איראן: "לא נסכים ל-10 שנות הקפאה של תוכנית הגרעין"

ברפובליקה האסלאמית דחו על הסף את הדרישה שהשמיע אובמה להקפאת תוכנית הגרעין לעשור: "לא נקבל דרישות מופרזות ובלתי הגיוניות" ■ במקביל, מדווח על התקדמות במגעים בין איראן למעצמות בז'נבה

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

בעוד המגעים בז'נבה בין איראן למעצמות נמשכים, משגרת הרפובליקה האסלאמית מסר מטריד במיוחד למערב: על-פי דיווח בסוכנות הידיעות "פארס", נציגי הרפובליקה האסלאמית דוחים היום את דרישת הנשיא האמריקאיברק אובמה להקפיא את תוכנית הגרעין של המדינה למשך 10 שנים.

"עמדתו של אובמה היא אינה מקובלת עלינו, הוא משתמש בביטויים מאיימים", צוטט שר החוץ מוחמד זריף, הנציג האיראני לשיחות האינטנסיביות בז'נבה בסוכנות הידיעות הרשמית למחצה. "איראן לא תקבל דרישות מופרזות ובלתי הגיוניות. למרות זאת טהרן תמשיך במגעים על המשך תוכנית הגרעין עם שש המעצמות".

למרות הדרישה החדשה, גרמניה, אחת השותפות למו"מ עם איראן, דווקא מציגה אופטימיות לגבי הסיכוי להגיע להסדר. שר החוץ הגרמני שטינמאייר אמר כי ההתקדמות בשיחות הגרעין בשנה האחרונה לבדה עולה על כל ההתקדמות שנעשה בעשור שלפניה. "השיחות מתנהלות היטב ומתקדמות בצורה טובה", אמר שטינמאייר בז'נבה, שם הוא נמצא ביחד עם שרי החוץ של איראן, ארה"ב ושאר המעצמות.

אובמה: "רק במו"מ נוכל להבין מה קורה בתוכנית הגרעין"

בריאיון שהעניק אמש הנשיא אובמה לסוכנות הידיעות רויטרס הוא טען כי מטרתה של ארצות-הברית היא למנוע השגת נשק גרעיני מאיראן. "כל מה שעשיתי בשנים האחרונות בהקשר של איראן נעשה למטרה זו", אמר. "ישנו חוסר הסכמה בנוגע לדרך להבטיח זאת. רק במו"מ נוכל להבין בדיוק מה קורה בתוכנית הגרעין וליצור זמן פריצה שבמהלכו נוכל להבין בדיוק מה קורה בתוכנית הגרעין וליצור את פרק הזמן הדרוש לכך".

"במסגרת העסקה אנו מנסים להשיג פרק זמן של שנה לפני הפריצה לייצור נשק גרעיני", טען אובמה. "כל עוד יש את השנה הזאת, זה מבטיח לנו שנוכל לנקוט בפעולה צבאית אם נידרש לכך. איראן אולי לא תסכים לתנאי הפיקוח הקשים שאנו דורשים, אולי לא יסכימו לרמות העשרת האורניום הנמוכה שאנחנו דורשים, אך אם הם כן יסכימו - זה יהיה אפקטיבי הרבה יותר לשלוט בתוכנית הגרעין שלהם מכל פעולה צבאית או סנקציות. אנחנו יודעים זאת כי בזמן שבו הטלנו סנקציות, איראן עלתה מכמה מאות צנטריפוגות לעשרות אלפים - בתגובה לצעדים שנקטנו".

הערב ב-18:00: נאום ראש הממשלה בקונגרס

הדברים נאמרים על רקע נאומו הצפוי ומעורר המחלוקת הערב של ראש הממשלה בנימין נתניהו מול חברי הקונגרס האמריקאי בוושינגטון. הנאום, אותו יזם יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני ג'ון ביינר, הפך לזירת התגוששות פנים-מפלגתית בארה"ב בין הקונגרס שנשלט בידי הרפובליקנים לבית הלבן שנשלט בידי הדמוקרטים. בעקבות המחלוקת, נתניהו לא ייפגש במהלך ביקורו עם הנשיא אובמה, וסגן הנשיא ביידן לצד מזכיר המדינה קרי לא יהיו באולם בזמן הנאום.

הנאום עורר גם ביקורת חסרת תקדים מצד האופוזיציה בישראל, שטוענת כי נתניהו הופך את היחסים האסטרטגיים שבין ישראל לארה"ב לסוגייה במערכת הבחירות שנכנסת בימים הללו לישורת האחרונה לפני שהציבור ילך לקלפיות, בעוד שבועיים.