תביעת גן שמואל נגד חברה מהולנד הסתיימה בפסיקה נגדה, ללא דיווח

גן שמואל תבעה פיצויים בסך 7.1 מיליון שקל מ-AES, שרכשה את השליטה בחברת גנרי אנרגיה ירוקה, עימה היה לגן שמואל חוזה להקמת פרויקט אנרגיה חלופית

תביעה שהגישה החברה הבורסאית גן שמואל מזון ב-2009 הסתיימה בשבוע שעבר בפסיקה נגד גן שמואל עצמה.

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אליהו בכר, קבע כי גן שמואל תישא בהוצאות הנתבעת ושכר-טרחה בסך 250 אלף שקל.

את הנתבעת, חברת האנרגיה AES מהולנד, ייצגו עורכי הדין בני ברץ ויפית ראובן ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ.

גן שמואל, שעוסקת בייצור חומרי גלם למשקאות קלים, נסחרת בתל-אביב בשווי 442 מיליון שקל. החברה טרם דיווחה לבורסה על פסק הדין, שעליו יש לה זכות לערער.

גן שמואל תבעה בזמנו פיצויים בסך 7.1 מיליון שקל בגין נזקים שנגרמו לה בשל מצגי-שווא אותם הציגה לכאורה AES, שרכשה את השליטה בחברת גנרי אנרגיה ירוקה, עימה היה לגן שמואל חוזה מ-2006 להקמת פרויקט אנרגיה חלופית. גנרי התחייבה להקים עבור גן שמואל מתקן להפקת חשמל מקיטור המופק מגזם עץ, במהלך שאמור היה לחסוך לגן שמואל עלויות אנרגיה. גנרי התקשתה לעמוד בלוח הזמנים שנקבע בהסכם.

דן שנייד, מבעלי המניות בגנרי ומי שניהל אותה באותה תקופה, ביקש לשכנע את גן שמואל שלא לבטל את ההסכם, והעביר לה מכתב כוונות של AES שמראה כי היא מעוניינת לרכוש את גנרי (כפי שאכן קרה במארס 2008). מכתב זה יצר אצל גן שמואל "אמונה חדשה ביכולת גנרי לעמוד בהתחייבויותיה".

גם לאחר העברת השליטה בגנרי, פרויקט הקיטור לא התרומם, ו-AES הפנתה את טענות גן שמואל בנוגע למצגים מטעים ואף נגועים במרמה - כלפי בעלי השליטה הקודמים בגנרי, בהם שנייד. בנובמבר 2008 ביטלה גן שמואל את ההסכם, ולטענתה הייתה מבטלת אותו מוקדם יותר אלמלא מצגי-השווא.

לטענת AES, לאחר רכישת גנרי התברר לה כי גם לה הוצגו מצגי-שווא על-ידי שנייד, וכיום מתנהלים ביניהם הליכים משפטיים.

השופט קבע כי שנייד שיחק "משחק כפול" - הזין את גן שמואל במידע מרגיע, ומנגד הזין את AES במידע חסר או שגוי על יכולות החברה ומצבה הכלכלה. לאור זאת נקבע כי לא הוכח כי AES הציגה התחייבות ישירה לגן שמואל, או שהמצגים היו מצגי-שווא - ומכאן שדין התביעה להידחות.

נפגעה מהמשבר ביעד היצוא רוסיה

גן שמואל מזון נמצאת בשליטת קיבוץ גן שמואל המחזיק בכ-41% ממניותיה, ולצדו מחזיקים בה גם הקיבוצים גת ובית ניר (12.6% כל אחד) וכן חברת שטראוס באמצעות מחלבות יוטבתה (6.3%). החברה עוסקת בעיקר בייצור תעשייתי של מוצרים מבוססי פרי הדר, פירות טרופיים ועגבניות, הנמכרים בעיקר לחו"ל. בתחום הקמעונאי היא מייצרת מיצים טבעיים ונקטר לצרכנים בארץ ובעולם, בין היתר תחת המותג "פרימור".

בחודש שעבר, נזכיר, דיווחו החברות גן שמואל ופרוטרום על מגעים ראשוניים שהתקיימו ביניהן להשקעה של פרוטרום בגן שמואל, ככל הידוע לפי שווי של חצי מיליארד שקל לגן שמואל, אך אלה לא התגבשו להסכמה.

לאחרונה נפגעה החברה מהמשבר החריף בכלכלת רוסיה, שאליה היא מייצאת חלק מהתוצרת שלה. הפגיעה בפעילות גן שמואל בשוק הרוסי ניכרה בתוצאותיה הכספיות ברבעונים האחרונים, ונבעה מצניחת ערך הרובל הרוסי, ירידה בביקושים וקושי של יבואנים מקומיים להמשיך בפעילות שוטפת. מכירות החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2014 ירדו ב-5% ל-181 מיליון דולר, והרווח הנקי שלה בתקופה זו צנח ב-50% ל-7.5 מיליון דולר.