מיני מבחן: ב.מ.וו 428 גראן קופה - זו המכונית המושלמת

את התואר "מושלמת" אנחנו לא מעניקים בקלות ראש, וה-428 זוכה בו בשל רב-תכליתיות בלתי צפויה

ב.מ.וו 428 גראן קופה מאובזרת עולה בארה"ב כ-41 אלף דולר כולל משלוח, כמחיר של מאזדה 6 בסיסית בישראל. הלקוח הישראלי ישלם עבורה 410 אלף שקל אחרי מס קניה, מע"מ, "מס יוקרה" וכו'. אנחנו לא מזכירים זאת כדי לזרות מלח על פצעי הצרכנים הישראלים מוכי המיסוי, אלא רק כדי לציין שהמחיר הוא החיסרון המשמעותי היחיד שמצאנו במכונית המושלמת הזו.

את התואר "מושלמת" אנחנו לא מעניקים בקלות ראש, וה-428 זוכה בו בשל רב-תכליתיות בלתי צפויה.

נתחיל בשימושיות: ממכוניות ספורטיבית עם ממדים משפחתיים למדי לא מצפים ליכולת שינוע מטענים גדולים, אבל כאן מקבלים דלת חמישית מתרוממת חשמלית, שחושפת מתחתיה תא מטען ענק בנפח 480 ליטר. קיפול המושב האחורי חושף משטח הטענה שטוח באורך יותר מ-2 מ' בנפח 1300 ליטר.

בסיס גלגלים באורך 2.81 מ' מספק מרחב רגליים לשני נוסעים מבוגרים מאחור והמושב האחורי יכול לאכלס ללא קושי שני מבוגרים ונער. הגג המשתפל אמנם מגביל מעט את מרחב הראש של מבוגרים גבוהים מאחור, אבל בזה מסתיימת רשימת התלונות.

עמדת הפיקוד מעוצבת במראה מינימליסטי, מסך צבעוני רחב שמקטין למינימום את מספר המתגים הבולטים והנדסת אנוש הגיונית.

גם על העיצוב החיצוני אין לנו שום דבר רע להגיד. ב.מ.וו לקחה את המרכב הנאה של סדרה 3, האריכה אותו, הנמיכה אותו, הרחיבה אותו עם קשתות גלגלים מאסיביות והוסיפה עמודי גג אחוריים בזווית חדה יותר. התוצאה היא "מכונית ספורט של ג'נטלמנים" - כזו שמשדרת כוח אלגנטי מבלי לצעוק.

מערכת ההנעה של ה-428 היא הרב-תכליתיות בהתגלמותה. נהגים שחפצים בנהיגה רגועה או בחסינות ממצלמות יכולים לבחור במצב "אקו-פרו" של מחשב המנוע ולקבל "אח גדול" שמרסן את הביצועים ומעניק כבונוס צריכת דלק ריאלית של 13 ק"מ לליטר, כראוי למנוע ארבעה צילינדרים. בחירה באחד משני מצבי ספורט מורידה מסך אדום על מחשב המנוע ומשחררת 245 כוחות סוס ו-35 קג"מ. הרכב מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6 שניות בלבד ומעיף את המכונית ל-150 קמ"ש פלוס.

התיבה האוטומטית של ב.מ.וו הייתה ונותרה הטובה ביותר בשוק. בסעיף התנהגות הכביש, ה-428 מספקת ערך מוסף: מרכז כובד נמוך יותר ומפסק גלגלים רחב יותר, שהופכים אותה למכונית ממכרת על כבישים מתפתלים. גם נוחות הנסיעה היא רב תכליתית. אולי לא רכה ומרחפת, אבל יחסית למכונית של 6 שניות ו-250 קמ"ש היא מצליחה לנטרל בורות בצורה מרשימה.

אז מה היה לנו שם? מכונית קומפקטית יחסית, שיודעת להוביל מטענים גדולים, לפנק נוסעים רגועים, לשדר ספורט יוקרה מבלי לצעוק, לרגש נהגים שוחרי ביצועים וחובבי נהיגה ולהחזיר צריכת דלק של משפחתית חסכונית. היא גם מתומחרת כראוי. בארה"ב.