הישראלים שאחראים לאקזיט הראשון בב"ש: "לא היינו על המדף"

לירן טנקמן ושלומי בוטנרושבע: "עם תאגידים רב-לאומיים, מדינה שנרתמת, הצבא שנמצא ליד ואוניברסיטה שהרבה עובדים שלנו הוכשרו שם - אני לא מכיר אקו-סיסטם יותר טוב בעולם עבור חברת סייבר מזה שקיים בבאר שבע"

גיא שחורי מפייפאל, שלומי בוטנרו ולירן טנקמן / צילום: איל יצהר
גיא שחורי מפייפאל, שלומי בוטנרו ולירן טנקמן / צילום: איל יצהר

במשך שנים רבות ניסו בבאר שבע להקים פארק היי-טק שישים את בירת הנגב על המפה. עוד לפני קדחת האקזיטים והסטארט-אפים שפורחת בשנים האחרונות, היו פה ראשי ממשלה בדמות אריאל שרון ז"ל, אהוד ברק ואהוד אולמרט שניסו לקדם את הנושא.רק בשנים האחרונות חנך ראש הממשלה בנימין נתניהו את פארק הסייבר שהפך את באר שבע לבירת הסייבר של ישראל.

ועדיין, למרות שמות כמו EMC, דויטשה טלקום, אלביט מערכות ואחרות, נראה שרק השבוע, כשהוכרז רשמית על האקזיט הראשון בפארק ההיי-טק של באר שבע - במסגרתו רכשה ענקית התשלומים המקוונים פייפאל את הסטארט-אפ הצעיר CyActive ב-60 מיליון דולר - ניתנה הגושפנקא הרשמית ששמה את בירת הנגב על המפה.

האקזיט הראשון של באר שבע, שנחשף לראשונה ב"גלובס" בשבוע שעבר, לא רק מבשר טובות לקראת העתיד לבוא בעיר הדרומית, שנשארה תקופה ארוכה מנותקת מהסטארט-אפ ניישן שמתחולל צפונה יותר, אלא גם הוא סיפור מעניין בפני עצמו על חברה שנמכרת בהחזר כספי גבוה (גייסו רק 2 מיליון דולר מ-JVP וסימנס) ובתוך שנה וחצי בלבד מאז ההקמה.

לירן טנקמן (28) ושלומי בוטנרו (29), שני מייסדי CyActive שהכירו בצבא, מגיעים שניהם מרקע ביטחוני-מודיעיני. טנקמן הוא בעל תואר ראשון במדעי המוח אחרי לא מעט שנים באגף המודיעין בצבא ובבניית גופי סייבר עבור ממשלת ישראל. בוטנרו שירת ביחידת התוכנה אופק של חיל האוויר, המשיך למודיעין ומשם למטריקס, כדי לנהל את מרכז ההתמחות בתחום אבטחת המידע של החברה.

הדחיפה לרעיון שמאחורי החברה וזה שהפך את שני המייסדים למולטי מיליונרים ולראשי מרכז אבטחת המידע החדש שפייפאל פותחים על בסיס רכישת CyActive שייך דווקא לאשתו של טנקמן. "פיתחתי אלגוריתם שלומד איך דברים יכולים להתפתח בעתיד ואשתי שאלה אותי למה אני לא מנסה לנבא באמצעותו איך וירוסים מתפתחים. פניתי עם הרעיון לשלומי ומשם הכול התחיל", מספר טנקמן.

"כשעבדנו על אב הטיפוס הראשון של CyActive היינו יושבים עד ארבע לפנות בוקר ואז נאלצים לעשות הפסקה יזומה כי הסוללה של העכבר האלחוטי הייתה נגמרת באותו זמן. אז היינו צריכים לחכות עד שהסוללה תיטען שוב וממשיכים לכתוב את האלגוריתם", נזכר בוטנרו.

בתוך כשנה צמחה החברה משני המייסדים לעשרים עובדים, רובם תושבי באר שבע והסביבה. ההחלטה להתמקם בבאר שבע, כחברה הראשונה בחממת הסייבר של JVP בפארק ההיי-טק, הגיעה הרבה לפני הקמת החברה עצמה. "לקחתי חלק בתוכנית מגשימים, במסגרתה מלמדים תלמידי תיכון על תחום הסייבר ואבטחת המידע כדי להכשיר אותם לתפקידים בתחום בצבא ובהמשך דרכם. במשך שנה וחצי הייתי נוסע לבאר שבע כדי ללמד שם והתלהבתי מאוד מהעיר. יש איזשהו קסם באוויר שמושך אותך אל באר שבע וגורם לך לרצות להישאר שם", מספר בוטנרו.

"אני לא מכיר אקו-סיסטם יותר טוב בעולם עבור חברת סייבר מזה שקיים בבאר שבע", מצהיר טנקמן, "תאגידים רב-לאומיים, מדינה שנרתמת, הצבא שנמצא ליד ואוניברסיטה שהרבה עובדים שלנו שהוכשרו שם. כל הדברים האלה, על קילומטר רבוע, נותנים תרומה מכרעת להצלחה של חברות בתחום. לא סתם הולך לקום דווקא פה מרכז עולמי של פייפאל בתחום אבטחת המידע".

אחת השאלות המעניינות בכל אקזיט, ובטח בכזה שמגיע בשלב מוקדם מאוד של חברה שקיימת על הנייר רק שנה וחצי, הוא למה למכור. בוטנרו שולל מראש אפשרות שזו הייתה הכוונה מלכתחילה - להגיע לאקזיט מהיר. "כשפגשתי את אשתי בפעם הראשונה לא ידעתי שאני אתאהב בה. לא הלכתי ברחוב ואמרתי שהאישה הבאה שאני אמצא זו תהיה אשתי. בדיוק אותו הדבר עם CyActive - זו לא הייתה המטרה".

טנקמן מחזק את דבריו: "לא היינו בכלל על המדף. התעסקנו בלבנות את החברה אבל כשנוצר הקשר הראשוני עם פייפאל וגיא (שחורי, מנהל מיזמים אסטרטגיים וחדשנות באיביי - החברה האם של פייפאל, ר' ג'), הבנו את הפוטנציאל. היה לנו הכי חשוב לבנות משהו גדול ומשמעותי והיכולת להתחבר לפייפאל ולהגיע באמצעותה למאות מיליוני משתמשים בעולם ולהגן על נכסים רבים הייתה בהחלט הזדמנות אדירה - אלה מקומות שלבד היה קשה לנו להגיע אליהם".

שחורי, הישראלי הבכיר ביותר באיביי העולמית ומי שמדווח ישירות למנכ"ל ג'ון דונהו, מלווה את הרכישות והמיזוגים של איביי ופייפאל בשנים האחרונות ומכיר מקרוב את השוק המקומי. "אבטחה היא העדיפות העליונה עבור פייפאל והמטרה העילאית שלנו היא לשמור על הכסף ועל הלקוחות שלנו בטוחים. ישראל נחשבת למדינה מובילה בעולמות הסייבר ולפני כעשרה חודשים - עוד לפני שהתחלנו לדבר עם CyActive - קיבלנו החלטה אסטרטגית להקים מרכז לאבטחת מידע בישראל.

מרכז פיתוח של פייפאל בישראל

"חשבנו שזה חשוב לקנות חברה ישראלית כדי לקדם את הקמת המרכז המקומי. היה לנו חזון איך הוא יתנהל, איך הוא יצעיד אותנו בתחום הזה כדי להגן טוב יותר על הלקוחות שלנו ורצינו למצוא את החברה עם הטכנולוגיה והצוות כדי לקדם את הקמת המרכז הזה. הסתכלנו על מספר רב של חברות ישראליות והחלטנו לבחור ב-CyActive בגלל חדשנות מדהימה שיכולה להאיץ מהר דברים שחשובים לנו, צוות כישרוני וחיבור טוב בין התרבות והחזון שלנו לבין שלהם", מסביר שחורי.

לדברי שחורי, כל עשרים עובדי החברה יהפכו לעובדי המרכז החדש של פייפאל והוא צפוי לצמוח ולגדול בעשרות עובדים עד לסוף השנה הנוכחית במרכז החדש שנפתח בפארק ההיי-טק בבאר שבע. המרכז החדש יצטרף למרכז לניטור הונאות כספיות שפועל במגדל אלקטרה בתל אביב ולצד מרכז החדשנות של החברה האם איביי ברוטשילד בתל אביב ומרכז הפיתוח שפועל בצומת פולג הסמוך לנתניה.