קבוצת דלק זכתה בפיס

מה הבעיה עם ההשתתפות של מפעל הפיס בהנפקה של דלק?

המספרים החזקים של מפעל הפיס
המספרים החזקים של מפעל הפיס

בשבוע שעבר הנפיקה קבוצת דלק אג"ח בהיקף של 800 מיליון שקל. רשימת הגופים שהשתתפו בהנפקת האג"ח הייתה מגוונת מתמיד וכללה גופים מוסדיים, בנקים, חברות ריאליות, אנשים פרטיים ושחקני נוסטרו. מן הרשימה בלט בהעדרו בית ההשקעות פסגות. עקב סדר החוב בדלק נדל"ן, דלק קבוצה לא עמדה ב"אמנת פסגות למעורבות מוסדית", הקובעת מגבלות על השתתפות בהנפקה אג"ח חברות בהן בעל השליטה היה מעורב בהסדר חוב. לעומת זאת, מי שבלט בנוכחותו מבין הרוכשים בהנפקה היה מפעל הפיס.

מפעל הפיס היא חברה לתועלת הציבור בבעלות השלטון המקומי והרשויות המקומיות. תכלית קיומו של מפעל הפיס היא לגייס כספים מהציבור, לטובת הגשמת מטרות ציבוריות בתחומי חינוך, בריאות, רווחה, אמנות ואיכות הסביבה.

גיוס הכספים, כידוע לכל, מתבצע באמצעות קיום הגרלות ומשחקי מזל. נכון לסוף שנת 2013, במאזנה של מפעל הפיס נמצאו נכסים שוטפים בהיקף של כ- 3.6 מיליארדי שקלים. במטרה להשיג תשואה נוספת, מפעל הפיס משקיע חלק מנכסים אלו בשוק ההון, אם באופן ישיר ואם דרך מנהלי השקעות.

אם כך, מה הבעיה שכספי מפעל הפיס מושקעים באג"ח של קבוצת דלק? הרי מפעל הפיס לא נטל חלק בהסדר של דלק נדל"ן ולא נפגע ממנו. מה גם שלמפעל הפיס אין אמנה האוסרת על השקעת כספים בחברות שבצעו הסדרי חוב רעים.

ובכן, מפעל הפיס מגדיר עצמו כ"סוכן חברתי חיובי וכגוף ציבורי מודע ואחראי, המפנה לאחרונה תשומת לב לטיפול באחריות 'ירוקה' לסביבה, זאת בעקבות עליית המודעות בעולם להשלכות ההרסניות של התחממות גלובלית והחור באוזון". אולם דברים אלו לא מתיישבים בד בבד עם השקעה בחברה כדוגמת דלק.

לאחרונה התפרסם בעיתונות כי דוח השנתי של חברת EIRIS המדרגת חברות על פי קריטריונים של ממשל תאגידי, סביבה וחברה, קיבלה חברת דלק קבוצה את הציון הנמוך ביותר - E (מתוך סולם חמש קטגוריות דירוג A-E). על פי הדו"ח, דלק - שעיקר פעילותה בתחומי הגז והנפט, הזיקוק ותחנות הדלק - לא מחזיקה במדיניות סביבתית, לא מקיימת מערכות לניהול סביבתי שוטף, העברת דיווחים ונתונים כלשהם בנושא או הטלת אחריות סביבתית וחברתית על דירקטורים. בנוסף, בחברה לא קיים קוד אתי או מדיניות אחראית בנושאי זכויות אדם ועובד.

ההשקעה של מפעל הפיס באג"ח של חברת דלק איננה עולה בקנה אחד עם מודעות ואחריות לצורכי הסביבה. נהפוך הוא, במקרה הנידון כספי מפעל הפיס עתידים לממן פרויקטים שאחריות סביבתית הינה מהם והלאה. וזהו כנראה רק מקרה אחד מני רבים. תיק ההשקעות של מפעל הפיס איננו שקוף, אך אי אפשר להוציא מכלל אפשרות שכספי מפעל הפיס מושקעים דרך שוק ההון בחברות לא ירוקות בעליל ומזהמות.

מין הראוי שהנהלת מפעל הפיס תיתן ביטוי לערכים סביבתיים בפרט ולערכים של השקעה אחראית בכלל, בשיקולי ההשקעה של כספי החברה בשוק ההון. השקעה אחראית מעניקה ביטוי לערכים חברתיים, סביבתיים ומוסריים במכלול שיקולי ההשקעה ולא מסתכלת על התשואה רק דרך החור של הגרוש. אימוץ קריטריונים של השקעה אחראית ימנע ממפעל הפיס לבצע בתיק ההשקעות פעולות הסותרות את תכלית קיומו ויעודד הטמעת ערכים של אחריות תאגידית בחברות ציבוריות בישראל. ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הינו ממייסדי יוזמת "כלכלה של כולנו" המקדמת השקעות אחראיות בישראל