המשקיעים בעולם ממשיכים להמר על הדולר, בינתיים

המטבע האמריקאי לא עוצר: נמצא בשיא של שנים מול האירו והין היפני

דולר / צלם: טינקסטוק
דולר / צלם: טינקסטוק

עד לא מכבר, כשהיו מזכירים בישראל את השם פישר בהקשר של גובה הריבית במשק, היה ברור לכולם שהכוונה היא לפרופ' סטנלי פישר, מי שכיהן כנגיד בנק ישראל בין השנים 2005 ל-2013, וכיום מכהן כסגן יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי (פד) וחבר ועדת השוק הפתוח שקובעת את גובה הריבית בארה"ב. אלא שבכל הקשור למדיניות הריבית בארה"ב, קיים במערכת פישר נוסף - נשיא הבנק הפדרלי של דאלאס בעשור האחרון, ריצ'רד פישר, שאף כיהן אשתקד כחבר בוועדת השוק הפתוח כנציג הקבוצה שכוללת את הבנקים הפדרליים של אטלנטה, סנט לואיס ודאלאס.

פישר זה מוכר כאחד המתנגדים החריפים למדיניות המוניטרית המרחיבה מאוד שננקטה בארה"ב מאז המשבר הפיננסי של 2008 במטרה לעודד את הצמיחה הכלכלית במדינה. מדיניות שכללה את הפחתת הריבית לרמת שפל של 0%-0.25%, לצד הזרמת טריליוני דולרים למשק בדרך של רכישת איגרות חוב ממשלתיות, שהסתיימה באוקטובר האחרון.

הפחתות ריבית וצעדי הקלה כמותית הם כיום נחלתם של בנקים מרכזיים רבים בעולם, ובראשם אלו של אירופה ויפן, אולם דווקא בארה"ב צופים המשקיעים העלאת ריבית עוד השנה בשל התחזקות הכלכלה המקומית. הציפייה הזאת היא שדוחפת בתשעת החודשים האחרונים את הדולר להתחזקות של 23% מול סל של המטבעות המרכזיים האחרים בעולם.

היום (ג') התחזק הדולר ב-0.8% מול סל המטבעות לאחר שריצ'רד פישר הזהיר את חברי ועדת השוק הפתוח כי עיכוב בהעלאת הריבית, במיוחד לאור נתוני התעסוקה החזקים שפורסמו ביום שישי בארה"ב, עלול לגרור את המשק האמריקאי למיתון.

פישר, שיפנה בקרוב את כיסאו, נשא אמש באוניברסיטת רייס שביוסטון את נאומו האחרון כנשיא הבנק הפדרלי של דאלאס. לפי סוכנות בלומברג, הוא הדגיש בנאומו כי בכל פעם שהפד התחיל במדיניות מוניטרית מצמצמת רק לאחר שהמשק האמריקאי הגיע למצב של תעסוקה מלאה, נגררה כלכלת ארה"ב למיתון.

משק בתעסוקה מלאה מוגדר על ידי הבנק הפדרלי המרכזי כמצב בו האבטלה במדינה נמצאת בטווח של 5.2%-5.5%. ואכן, ביום שישי האחרון דווח בארה"ב כי בפברואר ירד שיעור האבטלה ל-5.5% (לעומת 9.8% לפני חמש שנים) וכי המשק המקומי ייצר בחודש שעבר 295 אלף משרות חדשות - רובן המכריע על ידי המגזר הפרטי. לפי בלומברג, פישר אמר אתמול בנאומו כי שיעור האבטלה אמור לרדת עד הקיץ לרמה התחתונה של טווח זה.

הנתונים אופטימיים משוק התעסוקה חיזקו את ההערכה הרווחת בשוק לפיה קרוב היום שבו ועדת השוק הפתוח תכריז על העלאה של הריבית. לאחר פרסום הנתונים זינקו מחירי החוזים העתידיים על גובה הריבית ושיקפו סבירות גבוהה של 60% כי בישיבת ועדת השוק הפתוח בספטמבר יוחלט על העלאת הריבית ל-0.5%. סבירות נמוכה יותר, של 23%, מעניקים החוזים לאפשרות שההחלטה תיפול כבר בישיבת הוועדה בחודש יוני.

הבנק הפדרלי המרכזי מסתכל כמובן על נתונים כלכליים נוספים, ובראשם האינפלציה הנוכחית וזו הצפויה בשנה הקרובה, אולם דבריו של פישר הוסיפו עוד שמן למדורת הספקולציות, והדולר זינק לשיאים שלא נראו שנים מול שוק המטבעות הגלובלי. האירו, למשל, נפל היום ב-1% לשער של 1.074 דולר - רמתו הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2003 - והשלים נפילה של 23% בתוך שנה.

שיא של שנתיים וחצי מול השקל

תהליך ההתחזקות של הדולר מול הין היפני ארוך יותר, והוא נמשך מאז החלו הממשל היפני והבנק המרכזי בצעדים לעידוד הכלכלה בנובמבר 2012. מאז התחזק הדולר בכ-52% מול הין היפני כשהוא הוא ניצב ברמה של 121.4 ין לדולר - רמתו הגבוה ביותר מול הין מאז אוגוסט 2007. גם מול השקל רושם הדולר התחזקות רציפה, בתמיכת בנק ישראל, והוא עלה היום לשער של 4.04 שקל - שיא של שנתיים וחצי לאחר התחזקות של 10% בחצי שנה.

אלא שהריצה של המשקיעים אל הדולר עלולה עוד להתברר כטעות, אם תחליט ועדת השוק הפתוח, בראשות ג'נט ילן, יושבת הראש של הפד, שלא להעלות את הריבית גם השנה, או לעשות זאת בשיעור זניח ובקצב איטי במיוחד. את הרעיון הזה העלה לאחרונה מארק יוסקו, מייסדה ומנהלה של קרן הגידור מורגן קריק קפיטל מנג'מנט.

לקראת כנס השקעות שנערך מוקדם יותר השנה באיי קיימן, התבקש יוסקו להכין מצגת ובה עשרה תרחישים בעלי פוטנציאל להפתיע את המשקיעים ב-2015, כאשר לפי הגדרת המארגנים הפתעה היא תרחיש המנוגד לתפיסה הרווחת בשוק נכון לתחילת השנה.

אחת מעשר ההפתעות שהציג יוסקו נגעה לריבית בארה"ב. למעשה, יוסקו הציג את האפשרות כי בניגוד למה שניתן להסיק מדברי הפד, ובניגוד לתחזיות של מרבית הכלכלנים, הריבית לא תועלה ב-2015 (כשם שלא הועלתה ב-2014) והתשואות על האג"ח האורכות של ממשלת ארה"ב ייפלו לרמות השפל של 2012.

לצורך המחשת המעשיות של האפשרות הזו הציג יוסקו גרפים שונים ובהם גרף ארוך טווח של תשואת האג"ח הממשלתית ל-30 שנה, ממנו עולה לכאורה כי בנקודת הזמן הנוכחית השוק חושש יותר מדפלציה מאשר מאינפלציה. גרף אחר הראה כי המגמה הנוכחית בתשואת האג"ח ל-10 שנים דומה למגמה שנרשמה בסוף 2010, ושלאחריה נפלו התשואות עד לשפל באמצע 2012.

גם בישראל מעדיפים חלק מהכלכלנים לשמור על זהירות בנושא. בוועדה המוניטרית של בנק ישראל, העריכו למשל בחודש שעבר כי דווקא גדלה ההסתברות שמועד העלאת הריבית בארה"ב יידחה שוב.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית השקעות אי.בי.אי, ציין אתמול כי כאשר מביאים בחשבון את התפתחות השכר האיטית במשק האמריקאי, מתקבלת המסקנה לפיה תוספת המועסקים אמנם מרשימה, אך תמהיל התעסוקה נותר חלש יחסית.

"קצב עליית השכר בשנה האחרונה ממשיך לנוע סביב 2% (נומינלית). קצב עלייה זה מאפיין את השכר במשק האמריקאי לא רק בשנה האחרונה אלא קרוב ל-5 שנים, התפתחות שמספקת הסבר לסביבת האינפלציה המתונה ובוודאי שאינה מפעילה לחץ על הפד להעלות את הריבית".

גוזלן הוסיף כי התבססות שיעור ההשתתפות בשוק העבודה ברמות נמוכות (מעט מתחת ל-63%) תומכת לכאורה בטיעון הגורס כי המשק האמריקאי חווה שינוי מבני, ולכן אין הצדקה לנקיטת מדיניות מוניטארית מרחיבה. מנגד, עליית המדרגה בתוספת המועסקים, במקביל לעלייה מתונה בקצב עליית השכר, מחזקים את הטיעון הנגדי ולפיו המשק האמריקאי עדיין לא בתעסוקה מלאה.

לדברי גוזלן, "אמנם הפד נטה לאחרונה יותר לעבר הטיעון הראשון (השינוי המבני), אך מן הסתם הערכות אלו אינן חד משמעיות ולכן הספק יוביל לכך שתוואי הריבית יוכרע על ידי משוואת השכר-אינפלציה. כלומר, כל עוד הקצב הזה מתון, הפד ימתין עם העלאת הריבית".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, ציין כי דוח התעסוקה סיפק נתונים טובים, אבל לא טובים מספיק בשביל לעשות שינוי מהותי בהערכה שלו, לפיה התחלת עליית הריבית בארה"ב תתבצע ברבעון השלישי השנה ובקצב איטי מאוד.

דולר
 דולר