תחזית אימים: התחזקות הדולר - סימן לסערה גדולה בשווקים

בבנק אוף אמריקה טוענים כי התחזקות הדולר היא איתות לשינוי המדיניות המוניטארית בארה"ב ולסערה גדולה שתפרוץ בשווקים בעקבות כך

וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock
וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock

הדולר השלים בשנה החולפת זינוק של יותר מ-25% מול האירו ובדרכו לרשום את ההתחזקות הרבעונית הגבוהה ביותר מאז 1992. ע"פ ניתוח שערכו אנליסטים בבנק אוף אמריקה, התחזקות הדולר היא איתות לשינוי המדיניות המוניטארית בארה"ב ולסערה גדולה שתפרוץ בשווקים בעקבות כך.

בבנק אוף אמריקה מציינים התחזקות הדולר משקפת למעשה את ציפיות השווקים להעלאת הריביות בארה"ב. זאת משום שהמשקיעים פונים לדולר ולהשקעות המבוססות על המטבע האמריקאי משום שהם עשויות להעניק להם תשואות גבוהות יותר.

כאשר בוחנים את ההיסטוריה, ניתן לראות שהתחזקות הדולר מול מטבעות מרכזיים בעולם הייתה סימן מקדים לסערות פיננסיות או גיאופוליטיות. ארבע הפעמים האחרונות שבהן נרשם תיסוף גבוה בדולר ב-45 השנים האחרונות, היו סימן מקדים לדרמות גדולות בשווקים הפיננסים, ביניהן הקריסה של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, פרוץ מלחמת המפרץ הראשונה והעלאת הריבית המפתיעה של יו"ר הפד פול ווקר בשנות ה-80.

הזינוק בערכו של הדולר בחודשים האחרונים גבוה יותר מהתיסוף שנרשם לפני קריסת ליהמן ברדרס, למשל, למרות שהתנאים הכלכליים שונים מאוד.

"להערכתנו, דאגה נוספת היא שהמעבר לדולר משקפת עיוות במערכת הפיננסית. ההון שמגיע לארה"ב הוא סימפטום של סיכון סיסטמי בשווקים הפיננסים", כך נכתב במסמך של בנק אוף אמריקה.