כחלון בהתבטאות ראשונה אחרי הבחירות: "כולנו" נגד השר"פ

כחלון ל"גלובס": מפלגת כולנו תומכת בהרחבת הפעילות לקיצור תורים

משה כחלון / צילום: תמיר ברגיג
משה כחלון / צילום: תמיר ברגיג

ההצהרות החוזרות של יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן בדבר כוונתו לקדם את הכנסתם של שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) אל בתי החולים הציבוריים לאחר חזרתו הצפויה למשרד הבריאות, מספקת מבחן מנהיגות ואמינות ראשון ליו"ר מפלגת "כולנו" ושר האוצר המיועד, משה כחלון.

האחרון הביע בעבר התנגדות מפורשת למודל השר"פ, אולם מאז תוצאות הבחירות לא התבטא בעניין למרות שהנושא חזר לסדר היום. כעת, בתגובה לפניית "גלובס", כחלון מספק תשובה חדה ובהירה שעשויה לבשר על עימות ראשון ומרתק בין שני ראשי המפלגות שירכיבו את הקואליציה בממשלתו הרביעית של בנימין נתניהו.

"אנו מתנגדים להפעלת שר"פ במערכת הציבורית", מסרו היום (א') במפלגת כולנו. "אנחנו תומכים בהרחבת הפעילות לקיצור תורים במסגרת המשמרת השנייה בבתי החולים הציבוריים, תוך ניצול יעיל של התשתיות במימון ציבורי מלא - ללא כל תשלום פרטי מהחולים", הוסיפו במפלגה.

יצוין, כי במהלך נאומו בכנס הרצליה בחודש יוני האחרון, השמיע כחלון את אחת ההתבטאויות החריפות ביותר נגד השר"פ: "זה יהיה דבר איום אם יאפשרו לעשות שר"פ או תיירות מרפא בבתי חולים ציבוריים. שמישהו ינסה לדמיין את התחושה של קשיש חולה ששילם 60 שנה מסים ושלח ילדים לצבא ובכסף שלו בנו בתי חולים, וכשהוא בא לבדיקה אומרים לו לחזור בעוד חצי שנה. וכשהוא יוצא בא מישהו שיודע לתת 10,000 דולר ומקבל את אותה הבדיקה באותו ערב. זו אכזריות לשמה... לבוא לאנשים שכל החיים שלהם תרמו ולומר להם שהם לא נחשבים, שיש שווים יותר? השתגענו? זו המדינה שאנחנו רוצים לחיות בה? אני יודע, יש קשיים לבתי החולים וצריך לעזור להם, אבל לא על חשבון החלשים".

התוכנית של ליצמן

הדברים הברורים שנשמעים מצדו של כחלון גם היום, אחרי שכבר אינו זקוק לאלקטורט, צפויים לחשק אותו עד מאוד במקרה שיסכים לשנות את דעתו בתמורה לתמיכה של ליצמן ברפורמות אחרות שכחלון מעוניין לקדם - טקטיקה שליצמן בהחלט צפוי להשתמש בה כפוליטיקאי משופשף. הדברים לכל הפחות צפויים להקשות על ליצמן, שממילא יעמוד בפני אופוזיציה לוחמנית במיוחד הן בכנסת, הן מצד קופות החולים והן מצד אמצעי התקשורת שחשפו פעם אחר פעם את תחלואי השר"פ. כל זה קורה אחרי שליצמן הצהיר פעם נוספת אחרי הבחירות כי בכוונתו לקדם את הכנסת השר"פ.

בתוכנית "סדר יום" עם קרן נויבך בקול ישראל, הסביר הבוקר ליצמן כי שר"פ לא שונה מהנתיב המהיר בין ירושלים לת"א, וכי מדובר בזכות למי שיכול לממן זאת. הוא הסביר את תמיכתו בשר"פ בכך שכיום רופאים בכירים עוזבים את בתי החולים הציבוריים לא רק בשעה 16:00 או בצהריים, אלא אפילו בשעות מוקדמות כמו 11:00-12:00. דבריו שיקפו השלמה עם המצב וחידדו לכאורה עד כמה משרד הבריאות מאפשר לרופאים לנהל אותו - במקום שהדברים יהיו הפוכים.

על פי הערכות, גם אם ליצמן יבין שאין ביכולתו להביא לאימוץ מודל השר"פ שמחייב בין היתר חקיקה ראשית, הוא ימשיך להשתמש בסוגיית השר"פ כמנוף להפעלת לחץ על האוצר לצורך הגדלת תקציב המערכת. ליצמן כבר הצהיר בעבר בשיחה עם "גלובס" כי בכוונתו להכניס כבר בשלב ההסכמים הקואליציוניים את תוכניתו לרפורמה מקיפה בתחום הסיעוד שתמומן בין היתר על ידי העלאה של 0.5% במס הבריאות, ואת המשך התוכנית למימון רפואת שיניים לילדים גם לגילאי 12-18, שנקטעה על ידי יעל גרמן.