כפיים לנתניהו בוושינגטון? לפחות 34 מחוקקים יחרימו את הנאום

מחלוקת אפילו באייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון ■ המועצה לביטחון לאומי: אובמה יטיל וטו על כל הצעת חוק שתחייב את הממשל להגיש הסכם עם איראן לאישור הקונגרס

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מגיע הערב (א') לביקור בזק בן 48 שעות בוושינגטון, שבמרכזו נאום לפני מושב מיוחד של מליאות שני בתי הקונגרס ביום ג' בערב, לפי שעון ישראל. כמה שעות לפני צאתו מישראל, הודיעה דוברת המועצה לביטחון לאומי, ברנאדט מיהאן, כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יטיל וטו על כל הצעת חוק שתחייב את הממשל להגיש לאישור הקונגרס הסכם פוטנציאלי עם איראן.

"הנשיא הבהיר, כי עתה לא הזמן שבו צריך הקונגרס לקבל חקיקה נוספת הקשורה באיראן", אמרה הדוברת. "אם התצעת חוק כזו תונח על שולחנו, הנשיא יטיל עליה וטו". שני סנטורים, הדמוקרט טים קין מווירג'יניה והרפובליקן בוב קורקר, מטנסי, הכריזו על יזמה להצעת חוק, שתקצוב לקונגס חודשיים כדי לבדוק, לדון ולהצביע על כל הסכם אפשרי עם איראן.. בתגובה אמר קורקר, כי ההודעה על הווטו הנשיאותי "מאכזבת".

הודעת הבית הלבן אינה מפתיעה כי נאומו המתוכנן של נתניהו אינו צפוי להניב כל פירות. הנאום, שאמצעי תקשורת אמריקאים מתארים אותו "כנאום חייו" של רה"מ, יקרא להפסיק ברגע האחרון את המו"מ הגרעיני עם איראן ולהטיל על טהראן סנקציות חדשות, שיאלצו אותה לוותר כליל על שאיפותיה הגרעיניות. כל הסכם עם איראן שיותיר בידיה יכולות גרעיניות יחשוף את ישראל לסכנה קיומית, יאמר נתניהו.

איש אינו מצפה להפתעות בנאום או שהוא יחולל מפנה בעמדת הממשל. המחזה הזה כבר נכתב וסופו ידוע. נתניהו יחזור לירושלים בפחי נפש כי הבית הלבן נחוש בדעתו להחיש את המו"מ לסיום, אם האיראנים רק יסכימו לקבל כמה קווים אדומים מינימליסטיים של ממשל אובמה. אכן יש ידיעות שטהראן מוכנה לבוא לקראת וושינגטון בסוגיית מספר הצנטריפוגות שהיא תורשה להפעיל, תחת הגבלות.

אבל ההפקה הזו, שתועלתה מועטה מלכתחילה, גובה מחיר כבד מישראל, מנתניהו ומשותפיהם בארה"ב. רה"מ ימצא בוושינגטון אווירה של פלגנות וחשדנות. אין התלהבות אוניברסלית מהביקור, כפי שהיה מקובל בביקורים קודמים של ראשי ממשלות בישראל. הרפובליקנים יקבלו את פני נתניהו בזרועות פתוחות ובחיבוקים עזים, אך הדמוקרטים בקרירות רבה הרבה יותר. הממשל מפנה לו כתף קרה, ונתניהו אינו מתוכנן להיפגש עם בכירים בממשל, מצב שלא היה אפשר להעלות על הדעת בעבר.

ספירה עדכנית מראה, שלפחות 34 מחוקקים דמוקרטים - 30 צירים בבית-הנבחרים וארבעה סנטורים - יחרימו את נאום נתניהו בקונגרס. 10 מחוקקים נוספים אמרו שטרם החליטו אם יגיעו. שניים מהסנטורים המחרימים הם בעלי משקל כבד ביקום הדמקורטי: פטריק לייהי מוורמונט, שהיה ראש ועדת המשפטים של הסנט, וטים קיין, לשעבר מושל וירג'יניה. כל הצירים השחורים ייעדרו בגלל מה שהם מגדירים כפגיעה של נציגי ישראל בכבודו של הנשיא השחור הראשון בארה"ב. יש שמועה, שההנהגה הרפובליקנית של בית-הנבחרים מתכננת למלא את המושבים הריקים בפקידים, עוזרי מחוקקים רפובליקנים, כדי לשלול מצלמי עיתונות אפשרות לצלם גושי כסאות ריקים.

רבים מהמחרימים יהודיים. צירת בית-הנבחרים ג'ן שאקובסקי נימקה את העדרותה המתוכננת מהנאום כך: "כיהודיה, התמיכה בישראל נמצאת בד.נ.א שלי. כואב לי שההזמנה שנתן יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר הרפובליקני, לנתניהו לנאום בקונגרס הצליחה גם לאיים על ביטחון ישראל וגם לפגוע בתמיכה הדו-מפלגתית של הקונגרס בישראל". היא הגדירה את הנאום המתוכנן של נתניהו כ"שגיאה מסוכנת".

כמה מחוקקים דמקורטים מאשימים את נתניהו וביינר ברקיחת מזימה לנצל את נאום נתניהו כמכשיר יעיל לתעמולת בחירות בישראל, ובה בעת ככלי שיציג את אובמה כמנהיג אנטי-ישראלי. הציר סטיב כהן אמר, שהנאום הוא "תיאטרון פוליטי", שגרם קרע בין הדמוקרטים בקונגרס לבין ישראל ובין ממשל אובמה לממשלת נתניהו.

במקביל מורגשת תסיסה נגדית. הקואליציה הרפובליקנית היהודית, גוף רפובליקני שמאגד תומכים יהודיים עשירים, ובכללם שלדון אדלסון, העלה לרשת תשדיר וידיאו שמותח ביקורת קשה על ברק אובמה בגין המו"מ עם איראן, ופרסם מודעה נגדו על פני עמוד שלם ב"ניו יורק טיימס". מודעה אחרת. ב"טיימס" מציגה את היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, כמי שהתעלמה מרצח עם ברואנדה. (ראו ידיעה נפרדת). פרשן קוסרבטיבי ידוע, ביל קריסטול, הציע אמש, בציוץ בטוויטר, לבאי ועידת אייפ"ק להחרים את הנאום המתוכנן של רייס בוועידה.

על פי כמה דיווחים, ביקורו הפלגני של נתניהו עורר מחלוקת מאחורי הקלעים אפילו באייפ"ק, ליבת התמיכה האמריקאית בישראל. דמוקרטים בהנהגת השדולה התקוממו נגד הדרך שבה התנהל נתניהו נגד הנשיא הדמוקרטי. בכל אופן, כלפי חוץ, ועידת אייפ"ק, שגם בה ינאם נתניהו, תציג לעולם פנים מחייכות. שם ירגיש רה"מ כמו בבית, אלא אם כן ייאמרו לו דברי תוכחה בפגישות סגורות עם בכירי השדולה.

וכמו להחריף את תחושת הפלגנות והחשדנות, רכש ארגון פרו-פלסטיני שטחי פרסם על אוטובוסים בקווים על גבעת הקפיטול ולידה והציב עליהם כרזות בגנות הסיוע האמריקאי לישראל. הם מתחילים לנסוע היום.