"גרנובסקי מבהיר באופן מפורש כי הוא בחדלות פירעון"

כך טוען הנושה, אלפא בנק, הדורש מגרנובסקי החזר הלוואה של 15 מיליון ד' שעליה הוא חתום אישית

אלכסנדר גרנובסקי / צלם: אבי שאולי
אלכסנדר גרנובסקי / צלם: אבי שאולי

"זעקת הקוזאק הנגזל" - כך מגדירים באלפא בנק, הנושה של איש העסקים אלכסנדר גרנובסקי, את תגובתו של האחרון להליך המשפטי שהבנק פתח נגדו לאחרונה.

אלפא בנק, מהבנקים הגדולים במזרח אירופה, דורש מגרנובסקי החזר חוב בסך 15 מיליון דולר, על בסיס הליכי בוררות שאושרו באוקראינה. מקור החוב בהלוואה שניתנה לחברה שבשליטתו, שעבורה חתם גרנובסקי על ערבות אישית. גרנובסקי, באמצעות עורכי דינו, האשים בתגובה את הבנק במרמה ובחוסר ניקיון כפיים, וטען כי התגלה לו בדיעבד שמוסד הבוררות קשור לבנק עצמו.

דיון בבית המשפט צפוי להתקיים ביום ראשון הקרוב, ולקראתו הגיש הבנק מסמך. לדברי הבנק, דברי גרנובסקי הם "טענות סרק מתלהמות". "קשה להבין כיצד הרשו לעצמם המשיב (גרנובסקי) ובאי כוחו להעלות טענות כה חמורות נגד מערכת המשפט האוקראינית ונגד שורה של בוררים ושופטים, מבלי שעומדות מאחוריהן שום ראיות כבדות משקל, ותוך הצגת דברים מעוותת והסתרה חמורה של עובדות", כותבים בבנק.

אלפא בנק יוצא נגד קבלת ההלוואה (83 מיליון שקל) שעליה סיכם גרנובסקי, שנקלע למצוקה תזרימית, עם האחים ויליגר, שמהם רכש לפני שנה את השליטה בחברת המזון ויליפוד. כנגד ההלוואה הוא אמור לשעבד מניות בחברות הציבוריות BGI ואמבלייז, שבאמצעותן הוא שולט בויליפוד - הנכס המרכזי שלו.

לדברי הבנק, החזקות אלה יכולות לשמש לפירעון חובו של גרנובסקי לבנק. אלפא בנק מבקש מבית המשפט סעדים זמניים שיאסרו על כל העברה של כספים, מניות, זכויות או נכסים, שבידי גרנובסקי וחברות קשורות.

חיזוק לבקשה מוצאים בבנק דווקא בתשובת גרנובסקי: "המשיב מהלך אימים על ביהמ"ש לבל יעצור את עסקת ההלוואה, בטענה כי עצירת העסקה תביא ל'התמוטטות מערך התאגידים שבקבוצה (של גרנובסקי, ש'ח'ו); עסקה שאלמלא הייתה מתבצעת, 'היו הצדדים השלישיים (ביניהם מחזיקי אג"ח BGI, ש'ח'ו) נותרים מול שוקת שבורה, והנכסים היו יורדים לטמיון'. וכי יש ראיה טובה מהודאת בעל דין זו לצורך החיוני של המבקש (הבנק) במתן הסעדים הזמניים המבוקשים?! הרי המשיב מבהיר באופן מפורש כי הוא במצב של חדלות פירעון", נכתב בתגובת הבנק. לדעת אנשי אלפא, הדבר מעיד על פעולות של העדפת נושים והברחת נכסים שיש לעצור לאלתר.

בתוך כך, אתמול דיווחה ויליפוד כי בשבועות האחרונים קיבל גרנובסקי "הצעות רבות" לרכישת החזקותיו בחברה, אך נכון לרגע זה, הנושא אינו עומד על סדר היום.