"אין מה לדאוג, מדובר בדפלציה הטובה ביותר שאפשר לבקש"

אורי גרינפלד מפסגות מסביר כי הירידה החדה במדד פברואר היא בעיקר תוצאה של ירידת מחירי הדלק בחודש שעבר וגורמים עונתיים אחרים ■ אילן ארצי מהלמן-אלדובי מציין כי "סביר שבנק ישראל יאלץ להוריד שוב את הריבית"

אורי גרינפלד / צילום: איל יצהר
אורי גרינפלד / צילום: איל יצהר

מדד המחירים לצרכן ירד בחודש פברואר ב-0.7% ובכך הצביע על המשך הלחצים הדפלציונים במשק. בקרב האנליסטים בשוק קיים קונצנזוס לפיו בנק ישראל עשוי להפחית את הריבית פעם נוספת במידה ויימשכו ירידות המחירים ואף לפתוח בתוכנית להרחבה כמותית בדומה לבנקים מרכזיים בארה"ב ואירופה.

"מדד פברואר הינו נמוך מהציפיות, וסביר שבנק ישראל יאלץ להוריד שוב את הריבית, אולי אף לרמה שלילית, על מנת להעלות את האינפלציה ולפחת את השקל", כך טוען אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי בתגובה למדד פברואר שירד ב-0.7%. "לאחר מדד זה אנו צפויים לחזור ולראות מדדים חיוביים ועלייה בסביבת האינפלציה לרמה של 0.5%-1.0%. במידה והמדדים הבאים יוסיפו להיות נמוכים, יתכן ונראה את בנק ישראל פועל על מנת לתמוך בשווקים גם באמצעות הרחבה כמותית", לדבריו.

גם עידן אזולאי, מנהל ההשקעות הראשי באפסילון, סבור כי ירידת המחירים תגרום לכך שהמדיניות המוניטרית המרחיבה של בנק ישראל תימשך ואולי אף תאלץ את בנק ישראל להמשיך ולנקוט בצעדים מוניטרים נוספים ,דוגמת הפחתת ריבית נוספת או אפילו רכישה של אג"ח.

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות מסביר כי "הירידה החדה במדד פברואר היא בעיקר תוצאה של ירידת מחירי הדלק בחודש שעבר, ירידת מחירי החשמל וגורמים עונתיים שתומכים בדרך כלל באינפלציה נמוכה בחודשי החורף. אמנם, התחושה היא שהדפלציה בישראל הולכת ומחמירה אך אין סיבה לבהלה שכן דפלציה זו מורכבת בעיקר מגורמים זמניים. מחירי הנפט בעולם לא יצנחו כנראה בכל שנה ב-50% וגם הורדות מחירי החשמל והמים הן יזומות ולא איתות כלשהו על המצב במשק. יתרה מכך, גם בסעיפים אחרים במדד שבהם מורגשת בשנה האחרונה ירידת מחירים כמו שירותי התקשורת או המזון מדובר בדפלציה מהסוג הטוב ביותר שאפשר לבקש. התגברות התחרותיות במשק והשפעותיהן של רפורמות להוזלת יוקר המחייה תומכות בסופו של דבר בצרכן הפרטי בפרט ובמשק בכלל".

רו"ח בועז צליח, מנכ"ל ובעלים של בית ההשקעות "טופ אלפא" מציין כי "הירידה במדד מחזקת את תחזיות בנק ישראל לפיהן המשק מצוי בסביבת אינפלציה נמוכה וכי נתוני הצמיחה החזקים של הרבעון הרביעי אינם מצביעים על מגמה בת קיימה אלא הם תיקון להאטה במשק בעקבות מבצע צוק איתן (ובכך מצדיקים את הורדת הריבית שעליה הכריז בסוף חודש שעבר במטרה להחיות את הפעילות הכלכלית במשק). בין היתר ניתן להסביר את המדד השלילי בכך שמחירי האנרגיה בחודש פברואר עדיין משקפים את הירידה במחירי הנפט כאשר מחירי הדלק טרם עודכנו כלפי מעלה", לדבריו.

דודי קוש, מנכל תמיר פישמן קרנות נאמנות, מציין: "נראה כי בנק ישראל יצטרך להוסיף ולפעול בכדי לעודד את הצמיחה במשק וכי שימוש רק בכלי הריבית אינו מספיק. מחירי הנפט ממשיכים בצניחה אשר אמורים להוסיף להחמיר את נתוני האינפלציה הנמוכים בחודשים הקרובים".