התפוצץ המו"מ בכיל; העובדים נדרשו להחזיר את הרכב

(עדכון) - הנהלת כיל דרשה מעשרות עובדי הברום ומפעלי ים המלח ששובתים להחזיר את רכב החברה שברשותם ■ ועדי העובדים: המחאה צפויה להתרחב- "נעשה קבלת שבת מול בית רה"מ" ■ כיל מאיימת: העובדים הפורשים עלולים למצוא עצמם ללא חבילת הפרישה הנדיבה

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

המשא-ומתן בין הנהלת כימיקלים לישראל (כיל) לבין נציגי העובדים בתרכובות ברום ומפעלי ים המלח התפוצץ היום (ד') בצהריים. הנהלת כיל דרשה מעשרות עובדי חברת הברום ששובתים כבר כחודש וכן מעשרות עובדי מפעלי ים המלח ששובתים כ-10 ימים להחזיר את רכב החברה שברשותם.

מכיל נמסרה בתגובה כי "רכבי החברה נועדו לשמש את החברה והמפעל, והם ניתנו לעובדים במסגרת עבודתם. בזמן שביתה לא סביר שרכבי החברה ישמשו את העובדים שלא במסגרת עבודתם, כשהתשלום עליהם מוטל על החברה".

לדברי יו"ר ועד העובדים בתרכובות ברום אבנר בן סניור, "השיחות נכשלו ברגע שההנהלה התעקשה על פיטורים קבוצתיים של עובדים. אם היו מדברים איתנו על פיטורים של עובדים בודדים שאינם טובים או כאלה שסרחו - לא היינו מתנגדים. מבחינת הנהלת כיל, זה עיקרון שהיא לא מוכנה לסגת ממנו ולפיכך אין טעם להמשיך בהידברות".

המו"מ החל אתמול בבוקר, בתיווך השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום. את כיל ייצגו בדיונים מנכ"ל החברה בישראל, אבנר מימון ומנהל האגף למשאבי אנוש, אהוד ניצן. את ההסתדרות ייצג יו"ר מרחב הנגב שלה, מאיר בביוף ואת העובדים ייצגו בן סניור ויו"ר ועד העובדים במפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי.

בוועדי העובדים אמרו היום כי המחאה צפויה להתרחב, לצד הימשכות השביתות במפעלי הדרום: "ביום שישי נקים אוהל מחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים ונעשה שם קבלת שבת. כולנו נקרא לנתניהו לפעול למען מימוש מניית הזהב באופן שימנע מכיל לפטר את העובדים בדרום. ביום ראשון אמורים להיכנס לתוקף מכתבי הפיטורים שכבר נשלחו לחלק מן העובדים ואז - נשלים את המאבק שלנו", אמר בן סניור ל"גלובס".

מההסתדרות הכללית נמסר בתגובה לפיצוץ במו"מ כי "על ראש הממשלה נתניהו, שמכהן גם כשר האוצר להפעיל את מניית הזהב של המדינה בכיל באופן מיידי. לא יתכן שחברה שהרוויחה כ 3 מיליארד שקל נטו בשנת 2014 משימוש במשאבי טבע של מדינת ישראל- תתנהג כך אל עובדיה המסורים".

מהנהלת כיל נמסר: "הופתענו לשמוע מהתקשורת שוועד העובדים שוב פוצץ את המו"מ ובחר בנתיב חד צדדי כדי לכפות בכוחניות את דרישותיו במקום להגיע לפתרון במסגרת מו"מ והידברות. הוועדים נכנסו למו"מ כחלק ממשחק הטעייה והם יוצאים ממנו לאחר שההצגה הסתיימה. החלטות הוועד פוגעות בכלל עובדי החברה הנאלצים לשבת בבית ללא משכורת, ובעיקר הן יובילו לכך שראשוני העובדים הפורשים עלולים למצוא עצמם, החל מיום ראשון, ללא חבילת הפרישה הנדיבה שמציעה ההנהלה, המהווה רשת ביטחון והבטחת הכנסה קבועה ברמה של פי שתיים מהמשכורת הממוצעת במשק".