נמשכת הבריחה מקרנות הנאמנות הכספיות; האם זה כדאי?

גורמים בשוק: לא לכל הלקוחות זה כדאי ■ עבור חלק מהמשקיעים מדובר באפשרות להפסד תשואה, שמקורה בהקטנת המס שהם יידרשו לשלם ■ הקרנות הכספיות קטנו ב-6.4 מיליארד ש' מתחילת השנה

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

בשבועות האחרונים מורגשת בריחה של ממש מהקרנות הכספיות, והתופעה קיבלה משנה תוקף לאחר הפחתת הריבית המפתיעה של נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, שמורגשת היטב בתעשיית קרנות הנאמנות.

לפי נתוני רשות ניירות ערך, סך הנכסים המנוהלים בקרנות הכספיות ירד מתחילת השנה ב-12%, והנכסים מסתכמים היום ב-47.6 מיליארד שקל. מדובר בפדיונות ענק של יותר מ-6.4 מיליארד שקל, כאשר במונחי נתח שוק הירידה היא מ-20.7% ל-17.9% מסך נכסי כל הקרנות.

כפי שנכתב כאן בשבוע שעבר, בימים האחרונים נפדו סכומי עתק מהקרנות הכספיות (קרן המשקיעה באפיקים סולידיים לטווח קצר), לאחר שהורדת הריבית של בנק ישראל לרמה של 0.1% הפכה למעשה את התשואה הגלומה בקרנות הכספיות, בשקלול דמי הניהול, לשלילית. לאור זאת, מערכות הייעוץ בבנקים קראו ללקוחות לפדות כספים אלה.

ואולם, מהלך זה של הבנקים מוביל גם לביקורת, שכן לא לכל המחזיקים בקרנות הכספיות כדאי לצאת עכשיו; ישנם לקוחות שחייבים במס על רווחים בקרנות הכספיות, ועבורם הישארות בקרן בחודשים הקרובים עשויה דווקא להניב תשואה מסוימת.

ברור לכל בתעשיית הקרנות שכיום אין הצדקה בצירוף לקוח חדש לקרנות הכספיות, שכן אין שם תוחלת להשגת תשואה. ואולם, המבקרים טוענים כי היועצים בבנקים ממהרים מדי במקרים מסוימים להמליץ על פדיונות, וזאת ביחס לחלק מהלקוחות שכבר מחזיקים בקרנות הכספיות. זאת, משיקולי מס שרלבנטיים לקרנות אלה וחלק מהלקוחות, שהוויתור עליהם כמוהו כאובדן תשואה מסוימת.

מדד חיובי - מס ריאלי מופחת

על מה מדובר? המיסוי בקרנות הכספיות הינו על הרווח הריאלי, וכתוצאה מכך הוא מושפע ממדדי המחירים לצרכן. בתקופות של אינפלציה חיובית, מהווה פרמטר זה יתרון גדול לקרנות כספיות על פני פקדון ומק"מ. ואולם, בתקופה האחרונה נרשמו מדדים שליליים, והתוצאה היא שבחלק גדול ממקרי הפדיון הלקוח ישלם מס בעת פדיון קרן כספית. אם וכאשר יחודשו המדדים החיובים (לפי הערכות, החל ממדד חודש מארס), צפוי מיסוי זה לקטון ולהוות תשואה בידי מי שיחזיק את הקרן הכספית.

כאן המקום להדגיש כי המדד הקרוב, שיפורסם באמצע החודש, צפוי להיות שלילי. אם וכאשר זה יקרה, תימשך המגמה שנרשמה בהקשר של המס על הרווחים בקרן הכספית. ואולם, בהינתן הציפיות לעליות בהמשך השנה, הרי שמי שחייב בתשלום מס רווחי הון על הקרן הכספית שלו, ושימתין לעלייה במדד, יראה שחיקה ברווח הריאלי, כך שתשלום המס שלו יירד. כלומר, במקרה של עלייה במדד, שאותה צופים כלכלנים בשוק בהמשך השנה, תיווצר ללקוח מעין תשואה נוספת בסיכון נמוך, בשל הירידה ברווח החייב במס.

לכן, ממליצים גורמים בשוק ששוחחו עימנו בנושא לבחון עם היועץ בבנק את הסוגייה הזו. "עתה, הבנקים לא לוקחים זאת בחשבון", אמר גורם בשוק, "ופוגעים בחלק מהלקוחות שסוגיית המס רלבנטית עבורם, בכך שהם ממליצים להם לצאת מהקרנות הכספיות".

קרנות כספיות
 קרנות כספיות