה בסוגיה זו. אבל מנהיגי המדינות הערביות פיקחים מכדי להסתבך בבלאגן שנוצר עם החלטת נתניהו לשאת את הנאום, אומר העיתונאי.

לדברי גולדברג, מחנה נתניהו "מודאג" מהשלכות הפוליטיות של "התקפת המנע" של רה"מ על גבעת הקפיטול. נתניהו מבין שהוא שורף את מעט הגשרים שנותרו לו לבית הלבן בנאומו המתוכנן. ישראלים שמקורבים לרה"מ הזהירו אותו, לדברי גולדברג, שהחלטתו לקשור עצמו בפומבי עם המפלגה הרפובליקנית נגד נשיא דמוקרטי היא חסרת תקדים ונושאת עימה סיכון גדול.

למעשה, יוסי כהן עצמו אמר לפחות לשני אנשים במהלך ביקורו בוושינגטון, בשבוע שעבר, שהלוואי שהנאום לא היה מתקיים. לדברי אנשים שדיברו אתו, אומר היועץ לביטחון לאומי כי הוא מוטרד הן מעיתוי הנאום, שבועיים לפני הבחירות לישראל, וממה שנראה כמאמץ של ישראל לתקוע את עצמה במישרין לתוך הפוליטיקה המפלגתית האמריקאית. כמו כל הפקידים הישראליים שעוסקים בביטחון לאומי, מבין כהן שארה"ב היא קו ההגנה השני של ישראל והוא מתקשה להאמין שנתניהו מחק, באופן דרמטי כל כך, נשיא שנותרו לו שתי שנות כהונה בבית הלבן, אומר גולדברג.

בתגובה, שלחה שגרירות ישראל בוושינגטון לגולדברג את התגובה הבאה: "היועץ לביטחון לאומי יוסי כהן מדגיש, כי 'בניגוד מוחלט למה שפורסם, אינני מתנגד לנאומו של נתניהו בקונגרס. הנאום הזה הכרחי עתה כדי להסביר מדוע ההסכם המתגבש בין איראן לשש המעצמות (P5+1) מסוכן לישראל ולעולם".

בעלי בריתו של רה"מ מאמינים כי טיעוניו נגד ההסכם הפוטנציאלי עם איראן הם נכונים, מפני שלאורך זמן ההסכם הזה ייתן לגיטימציה לשאיפות הגרעיניות של איראן. אך גם התומכים מתרעמים על האופן שבו אורגן הנאום, אומר גולדברג. לבית הלבן לא היה מושג שמשרדו של דרמר ומשרד היו"ר הרפובליקני של בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, מנהלים מו"מ על נאום נתניהו; הממשל למד על הנאום רק לאחר שהוא הפך בעצם לעובדה מוגמרת.

לדברי גולדברג, כהן, איש מוסד לשעבר, לא ידע שדרמר ונתניהו מתכננים את הנאום בקונגרס והוא למד על כך רק כמה שעות לפני ההודעה הפומבית על הנאום. עובדה זו, מציין גולדברג בעוקצנות, מעידה על איכות המקצוענות של דרמר ונתניהו.

קודם לכן, בראיון לצ'רלי רוז בטלוויזיה הציבורית של ארה"ב, אמרה היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, סוזן רייס, כי הנאום המתוכנן של נתניהו "הרסני למרקם היחסים בין ישראל לארה"ב" וכי הוא הזריק מנה של פוליטיקה חד-מפלגתית ליחסים אלה. זו הביקורת החריפה ביותר על הנאום שיצאה עד עתה מממשל אובמה. זו גם ההערכה כי גלויית לב שהשמיע פקיד בכיר בוושינגטון על הנזק שגרמה המחלוקת ליחסים בין שתי המדינות.

וכאמור, נתניהו דחה בקשה של סנטורים דמוקרטים פרו-ישראלים להיפגש עמו, בביקורו בוושינגטון. על ההזמנה חתמו הסנטורים דאיין פיינסטיין וריצ'ארד דרבין. "הצענו לרה"מ הזדמנות לאזן את ההזמנה מעוררת המחלוקת ששלח לו היו"ר הרפובליקני של בית-הנבחרים ולהיפגש עם מחוקקים דמוקרטים שמחויבים לשמור על האופי הדו-מפלגתי של התמיכה בישראל בקונגרס", אמר דרבין בהודעה לעיתונות. "סירובו לקיים את הפגישה הוא מקור אכזבה לאלה מאיתנו שניצבו לצידה של ישראל במשך עשרות שנים".

במסר ללשכת דרבין נימק נתניהו את סירובו בכך שפגישה כזו עלולה להעמיק עוד יותר את התפיסה השגויה שהביקור הזה נושא אופי פוליטי חד-מפלגתי.