לפיד: לא נחרים את החרדים, לנתניהו אכפת רק מהישרדות

התרחיש שהכי מפחיד את יאיר לפיד בתוצאות הבחירות הללו הוא קואליציה של נתניהו, הרצוג והחרדים, שתעקר את חוק הגיוס ו"תמכור את המדינה" ■ ראיון

יאיר לפיד / צילום: כפיר זיו
יאיר לפיד / צילום: כפיר זיו

רגע לפני הבחירות הקודמות, בראיון לעמיתתי חן שליטא שהתפרסם ב-G, הימר יאיר לפיד שהציבור יעניק לו 13 מנדטים. הוא זכה ב-19. רגע אחרי הבחירות הקודמות, בראיון לבן שני מ"עובדה", העריך יאיר לפיד שיום אחד הוא אולי יהיה ראש ממשלה. על זה הוא זכה בעיקר בקיתונות של בוז.

רגע לפני הבחירות הנוכחיות, בראיון שמתקיים בביתו, לפיד נשמע שונה. הוא בטוח בעצמו (ויש כנראה מי שיראו בזאת יהירות), אבל השנתיים שלו בפוליטיקה גם לימדו אותו להיזהר. הוא לא מוכן לדבר על מספר המנדטים שתקבל מפלגתו, מסרב בעקביות לומר על מי ימליץ לתפקיד ראש הממשלה, לא מוכן להתחייב שלא יישב בממשלה נוספת בראשות נתניהו אף שהוא מצהיר שראש הממשלה אינו ראוי לתפקידו, ומתחמק מכל שאלה על שאיפותיו שלו לתפקיד הרם מכול.

כשהוא מתייחס לאותה אמירה ב"עובדה", הוא מחייך: "אתה יודע, זה כמו לראות וידיאו של עצמך רוקד בחתונה כשהיית שיכור. אז חשבת שאתה נורא מגניב, אבל כשאתה רואה את זה, אתה רוצה למות ממבוכה. אני את השטות הזו לא עושה עוד פעם. אמר את זה אז מישהו שיום אחד בחיים שלו לא היה בתפקיד רשמי. התשובה היחידה שלי היא שאני אהיה בכל תפקיד שאזרחי ישראל ירצו אותי בו".

- איך אתה מרגיש לגבי הבחירות האלה?

"אחד הדברים שלומדים זה לא לתת תחזיות כי בסוף אתה תמיד טועה. יש את השיטה של נתניהו שהיא הכי טובה. בכל יום נתון הוא מנפיק לפחות עשרים נבואות זעם. אם הן לא מתגשמות, כולם שמחים. אם הן כן מתגשמות, אתה יכול לטעון שאתה הראשון שזיהית.

"אין גבול לכמות נבואות הזעם שנתניהו נתן ולא קרה איתן שום דבר, כולל זה שהוא כבר 700 פעם הכריז שהנה לאיראן יש פצצה. החלטתי לא לתת תחזיות, אבל אני מרגיש מאוד מוכוון מטרה. כשהבחירות יצאו לדרך, בעיקר כעסתי כי אלו בחירות מיותרות שעולות יותר משני מיליארד שקל שאפשר היה לעשות איתם דברים טובים. הן תקעו את תקציב 2015 שהיה כל מה שעבדתי בשבילו שנה וחצי. עכשיו הן נראות כאילו יש אפשרות שהן ישנו את המדינה בשני מובנים: אחד - אף אחד לא יודע - לא אתה, ולא אני ולא אף פרשן, מה יקרה ביום למחרת הבחירות; הדבר השני הוא שהונחל משהו חדש. אין יותר רק ימין ושמאל, יש ימין, מרכז ושמאל ואי אפשר להתעלם מהמבנה החדש הזה. מהבחינה הזו יש לבחירות הללו ערך.

"אני חושב שביבי לא צריך להיות ראש ממשלת ישראל כי לא אכפת לו. זה בסוף מסתכם בדבר הזה. אתה רוצה שראש הממשלה יהיה בן אדם שזה בוער בעצמותיו ושאכפת לו נורא לשפר את חיי האזרחים. בסוף, המבחן הוא האם יכול להיות פה יותר טוב, ואיך דואגים לזה שיהיה פה יותר טוב. אותו זה לא כל-כך מעניין".

- בוא נניח לשם הדיון שהמצביעים מסכימים איתך וסבורים שנתניהו לא צריך להיות ראש הממשלה. אתה מסרב לומר שלא תצטרף לקואליציה בראשותו, אז למה שהם יצביעו עבורך?

"אף אחד לא מקים ממשלה לבד ובסוף מקימים קואליציות. אם אתה לא רוצה שנחזור לאחור ויבטלו למשל את השוויון בנטל - ושניהם - נתניהו ובוז'י - אמרו שהם יבטלו את השוויון בנטל בצורה מאוד ברורה, אתה צריך להצביע לנו; אם אתה לא רוצה שיהיו ממשלות של שלושים שרים - אז אתה צריך להצביע בשבילנו; אם אתה רוצה חבילת חקיקה נגד שחיתות - אז יש עתיד. אם אתה לא רוצה ששוב ימכרו את המדינה, זאת הכתובת".

- אני לא לגמרי מבין. יש כאן ראש ממשלה שאתה לא בוטח בכוונות שלו, אז למה לא להצהיר שלא תמליץ עליו לתפקיד או שלא תשב בממשלה שיקים?

"גם הרצוג לא אומר שהוא לא פוסל על הסף. מבחינה ערכית יש משהו לא טוב בתרבות של פסילות וחרמות. לא הייתי רוצה שמישהו יפסול אותי ויגיד שעליי הוא שם איקס. אי לכך, אני לא פוסל אחרים, ובטח שאני לא פוסל את הליכוד, שהיא מפלגה ציונית גדולה ועתירת זכויות. ומעבר לזה - לא אני מחליט אלא אזרחי ישראל מחליטים. אתה חושב שאני צריך לשבת פה ולומר שאני פוסל את החלטתם? אני לא רוצה להחליף את העם. קודם כול הוא יחליט ואחר כך נראה מה אני אעשה".

- הקואליציה זה משהו שאתם חייבים להיות בו?

"שום דבר זה לא מאסט. האינסטינקט שלנו הוא קואליציוני כי אנחנו רוצים לעשות דברים. באתי לעבוד ואני רוצה להוריד את יוקר המחיה, יש לי תקציב שאני רוצה להעביר ויש לי המון תוכניות שתקועות באמצע. תקעו לנו את העסק בדיוק ברגע - ולא במקרה - שהוא היה אמור להביא את הזינוק שהובטח, אז בוודאי שאתה רוצה לעשות את זה דרך הקואליציה. אבל זו לא דת, בוא נראה מה יהיה בבחירות".