60 עובדים במפעל באשדוד קיבלו זימון לשימוע לפני פיטורים

בהנהלת CHS אישרו את שליחת המכתבים, אך טענו כי לא ברור כמה יפוטרו בפועל כחלק מתהליך ההתייעלות ■ מוקדם יותר היום הוכרז סכסוך עבודה כללי בדרום, בהמשך למשבר התעסוקה באזור

הפגנת עובדי כיל/ צילום: ההסתדרות
הפגנת עובדי כיל/ צילום: ההסתדרות

חשש לעוד עשרות מפוטרים בדרום: 60 עובדים במפעל CHS, מפעל לייצור חלבונים באשדוד, קיבלו היום (ה') הודעה על שימוע לפני פיטורים. במכתב הודיעו להם כי ההנהלה שוקלת מהלך של התייעלות.

ההנהלה אישרה אמנם כי אכן החל הליך שימוע, אך גורמים בחברה אומרים שעדיין לא ברור כמה עובדים יפוטרו בפועל.

בהמשך לסערת המפוטרים בכיל ומשבר התעסוקה בדרום בכלל, הכריזה היום בצהריים ההסתדרות על סכסוך עבודה כולל באזור. הסכסוך, אומרים בהסתדרות, יחול על כל מקומות העבודה במרחבי הדרום (אשדוד ודרומה), הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי.

"אם ניתן יד לאבטלה בדרום הארץ או למשבר התעסוקה או לזריקת העובדים הביתה, אנו נאבד את הפנים החברתיות של מדינת ישראל. על זה המאבק", הזהיר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "זה לא רק מאבק של כיל - זה מאבק של דרום הארץ, וזה מאבק חברתי של כל תושבי המדינה".

בימים האחרונים הפגינו עובדי כיל, תרכובות ברום ומפעלי ים המלח, באזור הדרום. אתמול בבית קמה, ובימים שלפני בבאר-שבע, בדימונה ובערד. העובדים טוענים כי לא ייתכן שחברה כמו כיל שמרוויחה מיליארדי שקלים בוחרת לפטר עובדים ומייחסים את המהלך ל"נקמה" של הקבוצה בראשות עידן עופר על מסקנות ועדת ששינסקי 2 בעניין התמלוגים על משאבי הטבע, שיכרסמו ברווחים של הקבוצה. החברה, מנגד, טוענת כי מדובר בתהליך התייעלות וכי המפעלים האלה הפסדיים.

מנגד אומרים בכיל כי "ההסתדרות וועד העובדים מנסים לכפות באלימות, כוחנות וברוטליות מסוכנת את שלטון ועד העובדים במפעלים, והם אינם מהססים לפגוע בשגרת חייהם של תושבי הנגב ובטובת רוב עובדי החברה לשם מטרה פסולה ובלתי חוקית זו. ההסתדרות והוועד תכננו מבעוד מועד את מערכת הבחירות כזמן המתאים להוציא לפועל את תכנית ההשתלטות שלהם, ביודעם כי בזמן מערכת בחירות יש להם סיכוי טוב יותר לזכות בתמיכה של פוליטיקאים שונים המבקשים לקושש קולות ותמיכה פוליטית".