ח"כ אורלי לוי על 90% משכנתא: הצעה אחראית ולא מסוכנת

צפו באורלי לוי מתראיינת לתוכנית "דיבור פוליטי" בגלובס TV ומגנה על הצעת 90% משכנתא ■ "זוגות צעירים הולכים לשוק האפור כדי להגיע להון עצמי; הבנקים יודעים את זה ומעלימים עין"

דיבור פוליטי, ליאת רון אורלי לוי אבקסיס / צילום: תמר מצפי דפי הירשפלד שלם
דיבור פוליטי, ליאת רון אורלי לוי אבקסיס / צילום: תמר מצפי דפי הירשפלד שלם

ח"כ אורלי לוי (ישראל ביתנו), מתכוננת לבחירות ומתייחסת בראיון לגלובס TV להצעתה לאפשר משכנתא של 90% מערך הנכס לזוגות צעירים, כלומר לאפשר להם להגדיל את המינוף כדי להגיע לדירה.

"האם זה לא חסר אחריות לפתות זוגות צעירים ב-90% משכנתא ולהפוך אותם לעבדים עד סוף חייהם?", שאלה ליאת רון את לוי, וזו ענתה: "לא, אנחנו לא מפתים... מחירי השכירות בעיקר בפריפריה, לא רק ששווים בסופו של דבר להחזר החודשי של המשכנתא... מה שאנחנו באים ואנחנו אומרים, אותם זוגות צעירים שהיום הולכים לשוק האפור ומגייסים הון עצמי שאין להם, ומשרד האוצר נותן לאותן חברות בריביות מטורפות לעשות את זה, הם עובדים באישור משרד האוצר".

- את משעבדת את האדם לכל חייו. עם השכירות אתה יכול לשחק, אתה יכול ללכת לדירה יותר קטנה, לדירה יותר גדולה. לגבי משכנתא - מה יקרה כשהריבית תעלה?

"כשאנחנו מדברים על אותם זוגות צעירים שהיום הולכים ומגבשים הון עצמי, ותשאלי כמעט כל זוג צעיר, לא באמת יש להם הון עצמי, אלא אם כן ההורים שלהם עשירים, הם הולכים, מלווים מהמשפחה, מסתבכים עם המשפחה, הולכים מלווים מהשוק האפור בריביות מטורפות, שהם לא יודעים מאיפה להחזיר. הבנקים מעלימים עין יודעים שזה לא הון עצמי באמת.

"מה שאנחנו באים ומציעים זה שהמדינה, מתוך אותו סעיף תקציבי של משכנתא מכוונת, שבכל סוף שנה כמיליארד שקל חוזר לקופת המדינה, שאח"כ עושים אתם העברות תקציביות, אם זה להתנחלויות, או אם זה לביטחון או אם זה למקומות אחרים, בטח לא לאותם דברים שאמורים להקל על אותם זוגות צעירים... הסעיף הזה אמור להוות בעצם רשת ביטחון, את ההבטחה של המדינה לערוב לחלק מההון העצמי.

"אנחנו מדברים על כך שאותם זוגות צעירים, שעומדים בכל הקריטריונים, זוגות צעירים עם הכנסה, עם יכולת החזרה חודשית, באמת מתקבלת על הדעת, החטא היחידי שלהם זה שהמשפחה שלהם לא עשירה ולא יכולה לספק להם הון עצמי של 30%. אני יותר אחראית, אני אומרת להם אל תלכו לשוק האפור.

"את שואלת אותי אם זה אחראי או לא אחראי? אני אומרת לך כמה זה אחראי מבחינתנו. אנחנו גם לא מסכנים את הבנקים. הבנקים בתכנית שלנו יישארו בתוך אותה מסגרת שבנק ישראל מכריח אותם, וטוב שכך. אנחנו באים ואנחנו אומרים מה המדינה נותנת בחזרה לאותו אזרח? לאותו אזרח ששירת בצבא, שסיכן את גופו ונפשו למען המולדת, והיום זרוק, באמת באיזה שהוא שוק מטורף שאתה לא יודע מתי אתה מתחיל ומתי אתה מסיים".

צפו בראיון המלא בסרטון המצורף.