"פייננשל טיימס": האירו והדולר בדרך לשוויון

השינויים במט"ח - על רקע רכישות האג"ח של הבנק האירופאי והציפיות להעלאת ריבית בארה"ב ■ ב-ECB מקווים שהיחלשות האירו תספק זריקת עידוד ליצואנים, בעוד בפד חוששים מפגיעה ביצוא ובתמ"ג

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

האירו צלל לשפל של 12 שנה לעומת הדולר, מכיוון שהשלכות מתקפת רכישת האג"ח של הבנק האירופי המרכזי (ECB) והציפיות הגוברות להעלאת ריבית בארה"ב הולכות ומתפשטות בשוקי ההון העולמיים.

האירו נסחר סביב 1.06 דולרים ובכך גדלו הסיכויים להיווצרות שוויון בינו לבין הדולר. כמו כן צנח האירו ל-0.71 ליש"ט - הרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2007.

התחזקות הדולר והיחלשות האירו משקפות את הפער הגובר במדיניות המוניטרית משני צדי האוקיינוס האטלנטי. ה-ECB השיק מדיניות הקלה כמותית בהיקף של 1.1 טריליון אירו, ואחד מחברי מועצת המנהלים של ה-ECB, בנואה קורה, דיווח כי ביום ב' רכשו הבנקים המרכזיים בגוש האירו אג"ח ממשלתיות בשווי כולל של 3.2 מיליארד אירו.

קורה דחה את הספקולציות שה-ECB לא יהיה מסוגל לרכוש אג"ח ממשלתיות בכמויות הנדרשות. "ייתכן שנמצא את עצמנו מול כמות מוגבלת של אג"ח ממשלתיות, אבל לא מול מחסור. כמות מוגבלת היא עובדה, ולא בעיה לכשעצמה".

תוכנית ההקלה הכמותית הושקה בגוש האירו בעוד דו"ח התעסוקה הטוב מהמצופה בארה"ב בשבוע שעבר הצית ספקולציות שהבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) יעלה את הריבית לקראת אמצע השנה הנוכחית.

הפיחות הפתיע את האנליסטים

האנליסטים הופתעו מקצב הפיחות בשווי האירו. בדצמבר טען רק 1 מ-32 כלכלנים בגוש האירו שהשתתפו בסקר "פייננשל טיימס", כי האירו יגיע לשוויון מול הדולר ב-2015.

בימים האחרונים שינו חלק מכלכלנים אלה את תחזיותיהם. דויטשה בנק, שהתריע מפני קצב בריחת ההון מאירופה, העריך אתמול, כי לאחר שהאירו יגיע לשוויון מול הדולר בשנה הנוכחית, הוא ימשיך בירידה ויגיע לרמה של 0.90 דולר ב-2016 ושל 0.85 דולר ב-2017.

אלזה ליגנוס, אסטרטגית מטבע בכירה ב-RBC קפיטל מרקטס, העריכה כי האירו יגיע לרמה של 1.05 דולר, אך הוסיפה: "ככל שנתקרב לרמה זו, יגברו הדרישות ליצור שוויון בין שני המטבעות."היחלשות הצמד אירו-דולר נובעת יותר מחוזקו של הדולר ופחות מחולשתו של האירו. לא קשה לצפות שהצמד הזה יגיע לשוויון".ה-

ECB יקדם בברכה את ההיחלשות שתוביל לשוויון בין שני המטבעות. פקידים בכירים ב-ECB מקווים שהיחלשות האירו תספק זריקת עידוד נחוצה מאוד ליצואנים האירופיים.

מדד הדולר, המשקף את שווי הדולר לעומת סל מטבעות מרכזיים, קפץ ב-0.9% לרמה של 98.47. מתחילת השנה הנוכחית העפיל המדד בקרוב ל-9%.

פול למברט, מנהל המט"ח בחברת הקרנות אינסייט מנג'מנט, אמר: "השווקים עדיין בתהליך של הסתגלות לשינוי. אנחנו רגילים לכך ששערי המטבע כמעט שאינם זזים".

דייויד וו, אסטרטג מט"ח בבנק אוף אמריקה מריל לינץ', כתב שלשום בעדכון, כי למרות שעל בסיס משוקלל, מסחר הדולר עדיין רחוק מהרמות הגבוהות שרשם באמצע שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים, הרי שקצב התייספות הדולר בששת החודשים האחרונים הוא "השני במהירותו בתקופה של 40 שנה".

אסטרטגים אחרים טוענים כי תאוצת הדולר עלולה להיבלם אם יופעל על הבית הלבן לחץ לעזור לחברות אמריקאיות שנפגעות מהגידול בעלויות היצוא.

הערכה דומה נשמעה מפיו של ג'ייסון פורמן, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן, שאמר בכנס עסקי: "מרבעון לרבעון, משנה לשנה - מה שמשנה באמת הוא הצמיחה בשאר חלקי העולם. השילוב של צמיחה בשאר חלקי העולם ושל התחזקות הדולר יוצר כעת ללא ספק רוח נגדית עבור היצואנים האמריקאים, וגם רוח נגדית לצמיחתו הכוללת של התמ"ג".

בנוסף להיחלשות האירו לעומת הליש"ט, נחלש האירו גם לעומת הין. לעומתו, המשיך הדולר להתחזק ללא לאות לעומת מטבעות השווקים המתעוררים. הריאל הברזילאי והראנד הדרום אפריקאי רשמו שפל חסר תקדים חדש לעומת הדולר. מטבעותיהם של כמה מהשווקים המתעוררים נפגעו לא רק מהתמקדות השוק בדולר, אלא גם מגורמים אחרים כגון היחלשות מחירי הסחורות, תסיסה פוליטית וצמיחה מקרטעת.