"המצב המדיני רעוע, אבל הביקוש למוח הישראלי מוכיח את עצמו"

בכנס DUN'S 100 של D&B ו"גלובס" הוענקו פרסים לחברות מצטיינות שהצעידו את המשק קדימה בשנה החולפת ■ באי הכנס בחרו בסטנלי פישר כמתאים ביותר לתפקיד שר האוצר

יפית ורמי לוי / צילום: אביב חופי
יפית ורמי לוי / צילום: אביב חופי

אילו בכירי המשק הישראלי יכלו לבחור מי יאייש את משרת שר האוצר הבא, היה סטנלי פישר צריך לעשות את דרכו בחזרה לירושלים. בסקר ספונטני שנערך אמש (א') באירוע DUN'S 100 של קבוצת דן אנד ברדסטריט ו"גלובס", נתבקשו האורחים להצביע: 37.3% הצביעו בעד פרופ' סטנלי פישר כשר המועדף עליהם; 18.5% היו מעניקים את המשרה לפרופ' מנואל טרכטנברג; 16.7% הצביעו בעד משה כחלון; 15.7% העניקו ליאיר לפיד צ'אנס נוסף, ו-11.7% הצביעו בעד בנימין נתניהו כשר האוצר. "נשגר לפרופ' פישר את הבחירה", אמרה מנחת הערב, דנה ויס, "הרי הוא יכול היה להתאים גם למשרת ראש הממשלה".

DUN'S 100, דירוג החברות המובילות בישראל, פורסם לראשונה על-ידי דן אנד ברדסטריט לפני יותר מ-30 שנה. בעבר כלל הדירוג 100 חברות מובילות במשק הישראלי, ועם השנים התרחבו דירוגי דנס 100 לכ-1,500 חברות המדורגות ביותר מ-130 תחומים שונים. מתוך הרשימה הארוכה נתבקש צוות השופטים לבחור עשר חברות מצטיינות, שהצעידו קדימה את המשק הישראלי במהלך השנה החולפת. בנוסף, הוענק ליהודית (דיתה) ויהודה ברוניצקי, מייסדי אורמת תעשיות, אות מופת כהוקרה על מפעל חיים.

ועדת השיפוט מורכבת מזוכי עבר ומדמויות מפתח בהנהגה העסקית. באירוע הגאלה שנערך אמש, נפגשה צמרת הקהילה העסקית בישראל כדי להעניק פרגון הדדי לקולגות ולמתחרים.

דורון כהן, יו"ר ומנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל, קיבל את פני הבאים: "אני שמח שמוענק פרס לאישה בצמרת העסקית של מדינת ישראל (דיתה ברוניצקי, מר"ח) והמסר שלי הוא שהשוק צריך לזוז לכיוון אגרסיבי של נשים בצמרת". אתמול צוין גם יום האישה הבינלאומי.

לדברי כהן, דן אנד ברדסטריט חווה עלייה דרמטית בביקוש למידע על חברות ישראליות. "בהיבט המדיני המצב רעוע, אבל הביקוש למוח הישראלי מוכיח את עצמו. אנחנו מדינה קטנה עם יכולות עצומות", אמר כהן, והמזכיר את פתיחת מרכז השירות החדש של חברת אפל, שבו מועסקים 800 עובדים.

בין הנוכחים נמצא השופט והזוכה רמי לוי, שהתבשר אתמול כי ביום העצמאות הקרוב ידליק משואה, מה שגרם לו להתרגשות רבה. "אנשים כל הזמן ניגשים אליי ברחוב, מרעיפים עליי חום ואהבה. אומרים לי שבזכותי הם מצליחים לגמור את החודש. כעת קיבלתי לזה חותמת רשמית. אני מתרגש ועדיין לא מעכל את הבשורה", אמר לוי.

עם השופטים נמנה גם דורון ספיר, מנכ"ל CAL, שסיפר כי הוא מתייחס לנושא השיפוט במלוא הרצינות: "ניתחנו אנליסטית כל חברה ברשימה, ודי מהר היינו מפוקסים על הזוכה שלנו - חברת מובילאיי. לצד ההכרה והטפיחה על הכתף של הזוכים, אני חושב שמנהלים טובים יכולים למנף זכייה כזו לכיוון העובדים והמנהלים בארגון. ההוקרה משרתת סוללה שלמה של גורמים בארגון".

עופר קוטלר, מנכ"ל חברת שיכון ובינוי, זוכה תחום בנייה ונדל"ן, נרגש לא רק מהזכייה אלא גם משתי עסקאות ענק שהחברה הוציאה באחרונה לפועל. "מה שחיובי אצלי, הוא כנראה שלילי אצל אחרים. אנחנו בדיוק מתחילים להגשים חלק מאסטרטגיה שתכננו והצלחנו ליישם. מדובר בעסקה של הקמת תשתיות וכבישים בקולומביה, בהיקף של 2 מיליון דולר, ובארה"ב בהיקף של 2 מיליארד דולר. זה אירוע מכונן ופריצת דרך מבחינתנו", הסביר קוטלר. ומהי הזווית השלילית אצל האחרים שאליה התכוון? "אנחנו משקיעים פחות בישראל, ויש מי שפחות יפרגן לזה", הוא אומר. באשר למחירי למחירי הדיור בישראל, מסכם קוטלר: "אין בעיה להוריד את המחירים. מה שנדרש הוא לצאת עם תוכנית, להאמין בה וליישם אותה. מעבר לזה, לא ארחיב".

לעומתו, אלפרד אקירוב, יו"ר קבוצת הנדל"ן אלרוב, ששימש כשופט בדירוג, דווקא מוכן להרחיב לגבי הפתרון להורדת מחירי הדיור: "שייחלקו 200 אלף דירות לזוגות צעירים, שייקחו 2,000 דולר עבור קרקע וייתנו לקבלנים בבנייה. אז דירות יעלו בפריפריה 700 אלף שקל". האם אקירוב מאמין שיתרחש שינוי במחירים? "רק אם תהיה מנהיגות אמינה. בכל מקרה השינוי יהיה רק בפריפריה ומי שאומר שיהיה שינוי בערים משקר".

גדי לסין, מנכ"ל שטראוס גרופ, הקדיש את פרס הזכייה של חברתו בתחום המזון למיכאל שטראוס, בנם של המייסדים, שחגג השבוע את יום הולדתו ה-80. "לנו, כחברה ישראלית בתעשייה שהתחילה עם מחלבה קטנה ופועלת היום ב-25 מדינות ברחבי העולם, אין כייף גדול מלקבל את אות המצוינות העסקית ואת הפרגון החיצוני לעבודה השוטפת של הצוותים שלנו. בעיקר לנוכח העובדה שבארץ", אמר לסין. לסין התייחס לפעילות העסקית של שטראוס ברחבי העולם, ואמר כי "חברות ישראליות זוכות למוניטין טוב בקהילה העסקית הבינלאומית. עסקים ישראליים שפורצים לעולם נותנים דחיפה לכלכלה הישראלית ולמשקיעים מחו"ל. אני קורא לממשלה הבאה, לראות בתעשייה הישראלית כמנוע צמיחה, להשקיע בתעשייה ממקום של חינוך בענפי הטכנולוגיה, לעודד חברות לפרוץ לחו"ל, ולא רק בתחומי ההייטק והביטחון".

- האם המוניטין של ישראל בעולם משפיע על העסקים של חברות ישראליות בחו"ל?

לסין: "האנטישמיות בעולם גואה, אבל לא נתקלנו בגלים שמנעו מאיתנו לעשות עסקים. הדגש של התדמית הישראלית בעסקים הוא על תעשייה וחדשנות ולא על התרחישים הביטחוניים בישראל. אין ספק שעולם הסטארט-אפים שמשגשג בחו"ל מוסיף כבוד למדינה".

"להגדיל את העוגה"

בהיבט של יוקר המחיה מספק לסין בשורה: "אנחנו בעיצומה של פריצת דרך בעשרות פרויקטים שמצויים בתהליכי פיתוח מתקדמים, שהחדשנות שבהם תסייע לנו להוריד מחירים בתחום המזון, וזה לא יקרה בטווח הרחוק, אלא בטווח שנגדיר כבינוני וכנראה לעין".

חברת טבע הישראלית, זוכה בתחום הפרמצבטיקה, מעסיקה 46 אלף עובדים ברחבי העולם ושווייה נאמד ב-50 מיליארד דולר. ארז ויגודמן, מנכ"ל החברה, התייחס לתרומת מחזורי הפעילות של החברה לכלכלת המדינה. "כל יום 200 מיליון אנשים ברחבי העולם צורכים תרופה של טבע. ברמה השנתית אנחנו מדברים על תוצר של 14 מיליארד שקל בשנה. המדינה מייצרת לה ערך רב באמצעות הגדלת השירותים והמוצרים שהיא מוכרת בזירה הבינלאומית. מדינות הרי מתחרות דרך מגזר עסקי, וגם מדינה קטנה כמו שלנו יכולה לנצח חברות עסקיות של מדינות גדולות ומתחרות. האמריקאים והאירופאים נלחמים להחזיר תעשיית ייצור הביתה, וישראל צריכה להבין שהיא תתפתח ותצמח רק אם ננצח בזירה העסקית. יש לפחות עוד עשרה ענפים לפתח בזירה הבינלאומית, אבל לשם כך יש להפסיק להילחם אחד בשני על חלוקה העוגה שהולכת וקטנה, ולחשוב על הגדלת העוגה. רק כך נוכל לטפל באי-השוויון. טבע תמשיך לפעול בישראל בלי שום תנאים".

בין הזוכות גם חברת רפאל. ידידיה יערי, מנכ"ל החברה, התייחס לניהול חברה שמצויה בבעלות המדינה. "חברה ממשלתית היא שם נרדף לתקלה, אבל זו טעות כי גם חברה כזו יכולה להיות תחרותית ויעילה, בעיקר לנוכח היכולת לתכנן לטווח רחוק. בנוסף, שווי השוק שלנו לא נמדד בכסף", אומר יערי. "מה הרוויחה מדינת ישראל מ'צוק איתן'? מישהו יכול להעריך כמה היה עולה אילו רקטה היתה נופלת בנמל אשדוד? הערך הלאומי של כיפת ברזל גדול בהרבה מערך השוק שלה".

חברת מובילאיי הישראלית, זוכת תחום ההיי-טק, משמשת כבר היום 5 מיליון כלי רכב ברחבי העולם הנוסעים עם המערכות שפיתחה החברה מירושלים. סמנכ"לית הכספים טל פיין, קיבלה את הפרס בשם צ'ק פוינט, אף היא זוכת תחום ההיי-טק, התייחסה להתקפות הסייבר המתקדמות שמחייבות חברות לקונסולידציה ולמצוינות.

את הערב חתמה ברוניצקי, שעלתה כאמור לקבל פרס מפעל חיים. בהתייחס ליום האישה שצוין אמש, אמרה ברוניצקי: "תמיד סירבתי לדבר על נושא המגדר, כי אם יש אפליה הרי שהנשים הן אלה שלא הציבו את העבודה בראש סולם העדיפות. אני עשיתי זאת לא על חשבון המשפחה. "אורמת הפכה לחברה גלובלית, אבל שמרה לאורך השנים על הייצור בישראל וזאת מתוך אהבה טוטלית לחברה ורצון להצמיח אותה, ולא מתוך מניע של רצון להתעשר". ברוניצקי איחלה לזוכים "שיוכלו להסתכל לאחור ולהגיד שעשו ככל שביכולתם להשיג מטרות שהציבו לעצמם. גם אם לא כולן הושגו במלואן".

הזוכות במצויינות עסקית
 הזוכות במצויינות עסקית