מנכ"ל משרד הבינוי: "בכוונתי לפרוש לאחר הבחירות"

"גלובס" חושף מכתב ששיגר אתמול בן אליהו למזכיר הממשלה בנוגע לביקורת המוטחת בחודשים האחרונים על הקשר בין משרדי הממשלה לחטיבה להתיישבות

שלמה בן אליהו / צילום: ששון תירם
שלמה בן אליהו / צילום: ששון תירם

מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו הודיע היום (ה') לפני זמן קצר כי הוא פורש מתפקידו וזאת לאחר הבחירות. לדבריו, החליט לפרוש לטובת ניהול עסקים פרטיים. בן אליהו מונה לתפקיד מנכ"ל משרד הבינוי בחודש אפריל 2013 על ידי השר אורי אריאל, ולאחר שהוגדר על ידי אריאל כ"פותח סתימות".

בן אליהו כיהן גם כמנכ"ל משרד הבינוי, גם בין השנים 1999-2001, ואף שימש כמנהל רשות מקרקעי ישראל וכראש המחלקה להתיישבות בסוכנות היהודית. כמו כן, שימש בעבר גם כדירקטור ברשות הנמלים. הוא אמר לעובדים באירוע היום כי "בעוד כמה שנים אשמח לחזור לקדנציה שלישית".

בנוסף התייחס גם להישגי המשרד בשנתיים האחרונות, ביניהם הוצאתם לדרך של מכרזי מחיר מטרה ו"שיא של כל הזמנים" לדבריו, בשיווק קרקעות למגורים.

בחודשים האחרונים הופנתה ביקורת כלפי בן אליהו שבמרכזה עמדה הדרישה לחשוף את הסדר ניגוד העניינים שעליו חתום. עתירה בעניין אף הוגשה על ידי התנועה לחופש המידע לבית המשפט המחוזי בירושלים. זאת בנוסף לדרישה לחשוף כמה דירות מחזיק בבעלותו. בוועידת הנדל"ן של "גלובס" שהתקיימה לאחרונה, התייחס בן אליהו במרומז לנושא ואמר באחד הפאנלים כי "במצב היום, כל מי שהיה פעם במגזר הפרטי, לא יכול לכהן במגזר הציבורי".

כמו כן, ממש אתמול שיגר בן אליהו למזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט מכתב יוצא דופן בנושא החטיבה להתיישבות. התנסחות המכתב מרמזת כי גם נושא זה עמד ברקע החלטתו של בן אליהו לפרוש מהתפקיד. המכתב עסק בביקורת המוטחת בחודשים האחרונים על הקשר שבין המדינה לבין החטיבה להתיישבות, נושא שזכה גם הוא לכותרת בחודשים האחרונים.

במכתב, שנחשף כאן לראשונה, ציין בן אליהו כי "משרדים רבים מצויים בקשרי עבודה והתקשרויות שונות עם החטיבה להתיישבות כעניין ששגרה ופעולות אלו נמצאות בליבת העשייה הממשלתית". הוא מטח ביקורת על חוות דעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר, לגבי תיקון מחייב בסוגיה זו, וזאת לאחר שהתייעצה אך ורק עם היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה ולא עם מנכ"ליהם, שהם הגורם שמנהל בפועל את משרדי הממשלה. "ככה לא בונים משילות" ציין בן אליהו במכתב. הוא הוסיף כי לפני מספר ימים שיגר היועץ המשפטי של משרד הבינוי עו"ד אלעזר במברגר הנחייה חדשה להתקשרות עם החטיבה להתיישבות וזאת בהתאם לחוות דעתה של זילבר. "פעולה זו מהווה עקיפת סמכויות מנכ"ל משרד על ידי היועץ המשפטי למשרד ואינה תקינה", כתב בן אליהו. "על הממשלה לדון בחוות הדעת של עו"ד זילבר ולהחליט האם לאמצה. הנחיות ביצועיות למשרדי הממשלה צריכות להינתן על ידי מנכ"ל המשרד, על פי הנחיית הממשלה ולא על ידי היועץ המשפטי שלו", אמר וחתם את מכתבו בביטוי "אין לי ארץ אחרת".