בעקבות העומס: בשיבא ביקשו - "אל תפנו אלינו אמבולנסים"

בחדר המיון של בית החולים הגדול בישראל נרשמת תפוסה של 300% ■ העומס החריג הוביל לזמני המתנה ולתורים ארוכים מהרגיל ■ רופאה בבית החולים האשימה את נתניהו: "עכשיו במיון שיבא, מאות אנשים לא שוכחים לרגע את החיים עצמם ואת סכנת האיום האיראני"

בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי
בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי

שוב עומס כבד בבתי החולים: תפוסה של 300% נרשמה אמש (א') בחדר המיון של בית החולים שיבא בתל השומר - בית החולים הגדול בישראל. מדוברות בית החולים נמסר כי ישנו עומס חריג במקום, וכן זמני המתנה ארוכים מהרגיל. בשל העומס, בית החולים פנה אמש למשרד הבריאות וביקש להפנות אמבולנסים לבתי חולים אחרים בסביבה. המשרד קיבל את הבקשה והורה לא לשלוח אמבולנסים לבית החולים למשך שעתיים. מחוץ למיון בשיבא נוצר פקק ואמבולנסים המתינו יותר משעה.

דפי מנספלד, רופאה בבית החולים, התייחסה אמש לעומס החריג בבית החולים והאשימה במצב את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "עכשיו במיון שיבא, 300 אנשים שלא שוכחים לרגע את החיים עצמם ואת סכנת האיום האיראני", כתבה בעמוד הפייסבוק שלה. "תמשיכו להצביע לו".

העומס הכבד בבתי החולים הממשלתיים אינו חדש. גם בחודש עבר התלוננו בתי החולים על עומסים חריגים. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק, ניסה אז להסביר את התופעה. "אנחנו לא מופתעים", אמר. "יש לנו תכנית ארוכת טווח, אבל כל הדברים הללו נתקלים במצוקה של היעדר משאבים". לדבריו, כדי לטפל כנדרש בבעיית המחלקות לרפואה דחופה נדרש סכום של מאה מיליון שקל, אך עד כה הועברו במסגרת תקציב 2015 עשרה מיליון שקלים. "מדובר בתהליכים שלוקחים זמן, לא משהו שיקרה מהיום למחר", הוסיף.

העובדה שישראל נמצאת במקום השלישי מהסוף בשיעור המיטות לחולים מבין מדינות ה-OECD ידועה כבר שנים. המצב רק הולך ומחמיר משנה לשנה ובחורף הזה הוא לשיאים חדשים. שרת הבריאות לשעבר, יעל גרמן, מינתה תת-ועדה לקידום הרפואה הדחופה, וזו הגישה את מסקנותיה, אולם רובן לא יושמו, והתפטרות השרה והבחירות הקרבות קטעו את ההתקדמות בנושא.