"נתניהו ניסה למנוע תדרוך של ראש המוסד לסנטורים בינואר"

"טיים": נתניהו חזר בו מהתנגדותו בעקבות התערבות של שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר ■ בתדרוכו אמר ראש המוסד, תמיר פרדו, כי הצעת חוק נגד ביטול הסנקציות, שיוזמים מחוקקים משתי המפלגות, תהיה כמו "הטלת רימון" למו"מ עם איראן

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניסה למנוע תדרוך של ראש המוסד, תמיר פרדו, לקבוצת מחוקקים אמריקאיים, בביקור בישראל, שביקשו לשמוע מפרדו מה דעת המוסד על יזמת חקיקה דו-מפלגתית בסנט לסיכול אפשרות שממשל אובמה יקל את עול הסנקציות על איראן כחלק מהסכם גרעיני עם מדינה זו. בסופו של דבר, נתניהו חזר בו מהתנגדותו והתדרוך אכן התקיים. דיווחים על התדרוך פורסמו בישראל בעבר. המסר של ראש המוסד למחוקקים היה: חקיקה נגד ביטול הסנקציות תהיה כ"הטלת רימון" לתוך המו"מ עם איראן. כך דיווח אמש (מוצ"ש) השבועון "טיים" באתר האינטרנט שלו, מפי מקורות המודעים להתפתחויות אלה.

הסנטור הרפובליקני בוב קורקר, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט, ביקש להיפגש עם פרדו ב-19 בינואר, במהלך ביקור בישראל, יחד עם חמישה שישה סנטורים אחרים, כדי לשמוע מפיו מה עמדת המוסד על הסנקציות. הבקשה הוגשה לפני צאתם של המחוקקים לישראל. לאחר שקורקר למד, שמשרד רה"מ מחק את התדרוך מלו"ז הביקור של קבוצת הסנטורים, הוא איים לקצר את ביקורו בישראל במחאה על התנגדות נתניהו לתדרוך.

נתניהו חזר בו מהתנגדותו לפגישה בעקבות התערבות אישית של שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, לדברי "טיים". לדברי מקורות השבועון, השתתפו בתדרוך, נוסף לקורקר, הסנטורים הרפובליקנים ג'ון מקיין, לינדסי גראהם וג'ון בארארסו, הסנטורים הדמוקרטים טים מקיין וג'ו דונלי, והסנטור אנגוס קינג, נטול שייכות מפלגתית, שמצביע יחד עם הדמוקרטים.

ברקע: גורל ההסכם הפוטנציאלי בין שש המעצמות, ובראשן ארה"ב, לבין איראן, להקפאת הפעילות הגרעינית האיראנית והוצאת רוב האוראניום המועשר מאיראן, תמורת התחייבות לא להטיל סנקציות חדשות על טהראן, והקלה הדרגתית של הסנקציות הקיימות. הסנטור הרפובליקני מארק קרק והסנטור הדמוקרטי בוב מננדז יזמו הצעת חוק, שלפיה יוטלו על איראן סנקציות חדשות אם היא לא תחתום על הסכם גרעיני עד 30 ביוני. אולם, על פי דיווח בסוכנות בלומברג, התריעו גופי מודיעין אמריקאיים שהצעת חוק כזו תגרום לקריסת השיחות עם טהראן. קורקר ביקש לקיים את התדרוך עם פרדו כדי לשמוע האם עמדת המוסד מאששת את הערכות המודיעין האמריקאי.

כאמור, בתדרוכו הזהיר פרדו שהצעת החוק של קרק ומננדז תהיה כ"הטלת רימון" למו"מ עם האיראנים. לאחר שחלק מתוכן התדרוך דלף לתקשורת, פרסם פרדו הודעה ובה הוא הסביר, כי השתמש במילים "הטלת רימון" כ"מטפורה" לתיאור ההשפעה ההורסנית של הצעת החוק העתידית על השיחות עם טהראן.

דובר מטעם נתניהו נמנע מלומר מדוע פעל רה"מ כדי למנוע את התדרוך לששת הסנטורים, אומר "טיים". לאחר השיחה עם פרדו, החל הסנטור קורקר לגייס תמיכה בהצעת חוק חלופית במקום יזמת קרק-מננדז, ולפיה יוטלו סנקציות חדשות על איראן רק אם היא תחדל מלקיים את תנאי הסכם הביניים שנחתם עימה ב-2013 ושעודו בתוקף. בתחילה זכתה יזמת קורקר בתמיכת רבה בקונגרס, אך בינתים התפוגגה התמיכה הזו.

קבוצת סנטורים רפובליקנים מתנגדת להמשך המו"מ עם איראן. הסנטור הרפובליקני טום קוטון יזם מכתב לשליטי איראן ובו הזהיר אותם שלהסכם אפשרי עם ממשל אובמה לא יהיה תוקף בעתיד. על המכתב חתמו 47 סנטורים, כולם רפובליקנים. קוטון אמר בינואר, כי במקום לשאת ולתת עם איראן, צריכה ארה"ב לנקוט מדיניות שתחתור לשינוי המשטר באיראן ושתספק לישראל מפציצים ופצצות חודרות בונקרים שיוכלו להשמיד מתקנים גרעינייים איראניים. כמובן, בתקופת ממשל אובמה לא תינקט מדיניות כזו.

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, אמר אתמול, כי הוא צופה שהסכם עם איראן ייחתם בימים הקרובים.