גרנובסקי: ההלוואה מהאחים ויליגר מייתרת את בקשת הכינוס

טוען כלפי אלפא בנק שפתח נגדו בהליכים כי הוא פועל במירמה ובחוסר ניקיון-כפיים, וכי הליך בוררות שהתנהל נגדו באוקראינה נגוע בקשרים פסולים עם הבנק

בעל השליטה בחברת המזון ויליפוד, אלכסנדר גרנובסקי, מאשים את Alfa Bank, מהבנקים הגדולים במזרח אירופה, שפתח נגדו בהליכים משפטיים בגין חוב - במירמה ובחוסר ניקיון-כפיים.

בדיון בפרשה שהתקיים אתמול (א') בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, קבע השופט יעקב שפסר כי דיון נוסף יתקיים ב-8 במארס.

בינתיים, בתשובתו של גרנובסקי לבקשה שהוגשה על-ידי אלפא, טוענים עורכי דינו, בעז בן-צור, חגי הלוי ואברהם אברהמוף ממשרד בעז בן-צור ושות', כי על בית המשפט לדחות את בקשת אלפא לסעדים זמניים ולחייב את הבנק בהוצאות ובשכר-טרחה.

בשבוע שעבר פתח אלפא בנק בהליכים משפטיים בישראל במטרה לגבות מגרנובסקי חוב של 15 מיליון דולר, שמקורו בהלוואה שניתנה לחברת בנייה בשליטתו, והוא חתם ערבות אישית בנוגע אליה.

הבנק, באמצעות עו"ד אלון פומרנץ ממשרד ליפא מאיר, ביקש מבית המשפט להוציא צו מניעה זמני האוסר על כל העברה של כספים, מניות, זכויות או נכסים שיש בידי גרנובסקי וחברות הקשורות אליו, במסגרת עסקה - שבוטלה מאז - להכנסת אהרון בלום ומשה פוטש כשותפים להשקעה בחברות הפרטיות של גרנובסקי.

בנוסף, הבנק ביקש למנות כונס נכסים זמני על מניותיו ו/או זכויותיו של גרנובסקי בחברות הפרטיות חב"ד 770, ישראל 18 וישראל 180, שבאמצעותן הוא שולט בפירמידת החברות הבורסאיות שלו. הבנק ציין כי הגיש נגד גרנובסקי 4 תביעות במסגרת הליכי בוררות באוקראינה, ואלה התקבלו במלואן ואושרו כפסקי דין.

אלא, שלגרנובסקי ולעורכי דינו יש טענה שונה, וזו מפורטת בתשובתם: לדבריהם, במסגרת הכנת התשובה לבית המשפט הם גילו כי מוסד הבוררות שבו התנהל הליך בוררות בין גרנובסקי לבנק, שעליו הסתמך הבנק בבקשתו לבית המשפט - "אינו אלא 'מוסד בוררות' שנוסד והוקם על-ידי עובדי הבנק ומנוהל על-ידם".

בתשובה מפורטים שמותיהם של מייסדי ומנהלי מוסד הבוררות, שהתגלו לדברי המשיבים כעובדי המחלקה המשפטית ומחלקת הגבייה בבנק. יתרה מכך, כתובת מוסד הבוררות במועד הקמתו הייתה כתובתו הרשמית של אלפא בנק בקייב, "וזאת כעולה מכתבה עיתונאית שנערכה ביום 24.4.09 שכותרתה (בתרגום חופשי): 'האם החייבים של אלפא בנק נמצאים בכיסו?', ושעסקה בקנונייה ובקשרים הפסולים שבין מוסד הבוררות לבין הבנק", נכתב בתשובת גרנובסקי.

לפיכך, גרנובסקי ובאי-כוחו כי מדובר במוסד "מפוקפק" ושבקשת הבנק חסרת ניקיון-כפיים. "בעקבות גילויי המירמה, השחיתות וניגוד העניינים הפסול של הבנק ו'מוסד הבוררות'", נכתב בתשובה, פנו גרנובסקי ועורכי דינו באופן מיידי ונקטו הליכים בבית המשפט באוקראינה במטרה לבטל את פסקי הבוררות.

מעבר לטענת המירמה, גרנובסקי ובאי-כוחו מעלים מספר טענות לגבי פגמים נוספים המונעים, לדבריהם, את האכיפה מכוח חוק אכיפת פסקי חוץ. באשר לבקשה לסעדים זמניים, שנועדה למעשה לעצור את המהלך של גרנובסקי להכנסת שותפים לעסקיו, כותבים עורכי הדין כי "העסקה ירדה מן הפרק; והעסקה שהושלמה - מעשה עשוי".

כאמור, עסקה להכנסת משקיעים ב-50% מעסקיו של גרנובסקי בישראל תמורת 20 מיליון דולר בוטלה בשבוע שעבר, והוא נאלץ לקחת הלוואה של 83 מיליון שקל מהאחים צביקה ויוסי ויליגר, מהם רכש אשתקד את השליטה בחברת מוצרי המזון ויליפוד.

אם לא יחזיר את ההלוואה תוך שנתיים, ייאלץ גרנובסקי להיפרד ממניות השליטה בויליפוד (ומיתר חברות הפירמידה) לטובת האחים, תמורת פחות משליש מהמחיר שבו רכש אותן מידיהם אשתקד.

"בנסיבות אלה, שעה שעסקה זו (עם פוטש ובלום, ש'ח'ו') כלל איננה עוד רלוונטית - מתייתרת גם הבקשה", כותבים עורכי הדין של גרנובסקי.

לדבריהם, העסקה שבוטלה, כמו זו שבוצעה (עם האחים ויליגר), לא נועדה להזרים כספים לכיסו האישי של גרנובסקי, וכל התמורה יועדה לצדדים שלישיים, כדוגמת בעלי האג"ח של BGI והשלמת התמורה המגיעה לבעלים הקודמים של אמבלייז בראשות קרן פורטיסימו.

גרנובסקי, ששמו נקשר בעבר לניסיון רכישת השליטה באי.די.בי, מחזיק כיום פירמידה של חברות ציבוריות: בי.ג'י.איי (BGI), המחזיקה בחברת אמבלייז (בשמה הנוכחי - בי.אס.די קראון), אשר שולטת ביבואנית המזון ויליפוד - הנכס המרכזי שלו.