ייצוגיות נגד הפועלים ומזרחי: הסתירו מידע מהותי ממשקיעים

לטענת התובעים, הבנקים וראשיהם הפרו את הדין בכך שנמנעו מלפרסם בדוחות הרבעוניים של 2014 כי הופרשו סכומים בגין חקירה המתנהלת נגדם בארה"ב, וכן לא גילו את שיעור ההפרשות

אחרי ההפרשות באות הייצוגיות: בעלי מניות של בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות הגישו היום (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשות לאישור ניהול תביעות ייצוגיות נגד שני הבנקים ונגד חברי הדירקטוריון של כל אחד מהם.

באמצעות עוה"ד עמית מנור ויוקי שמש טוענים המבקשים - בן ציון רבי (הפועלים) ואביגדור וינברגר (מזרחי) - כי הבנקים וראשיהם הפרו את הדין בכך שנמנעו מלפרסם בדוחות הרבעוניים לשנת 2014 כי הופרשו סכומים בגין חקירה המתנהלת נגד הבנקים בארה"ב, וכן לא גילו את שיעורן של ההפרשות.

נזכיר כי לאחר שיחות של ראשי הבנקים עם המפקח על הבנקים דודו זקן, נקבע כי הפועלים יפריש 50 מיליון דולר, ומזרחי-טפחות יפריש 20 מיליון דולר בגין הפרשה שבה הבנקים חשודים כי סייעו ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס. חלק מהסכומים הופרשו כ"כרית ביטחון". בגין פרשה זו שילם בנק לאומי קנס בסך 400 מיליון דולר, וגם נגדו מתנהלות תביעות ייצוגיות בגין הפרשה.

לפי הנטען בבקשות נגד הפועלים ומזרחי, המידע שהוסתר לפי הטענה מהציבור מהווה "מידע מהותי ביותר למשקיע הסביר, שהיה חייב, בהתאם לחוק ניירות ערך והתקנות שהותקנו מכוחו - בדיווח ובגילוי, בזמן אמת".

לטענת המבקשים, "כתוצאה מאי-פרסום הדיווח המיידי במועד רכשו עשרות אלפי משקיעים מניות של בנק הפועלים ובנק מזרחי, וזאת מבלי שיהיה בידיהם מידע מהותי אודות כך שהמפקח על הבנקים הורה לבנק לבצע את ההפרשות בדוחות הכספיים של הבנק, את מהות ההפרשות ואת שיעורן".

עוד נטען בבקשות הייצוגיות, בין היתר, כי המידע שהוסתר מציבור המשקיעים מהותי לא רק לגבי ההשפעה על רווחי הבנק בדוחות המטעים, "אלא שההפרשה והדרישה של המפקח על הבנקים להפרשתה, מאירים את הבנק והנהלתו באור אחר, שונה מזה אשר שיוו לו הנתבעים".

לפי הנטען, "משקיע סביר רוצה לדעת האם הבנק, שאת מניותיו הוא רוכש, ביצע הפרשה כספית בגין חקירה של הרשויות בארצות-הברית; האם המפקח על הבנקים הכריח את הבנק לבצע את ההפרשה; מהו גובה ההפרשה, ועוד".

לדברי המבקשים, "פרסום הפרטים המטעים (ואי-גילוי אודות מלוא התמונה העובדתית הדרושה למשקיע הסביר) גרם לכך שהמחיר שבו רכשו חברי הקבוצה, והתובעים ביניהם, את מניות הבנק, היה מחיר מנופח וגבוה מהמחיר שבו היו רוכשים את מניות הבנק אלמלא אותה הסתרה, או אם היו הנתבעים מבצעים את הדיווחים כנדרש".